Пастка для Тимошенко


Пастка для Тимошенко

Кілька тижнів тому на сайтах ДПАУ і ФДМ з'явилися оголошення про проведення конкурсу на заміщення керівних посад. Тоді багато хто визнали це дивним жартом - перші особи продовжували справно виконувати свої обов'язки та одночасно запрошували охочих позмагатися за їх крісла, а також кабінети своїх заступників. І тільки досвідчені правознавці помітили в цьому масштабну акцію нинішньої влади, яка дозволить їй заперечувати прийдешні кадрові призначення.

Фонд держмайна і Державна податкова адміністрація не входять до пакету першочергових політичних призначень, очікуваних після приходу нового уряду. Голови Податкової адміністрації, як і Фонду держмайна, перепризначать вже після формування складу Кабміну.

Однак обидва відомства, відповідно до коаліційної угоди між БЮТ і "Нашою Україною - Народною самообороною", квота блоку Юлії Тимошенко. Бажання розставити в них своїх людей цілком зрозуміле - ФДМ і ДПАУ наповнюють бюджет, а тому є стратегічно важливими для будь-якого уряду.

Судячи із заявлених намірів, після формування нової влади Фонду держмайна і Податковій адміністрації мають намір зменшити повноважень, повністю перепідпорядкувавши їх Мінфіну. Таким чином, установивши повний контроль над роботою важливих структур.

Втім, самих керівників зараз більше цікавить зовсім інше - утриматися на своїх місцях. Для цього вони роблять все можливе. Глава ДПАУ, щоб заслужити лояльність нової влади, жертвує "своїми" людьми. Недавно він відсторонив від займаної посади куратора департаменту ПДВ Леоніда Боєнка, поставивши його опікувати процес модернізації ДПАУ і зв'язків із громадськістю. На Леоніда Євгеновича неодноразово скаржилися працівники центрального апарата ДПАУ, керівництво обласних податкових і представники бізнесу.

Однак Анатолій Брезвін не поспішав прибирати з важливої посади людини, яка вірою і правдою служила йому не один рік. І тільки зараз вирішив принести його в жертву заради власного блага. За інформацією джерела, Брезвін у минулий понеділок зустрічався із главою Секретаріату Президента Віктором Балогою.

Зміст його пропозицій простий: в обмін на збереження своєї посади Брезвін зобов'язується служити вірою і правдою Секретаріату на тих же умовах, на яких він співробітничав з Віктором Януковичем. Якщо його пропозиція буде прийнята, податкова і далі буде зберігати свою незалежність від Мінфіну і від прем'єра, зокрема. Втім, спостерігачі вважають, що все це навряд чи допоможе Анатолію Івановичу всидіти на своєму місці. Кандидатів на посаду глави ДПАУ почали шукати ще до початку передвиборної кампанії.

Нічого доброго від зміни влади не варто очікувати і главі ФДМ Валентині Семенюк. Раніше вона взагалі не думала про відхід з Фонду. Легендарною стала її фраза про намір працювати на займаній посаді, поки повторно не буде приватизована "Криворіжсталь".

Тепер же її відхід неминучий. За ст.85 Конституції, главу Фонду держмайна призначає парламент за поданням глави держави. Звільнити голову Фонду також може парламент, але через дуже вагому причину, таку, приміром, як зрив плану приватизації. Після цілковитого провалу соціалістів на позачергових парламентських виборах Семенюк зневірилася в лояльність нової Верховної Ради щодо неї.

А тому в обох відомствах вирішили поборотися за свої місця ще більш хитрим способом, розмістивши анонси на проведення конкурсів на посади керівників.

За форматом анонси про проведення конкурсу виглядають досить забавно. Відповідно до повідомлення, претенденти на посаду голови ФДМУ повинні мати стаж держслужби або служби в органах місцевого самоврядування не менший 5 років. Також необхідно мати досвід роботи в держорганах або в органах місцевого самоврядування на посадах не нижчих четвертої категорії. Аналогічні умови і вимоги до претендентів і у голови ДПАУ Анатолія Брезвіна.

У податковій іронізують, що претендентам на ласі відомства в парламентській коаліції варто було б завчасно відіслати в ДПАУ копію свого паспорта і трудової книжки, щоб до моменту призначення на нову посаду вже значитися в кадровому резерві відомства. Голова ФДМ Валентина Семенюк більш вимоглива. Вона переконана, що претендентам на її посаду варто було б набратися професіоналізму.

"Мені поки складно сказати, хто прийде на моє місце. Я б використала внутрішні резерви Фонду. Серед моїх заступників - багато гідних кандидатур на цю посаду", - заявила Валентина Семенюк.

"Призначення керівництва різних органів виконавчої влади розділяються на дві площини. Перша - міністри, які не підпорядковані закону "Про держслужбу" і призначаються окремим механізмом. Друга - керівники центральних органів виконавчої влади є держслужбовцями і, відповідно до українського законодавства, у кожного своя процедура призначення. Єдиного механізму підбору кандидатів ні в законодавстві, ні в нормативних актах не існує. Тому виникає двояка процедура: заступники міністрів призначаються через узгодження з Кабміном, чиновники рангом нижче - беруться з держрезерву, або ж приходять на посаду через конкурс", - пояснив зміст призначення конкурсу член Комісії з питань формування кадрового резерву на керівні посади державних службовців, керівник департаменту соціальної політики Секретаріату Президента Павло Розенко.

Він переконаний, що ризик судових позовів через порушення процедури конкурсу, які висувають ФДМ і Податкова, існує, однак це буде прецедентом у вітчизняній практиці.

Втім, українська історія повна випадків використання судів для вирішення кадрових питань. Наприклад, в 2005 році Президент Віктор Ющенко через суд звільнив голову адміністрації Дніпропетровської області Сергія Касьянова, призначеного ним особисто. Перед своєю відставкою Касьянов неабияк переполовинив ряди облдержадміністрацій, у свою чергу звільнивши керівників всіх 22 райдержадміністрацій і заступників попереднього губернатора. Юрист Віктор Мусіяка в розмові з корпеспондентом підкреслює, що, причепившись до букви закону, можна звільнити будь-якого політичного призначенця. Того ж Касьянова "зняли" з посади з образливих формальних причин недотримання процедури призначення. Керівник юридичного департаменту БЮТ Андрій Портнов переконаний, що процедурна бюрократія не поширюється на політичні домовленості про призначення.

"У такому випадку в Конституції варто прописати, що керівництво таких відомств формується не на підставі пропозицій коаліції, а з кадрового резерву. Тоді вся країна з кадрового резерву буде призначати собі всю виконавчу владу", - вважає Портнов. У Партії регіонів, зі зрозумілих причин, цієї думки не розділяють.

Дмитро Крейнін, глава правління, юридична фірма "Гарантія":

- Головним нормативно-правовим актом, що регулює процедуру призначення державних службовців, є Закон України "Про державну службу". Статтею 15 Закону визначено, що 3-7-а категорії державних службовців приймаються на службу на конкурсних умовах.

У зв'язку з тим, що даним Законом не визначені процедури, пов'язані з конкурсним відбором державних службовців першої і другої категорії, то відсутність конкурсу при прийнятті на роботу не може бути причиною їхнього звільнення надалі. Конкурсні вимоги не можуть бути застосовані до "політичних квот", тому що вони за своєю значимістю належать до першої і другої категорії державних службовців.

Світлана Крюкова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування