Дуже скоро бензин подорожчає до євро


Дуже скоро бензин подорожчає до євро

Вже до лютого бензин А-95 на заправках може подорожчати до 7 грн./л, вважає координатор ЄС в Україні з енергетичного співробітництва Олександр Тодійчук.

На його думку, найближчим часом ціни на нафтопродукти в Україні будуть порівнянні з європейськими. Але якість палива теж повинна підтягтися до євростандартів, - вважає експерт.

За останній тиждень роздрібна ціна бензину А-95 у середньому в Україні зросла на 5 копійок - з 5,03 у минулий понеділок до 5,08 учора. За даними НТЦ "Психея", за місяць популярний бензин подорожчав на 18 коп. (12 листопада його середня вартість становила 4,90 грн./л). Ще більш стрімко росли ціни на низькооктановий бензин і дизельне паливо. Лише за місяць ці продукти подорожчали на 32 коп. Вчора дизпаливо на заправках у середньому коштувало 5,04 грн./л, бензин А-76 - 4,69 грн./л проти відповідно 4,99 і 4,64 грн./л станом на 3 грудня.

Лідирує в ціні на всі види нафтопродуктів традиційно Крим: у понеділок у регіоні бензин А-95 коштував там 5,25 грн./л, А-76 - 4,90 грн./л, ДТ - 5,25 грн./л. У Києві А-95 у середньому продають за 5,12 грн./л, а подекуди ціна досягає 5,30 грн./л. А з низькооктановим бензином найбільші проблеми в західному регіоні. В Івано-Франківській, Львівській, Чернівецькій, Вінницькій і Тернопільській областях за останній місяць бензин А-76 виріс у ціні на 40-45 коп., до 4,78-4,89 грн./л. На думку експертів, це може бути пов'язане із проблемами на Дрогобицькому і Надвірнянському НПЗ, які працюють у мінімальному режимі через нестачу сировини.

Олександр Тодійчук вважає, що збільшення цін на бензин багато в чому обумовлене збільшенням частки імпортного палива, що, у свою чергу, також постійно дорожчає. "З вітчизняних заводів повноцінно працює тільки Лисичанський НПЗ. Інші або працюють у знижених режимах, або взагалі стоять. При цьому Шебелинський ГПЗ із обсягами переробки до 1 млн. т сировини на рік є слабким буфером. А в Європі постійна тенденція до подорожчання палива. І чим більше завозиться імпорту, тим вищою буде ціна", сказав Тодійчук. Крім того, за його словами, Мажейкяйський НПЗ і білоруські заводи переходять на виробництво палива більш високої якості, відповідно підвищуючи його вартість і для українського ринку. Надалі, у міру переходу до стандартів Євро-3, -4, вітчизняний бензин теж буде неминуче дорожчати.

Втім, таке подорожчання Тодійчук вважає виправданим, оскільки паливо більш високої якості, крім усього іншого, вимагає меншої кількості дозаправлень.

На думку віце-президента із продажу і логістики ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Фелікса Луньова, ціновим маркером для українського паливного ринку зараз є вартість імпортованих у країну нафтопродуктів. "Я відслідковую, за якою ціною імпортери можуть завезти бензин, тому що не можу торгувати значно вище або нижче від цих цифр. У першому випадку я ризикую залишитися зі своїм товаром, а в другому - я висушу ринок", - заявив Луньов. За його словами, у найближчі кілька років імпорт нафтопродуктів буде тільки рости, що збільшить залежність країни від кон'юнктури світового паливного ринку. За прогнозами Луньова, до 2012 р. половина споживаних в Україні нафтопродуктів буде ввозитися з-за кордону.

Екс-міністр економіки, депутат ВР від БЮТ Сергій Терьохін вважає, що причини збільшення цін на бензин не мають нічого спільного з економікою: "Ціна нафти марки Urals, що є основною сировиною для вітчизняного та ввезеного в Україну бензину, стабільна вже кілька тижнів. А порівнювати українські ціни з європейськими неправильно, оскільки в ЄС більш жорсткі умови оподатковування. І якщо відняти із ціни бензину акцизні збори і різноманітні мита, виявиться, що бензин у Європі дешевший, ніж у нас". За словами Терьохіна, подорожчання бензину обумовлене, скоріше, спекулятивними факторами. "Це напівзаконні методи узгодження цін російськими постачальниками нафти і нафтопродуктів, які контролюють 80% ринку. У них є для цього всі можливості: в Україні не існує закону про обмеження вертикальної інтеграції, а норми антимонопольного законодавства незрозумілі. Так що в умовах політичної нестабільності бензин може коштувати і євро, і десять євро, це неможливо спрогнозувати", - вважає депутат.

Втім, виконавчий директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн вважає, що приводів для побоювань немає. "Ціни 7 грн. за 1 л ми на заправках не побачимо. Ринок близький до найвищої точки подорожчання. Потенціал, обумовлений листопадовим підвищенням цін на світових ринках, вже вичерпаний. Спекулювати, у тому числі і на політичних подіях, взимку важко: дефіциту на ринку нема, попит падає. Так що на найближчі місяці ніяких потрясінь чекати не варто, якщо, звичайно, на світовому ринку все буде спокійно", - сказав експерт, додавши, що зазвичай в грудні формується ціна, що залишається незмінною всю зиму.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua