Як "вичисляють" кредитних шахраїв — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як "вичисляють" кредитних шахраїв

746
Найпоширенішими видами шахрайства із кредитами є оформлення кредиту на підроблений або чужий паспорт і оформлення кредиту на особу без певного місця проживання.
Про це розповів директор колекторської компанії "XPOINT" Василь Голда.
За його словами, зазвичай бездомних приводять до ладу, надають їм більш-менш пристойний вигляд і відправляють на одержання кредиту. Крім того, їх попередньо готують із питань, які можуть бути задані при оформленні кредиту. Після одержання товару в кредит людину "відпускають туди, де вона була знайдена, і згодом установити його місцезнаходження вкрай складно".
"А якщо і вдається знайти цю людину, то взяти з таких людей нема чого. Знайти ж тих, хто склав подібну схему, просто не є можливим", - відзначив Голда.
Ще одним розповсюдженим видом шахрайства є оформлення кредиту за відсутності стабільних доходів. Часто кредити оформлюють люди, що не мають постійного місця роботи, ті, хто працює на "вільних хлібах".
"Зробити документи з місця роботи сьогодні не важко, тому вони без проблем надають банку переконливий пакет документів для оформлення кредиту. Такі люди, як правило, не продумують шахрайство заздалегідь. Оформлюючи кредит, вони переконані, що будуть його платити. Але згодом обставини не завжди складаються на їх користь", - відзначає директор "XPOINT".
Ще один вид проблемних кредитів - оформлення позики "на друзів". Позичальники звертаються до друзів або знайомих за допомогою в оформленні кредиту, обіцяючи робити всі виплати вчасно, але потім з якихось причин своєчасна виплата по даному кредиті припиняється. При цьому співробітники банку при спілкуванні з боржником - другом, на якого був оформлений кредит, - зіштовхуються з деякими труднощами.
"Людина може просто не пам'ятати, що допомогла комусь оформити кредит, і звичайно ж, платити за товар, якого вона ніколи не бачила, йому не хочеться. Хоч такі ситуації й не є проблемними з юридичної точки зору - є кредитний договір, підписаний боржником - проте вони доставляють чимало турбот співробітникам служб безпеки банків", - підкреслив В.Голда.
Основними заходами для боротьби із шахраями, за словами глави "XPOINT", насамперед є посилений контроль на точках кредитування.
"Якщо банк видає кредити через свої точки споживчого кредитування, то на місцях повинен сидіти добре підготовлений персонал. При оформленні кредиту необхідно зв'язатися з місцем роботи клієнта, перевірити адресу його реєстрації і т.п. Скорингові системи, якими користуються банки, дозволяють відсівати багатьох шахраїв на першому етапі оформлення кредиту. Оформлюючи нові кредити та отримуючи нових клієнтів, банки ведуть облік відмов у кредиті, облік неповернень, прострочених платежів, випадків шахрайства. Надалі це дозволяє відсівати проблемних клієнтів", - відзначив він.
Також необхідно використати зовнішні бази даних - це бази БКІ (Бюро кредитних історій), колекторських агентств і т.д. У різних банках - різна система боротьби із заборгованістю. Як правило, відзначає Голда, контроль оплати по кредитах виконує один департамент, а збором заборгованості займається інший. У технології повернення заборгованості по кредитах у кожного банку своя політика. "Крім того, існують різні типи клієнтів. І якщо, приміром, оплату затримує VIP-клієнт, то очевидно, що в цей момент він просто не може зробити оплату, оскільки перебуває, наприклад, в іншій країні. Такому позичальникові співробітник банку нагадає про оплату набагато пізніше, ніж новому клієнтові. Що стосується шахраїв, то практика показує, що ними виявляються люди, що оформлюють кредит у даному конкретному банку вперше. Таких клієнтів необхідно тримати на посиленому контролі із самого початку. Однак необхідно враховувати, що виявлення факту шахрайства не дозволяє вирішити проблему заборгованості. За той місяць, що в нього є до першого терміну погашення кредиту, він цілком може зникнути, і знайти його буде практично неможливо", - вважає Голда.
Зменшити кількість шахраїв, на його думку, допоможе ефективна робота банків. Фіксуючи всі факти шахрайства в єдиній базі, вони зменшують ризик повторного шахрайства, зробленого тією ж особою. За фактом виявлення шахрайства банк може подати документи на відкриття кримінальної справи. Далі роботу ведуть правоохоронні органи.
Про результативність роботи вітчизняних БКІ, за словами глави "XPOINT", говорити поки рано.
"Є проблеми на законодавчому рівні та у технології обміну інформацією. Є ефективно керовані БКі, вони мають у своєму розпорядженні певний пакет інформації, але його однаково не можна вважати достатнім. В усім світі на розвиток роботи БКІ йде в середньому 10 років. БКІ - досить ефективний інструмент у боротьбі із шахраями й з недисциплінованими платниками, однак в існуючому сьогодні вигляді бюро кредитних історій не зовсім ефективно при споживчому кредитуванні: у цьому секторі для ухвалення рішення дуже важливі швидкість і швидкий доступ до інформації. Для інших видів кредитування - де на ухвалення рішення про видачу кредиту йде кілька днів - БКІ цілком підходить", - підсумував Голда.
За даними Асоціації українських банків (АУБ), в 2007 році українці одержали споживчих і іпотечних кредитів на суму 143 млрд грн До 1 грудня 2007 обсяг проблемних кредитів українських банків досяг, за даними НБУ, 6 млрд 682 млн грн у порівнянні з 4 млрд 456 млн грн на початку 2007 року.
За матеріалами:
ЛігаБізнесІнформ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас