Олександр Шнипко: Для переведення НПЗ на випуск більш якісної продукції потрібні значні фінансові та часові ресурси — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олександр Шнипко: Для переведення НПЗ на випуск більш якісної продукції потрібні значні фінансові та часові ресурси

Енергетика
401
З 1 січня в Україні набувають чинності нові стандарти якості палива, що відповідають нормам Євро-3 і Євро-4. Але це зовсім не означає, що з 2008 р. весь бензин на заправках буде європейської якості. Як довго ще прийдеться чекати водіям і які проблеми треба буде вирішити нафтовикам та уряду, розповів голова Держспоживстандарту Олександр Шнипко.
Стандарти Євро-3 і Євро-4 затверджені. Це зайняло майже рік. Скільки тепер знадобиться часу, щоб привести паливо у відповідність із цими стандартами?
3 жовтня 2007 р. Держспоживстандарт затвердив національні стандарти ДЕРЖСТАНДАРТ 4839:2007 "Бензини автомобільні підвищеного якості. Технічні умови" і ДЕРЖСТАНДАРТ 4840:2007 "Паливо дизельне підвищеної якості. Технічні умови". Вони набувають чинності з 1 січня. Але паралельно з новими стандартами будуть діяти старі ДСТ: 3868-99 (дизельне паливо) і 4063-2001 (бензини). Скільки це буде тривати, у першу чергу залежить від можливості українських нафтопереробних підприємств провести реконструкцію, модернізацію діючих або будівництво нових потужностей. Тому Мінпаливенерго запропонувало встановити трирічний термін для повного переходу на Євро-3. Тобто нинішні стандарти припиняють діяти з 1 січня 2011 р.
- Більшість українських заводів не може випускати нафтопродукти європейської якості
- Зараз до випуску бензинів і дизпалива Євро-3 готовий лише Лисичанський НПЗ. В I кварталі 2008 р. очікується запуск Одеського НПЗ, що при заявленій конфігурації устаткування також зможе налагодити випуск світлих нафтопродуктів за новими стандартами. Для переведення інших підприємств на випуск більш якісної продукції потрібні значні фінансові і часові ресурси. Дія старих ДСТ покликана дати відстаючим заводам запас часу для модернізації.
- Скільки часу може знадобитися?
- Цей процес не може бути тривалим. Уже сьогодні на вітчизняному ринку реалізується імпортне паливо, що відповідає найвищим європейським вимогам (Євро-3, Євро-4, Євро-5), але сертифікується за чинними ДСТ.
- Як відіб'ється на учасниках ринку перехід на Євро-3?
- Перехід на нові норми якості зачепить не тільки виробників. Переустаткування вимагають лабораторії, інакше неможливо буде забезпечити діючий контроль якості палива на місцях. Головне - забезпечити споживачів достовірною інформацією про товар, за який він платить гроші. При більш високій якості паливо Євро-3 і Євро-4 буде коштувати дорожче.
- Як буде контролюватися якість палива?
- Посилення контролю за якістю палива на НПЗ та АЗС можливе за умови затвердження нового держбюджету, проектом якого передбачене фінансування відповідних випробувань, хоча і не в повному обсязі. Залишається відкритим питання фінансування контролю в оптовій ланці.
- Багато водіїв скаржаться, що зараз на заправках продається паливо, що не відповідає навіть нинішнім застарілим вимогам
- Це турбує і операторів, які страждають від несумлінної конкуренції з боку тіньових і напівтіньових виробників, у тому числі і так званих міні-заводів з переробки нафти. Потрібно вдосконалити нормативну базу стандартизації, і я доручив відповідним підрозділам відпрацювати це питання. Тіньові виробники не просто ганьблять український бренд, вони підштовхують нас до лідерства у світовому чемпіонаті фальсифікату. Своїми діями вони ж ведуть нашу країну до сумного лідерства за рівнем смертності населення.
- Наскільки представники нафторинку зацікавлені в підвищенні якості палива?
- Ми налагоджуємо справжні партнерські відносини із сумлінними підприємцями. У серпні з нашої ініціативи пройшла нарада з виробниками і великими операторами ринку нафтопродуктів. Створено робочу групу для розробки конкретних пропозицій щодо внесення змін і доповнень до нормативно-правових актів, які регламентують оборот нафтопродуктів. У неї ввійшли представники Держспоживстандарту, інституту "МАСМА", Мінпаливенерго, Мінприроди та оператори нафторинку. Ми дістали згоду на участь від компаній "Лукойл-Україна", "ТНК-BР Україна", НАК "Нафтогаз України", "Укртатнафта", "Укрнафта", "Концерн "Галнафтогаз".
- Які санкції передбачені до продавців неякісного бензину?
- Є чинні стандарти, вимоги щодо безпеки і якості продукції, і їхнє виконання обов'язкове для всіх без винятку.
- Ваше відомство вже карало порушників стандартів?
- У жовтні наші фахівці з державного нагляду із представниками правоохоронних органів провели перевірки нафтопереробних підприємств, розташованих на території Криму. При перевірці ЗАТ "Нафтопереробний завод "Крим" у Сакському районі відібрали проби стабільного бензину і направили їх у лабораторію. У результаті дослідження з'ясувалося, що ця так звана фракція не відповідає вимогам безпеки відповідного ДСТ. Використання такої продукції як моторне паливо завдає шкоди не тільки навколишньому середовищу, але і техніці. Але найбільший подив викликало те, що це підприємство взагалі не має права виробляти продукцію: ні реєстраційних документів, ні дозволу на виробництво, ні протоколів захисту навколишнього середовища, вимірів концентрації бензину, досліджень продукції, ні санітарного висновку на нормативну документацію, як, власне, і самої нормативної документації. І, уявіть собі, такий бензин відпускався на АЗС.
- І як з ними вчинили?
- Крамничка була прикрита: скасовані технічні умови, заборонена реалізація продукції, а щодо керівників підприємства відкриті кримінальні справи.
- Чи багато в нас таких порушників?
- На жаль, подібних випадків чимало. За 10 місяців поточного року ми перевірили більше 36 млн. т нафтопродуктів, з яких більше 4 млн. т зняті з реалізації. З них більшість не мали документів, що підтверджують їхню якість, а близько 13% не відповідали вимогам законодавства. Загалом, різноманітне порушення регламентів було виявлено на 74,1% з більш ніж 1600 перевірених АЗС. Тому питання стоїть не тільки про припинення роботи тіньових підприємств, але і про ліквідацію явища в цілому. Фактично необхідно впроваджувати нову ідеологію якості. У тому числі це стосується і ринку нафтопродуктів.
Олександр Сергійович Шнипко народився 31 травня 1949 р. у м. Дебальцеве Донецької обл. Закінчив Львівський торгово-економічний інститут за фахом "економіст". Кандидат економічних наук. Працював на керівних посадах у Держплані УРСР, першим заступником глави Київміськадміністрації. З березня 1997 р. - віце-президент Української спілки промисловців і підприємців. Із червня 2001 р. по січень 2005 р. працював першим заступником держсекретаря Кабміну і першим заступником міністра Кабінету міністрів. Січень 2005 р. - вересень 2006 р. - заступник секретаря Ради національної безпеки та оборони. У червні 2007 р. призначений головою Держспоживстандарту. Заслужений економіст України.
Розмову вела Марія Помазан
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас