Дешеве небо вітчизни — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дешеве небо вітчизни

390
Україна і Європейський Союз почали офіційні переговори зі створення спільного авіаційного простору, покликаного лібералізувати доступ авіакомпаній на ринки країн - учасниць угоди. За ринковими законами прихід у нашу країну більш сильних європейських компаній приведе до підвищення якості обслуговування пасажирів і дозволить знизити вартість польотів. Перешкодити експансії low cost-перевізників в Україну можуть хіба що місцеві чиновники.
ЄС обіцяє вигоди всім
Зараз повітряне сполучення між Україною і країнами ЄС здійснюється на підставі двосторонніх урядових угод - між нашою державою і кожною країною Євросоюзу. Щоб запустити польоти за маршрутом, авіакомпанія спочатку повинна дістати згоду авіаційної влади своєї держави, а потім - дозвіл на польоти країни прибуття. Частина обопільних умов припускають обмеження за кількістю рейсів, установлюють окремі вимоги до місткості літаків і навіть кількості призначених перевізників на окремому маршруті. Таким чином, доступ іноземних компаній на український ринок, так само як і наших на європейські, жорстко обмежений умовами угод.
Підписання договору про спільний авіаційний простір з ЄС повинне зняти адміністративні обмеження на організацію маршрутів. Авіакомпанії обох сторін одержать право обслуговувати рейси без спеціального дозволу авіаційної влади. Будуть також зняті ліміти на кількість перевізників, рейсів і перевезених пасажирів по кожному з маршрутів. "Передбачається, що всі країни - учасниці спільного авіаційного простору стануть застосовувати єдині стандарти і принципи роботи, що принесе вигоди як авіакомпаніям - завдяки більш легкому доступу на ринки, більш широким можливостям для галузевого співробітництва, так і споживачам - за рахунок більш високих стандартів безпеки", - пояснили "ДС" у представництві Європейської комісії в Україні.
Авіаторів підтримає АМК
Втім, обіцяна ЄС рівність можливостей європейських та українських авіаперевізників після підписання угоди про спільний повітряний простір може виявитися фікцією. "Щоб змагатися з європейськими компаніями - більш ефективними і розвиненими, з високою капіталізацією - українським прийдеться значно підвищити свої стандарти. Чисельність флоту і маршрутні карти вітчизняних компаній ставлять їх у програшне становище, особливо в конкуренції з low cost-перевізниками, які, імовірно, додадуть Україну у свій маршрутний лист як один з уікенд-напрямків. Нові конкурентні умови спричинять для наших перевізників скорочення присутності на ринку. З іншого боку, повна лібералізація ринку може стимулювати значне його зростання. Крім того, Україна закріпиться на туристичній карті", - говорить регіональний директор консалтингової компанії Oxford Business Group Пауліс Кунцінас. Головна перевага low cost-перевізників - низькі тарифи (ціна квитка в них може бути до десяти разів нижча, ніж у традиційної авіакомпанії). Істотно знизити вартість квитків їм дозволяє мінімізація витрат. Приміром, вони не пропонують пасажирам безкоштовної їжі, здійснюють посадки не в центральних, а в сусідніх аеровокзалах, де менші аеропортові збори і т.д.
Однак вітчизняні авіатори не бояться конкуренції з low cost-перевізниками. Офіційно свій спокій вони аргументують непривабливістю українського ринку для таких компаній. "Успішно low сost-перевізник може працювати на об'ємних ринках, які генерують сотні тисяч пасажирів на рік, де можна здійснювати п'ять-сім рейсів на день, де на рішення пасажира, летіти чи ні, впливає тільки ціна і ніякі інші обставини - ні віза, ні вартість готелю за кордоном. Бум low сost-перевізників у нашій країні почнеться тільки тоді, коли не буде віз", - вважає президент МАУ Юрій Мірошников.
У дійсності вітчизняні авіатори сподіваються на допомогу комітету. Дотепер відносини між ними складалися не кращим чином. Комітет не раз висловлював свої сумніви у встановленні авіакомпаніями виправданих цін на послуги. Останні ж під різними приводами відмовлялися надавати АМК структуру своїх тарифів. Але як тільки на обрії замаячіла перспектива приходу іноземних перевізників, здатних забезпечити українцям дешеві перельоти, Антимонопольний комітет пообіцяв стримувати занадто моторних конкурентів.
"Влада може запропонувати low cost-перевізникам пільгові умови обслуговування в аеропортах таких міст, як Черкаси, Суми, Рівне, Миколаїв, які зараз не завантажені. Від цього буде подвійна вигода - як для таких компаній, так і для аеровокзалів. Найбільші з них - аеропорт в Одесі і "Бориспіль" - зараз перевантажені, і можливості доступу в них обмежені. Так що для польотів в Україну компаніям потрібно шукати нові. В усім світі low cost-перевізники користуються послугами невеликих аеровокзалів, що дозволяє їм скоротити витрати на обслуговування рейсів і зробити квитки дешевими. Це пропозиція АМК, яку ще повинна розглянути авіаційна влада", - говорить голова АМКУ Олексій Костусєв.
Він, щоправда, забув згадати, що більшість регіональних аеропортів на сьогодні не можуть приймати великі літаки, якими укомплектовані парки іноземних авіакомпаній, і щоб здійснювати польоти через них, необхідно спочатку вкласти значні суми в реконструкцію злітно-посадочних смуг. Так що пасажирам прийдеться довго чекати вигід від створення спільного простору.
У Європі наші літаки не чекають
Наші перевізники не тільки сподіваються зберегти нинішні позиції на вітчизняному ринку авіаперевезень, але і розширити свою присутність у Європі. "Аеросвіт" і Міжнародні авіалінії України вже оголосили про намір значно розширити парк літаків. "Аеросвіт" створив стратегічний альянс із ще однією компанією першої п'ятірки "Донбасаеро", що дозволить оптимізувати їхні маршрути.
"Ми повністю підтримуємо необхідність адаптації українського авіаційного законодавства до норм і стандартів Євросоюзу. Це допоможе вирішити одну з основних проблем - монополізації внутрішнього ринку товарів і послуг, які ми купуємо. Ми маємо досить обмежений вибір при покупці авіаційного палива, бортового харчування, послуг з обробки багажу пасажирів, усього спектра перонних послуг і т.д. Монополізм позначається як на якості, так і на цінах на ці послуги, що істотно обмежує нашу конкурентноздатність на міжнародному ринку. Гармонізація вітчизняного законодавства з європейським допомогла б зруйнувати ці монополії і відкрити доступ на наші ринки послуг, що надаються авіакомпаніям, для іноземців. Безумовно, з моменту внесення змін у законодавство до створення ефективного ринкового середовища необхідно час, оскільки в "Борисполі" миттєво не з'являться, скажемо, відразу п'ять паливнозаправних компаній або багажних хендлінгових фірм. У даному процесі важлива поступовість", - говорить керівник прес-служби "Аеросвіту" Сергій Куций.
Перевізники настільки оптимістично дивляться в майбутнє з однієї причини - вони сподіваються, що наші переговорники зуміють домогтися фіксації в тексті угоди гарантій доступу українських авіакомпаній в іноземні аеропорти. Однак у Європейській комісії натякають, що на це можна не розраховувати. Єврочиновники пояснюють, що доступ до слотів (тимчасових вікон на обслуговування літака) - це питання договірних відносин між авіакомпаніями та аеропортами. А в аеровокзалах європейських країн наших перевізників ніхто не чекає: практично всі слоти там уже "забили" тамтешні компанії. Найчастіше слоти викуповуються про запас або щоб не допустити конкурентів.
З огляду на претензії сторін, очікувати швидкого закінчення переговорів не доводиться. "Детальні дискусії про кожен з аспектів договору ще попереду. Передбачається, що результати переговорів зафіксують приблизно через три роки", - говорять у представництві Єврокомісії.
Катерина Прищепа
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас