Податкове пекло — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податкове пекло

Казна та Політика
624
Наприкінці листопада на сайті Світового банку були оприлюднені результати дослідження податкових систем 178 країн світу, проведеного СБ разом з Pricewater-houseCoopers. За простотою сплати податків Україна зайняла "почесне" передостаннє місце. Цікаво, що до аналогічних висновків прийшов і Мінфін, промоніторивши практику адміністрування вітчизняних податків. Однак використати інформацію міністерство мало намір лише для зміщення керівництва ДПАУ.
Гірше тільки білорусам
Визначаючи ступінь привабливості податкової системи, автори дослідження орієнтувалися на три показники: кількість податкових платежів, час, що затрачає платник податків на ведення їхнього обліку і сплату (до уваги брався час на ведення обліку і сплату трьох основних податків - на прибуток підприємства, на фонд оплати праці і ПДВ), а також співвідношення сплачених податків і чистого прибутку.
За підрахунками експертів СБ та аудиторів Pricewaterhouse Coopers, у нашій країні діє 99 видів обов'язкових платежів. За цим показником Україна в рейтингу зайняла 176 місце. На сходинку вище виявилася Румунія з 96, на позицію нижче - Узбекистан з 118 різними видами чинних там податків, а найменше їх виявилося в Мальдів - усього один, і щоб його сплатити, тамтешні платники податків практично не затрачають часу. Вітчизняні ж бухгалтери, щоб віддати скарбниці призначене, на рік витрачають 2085 годин, що в часовому рейтингу забезпечило нам непривабливу 176 позицію (поруч виявилися Камерун і Бразилія з 1400 і 2600 годинами відповідно).
У рейтингу загального податкового навантаження ми зайняли 145 місце з показником 57,3% (сусіди за рейтинговою позицією - Коста Ріка з 55,7% і Мікронезія з 58,7%). Що стосується загального податкового рейтингу, то єдиною розрадою для нашого бізнесу може слугувати лише та обставина, що ще гірше живеться білоруським підприємцям. Крім загального останнього місця, Білорусія виявилася лідером за кількістю платежів - 124. Коментуючи отримані результати, автори дослідження порадили аутсайдерам впритул зайнятися податковими реформами.
Мінфін знайшов крайнього
У неприємній ситуації в податковій системі країни особисто переконався і Мінфін. Наприкінці травня уряд вирішив ввести її щоквартальний моніторинг. Однак перші результати такого моніторингу з'явилися лише зараз. Відомству Миколи Азарова довелося констатувати збільшення податкового навантаження. Приміром, якщо в першому кварталі навантаження на фонд оплати праці становило 43,6%, то за результатами півріччя цей показник досяг 45,6%. Втім, судячи з даних моніторингу, чим більше держава хоче одержати від бізнесу, тим активніше підприємства шукають спосіб стримати його апетити.
Особливо показовий приклад рівня платежів податку на прибуток (відношення фактичних надходжень до нарахованих до сплати сум): якщо в січні-березні він становив 130,4%, то за підсумками січня-червня впав до 105%. Головний же висновок, що напрошується після вивчення результатів мінфінівського моніторингу, - зовсім погана робота податкової. За узагальненими даними, за десять місяців цього року за результатами перевірок підприємств до сплати було додатково нараховано 2,7 млрд грн. Однак одержати фіскали змогли тільки 1,2 млрд грн. Обґрунтованість іншої суми була оскаржена компаніями, і їхні вимоги були задоволені в судовому порядку.
"Низька кваліфікація співробітників аудиторських підрозділів ДПАУ вже ні для кого не є секретом. Причина цього - дискримінаційні умови роботи. Внаслідок величезної кількості перевірок робоче навантаження на співробітників цих підрозділів - найвище серед службовців податкової. Крім того, умови їхньої оплати праці гірші, ніж у співробітників інших департаментів. Якщо останні одержують надбавки до окладів і премії в стабільному режимі, то для аудиторів рівень заробітку дуже залежить від виконання планів донарахувань. У результаті кадрова текучка в цих підрозділах одна з найвищих. Доходить до смішного. Якщо інспектор під час перевірки підприємства правильно визначає суми для донарахування, то він одержує пропозицію про роботу від керівництва цього підприємства, як такий аудитор, що підтвердив профпридатність", - поділився один зі співробітників центрального апарата ДПАУ.
З огляду на цю обставину, податківцям доводиться брати не вмінням, а числом. Відповідно до підрахунків організації групи Світового банку Міжнародної фінансової корпорації, ДПАУ на сьогодні входить у трійку найбільш активних структур перевіряльників поряд із санітарно-епідеміологічною службою і пожежною інспекцією. Щорічно фіскали перевіряють близько 50% всіх підприємств країни. Система організації перевірок у податковій працює за принципом тотального контролю, на противагу європейському принципу управління ризиками. Формально податківці погодилися з тим, що далі так жити не можна, але відмовитися від старих звичок буває важко.
"У ДПАУ за підтримкою Міжнародного валютного фонду зараз впроваджується система керування ризиками при організації і проведенні податкових перевірок. Однак, за інформацією експертів, податкові органи можуть ігнорувати вимоги цієї системи у випадку, коли потрібно забезпечити додаткові податкові надходження за рахунок позапланових перевірок", - говориться у звіті МФК "Бізнес-середовище в Україні".
Втім, з огляду на нереальність завдань, які ставляться перед збирачами податків останнім часом, навіть перевірочний терор уже давно не приносить бажаних результатів.
Азаров зробив висновок
Варто сказати, що проведення моніторингу податкової системи - нормальна практика для податкових служб європейських країн. Головна мета таких заходів - визначити ефективність роботи фіскальних служб у цілому, а також доцільність дії певних податків. Якщо за даними моніторингу виявляється, що витрати на збір і адміністрування певного податку вищі або практично рівні власне зборам по ньому, то приймається рішення про скасування такого податку. Наприклад, може бути ухвалено рішення про скасування ПДВ по деяких видах товарів. Однак у нас мета моніторингу була зовсім інша. Зважаючи на все, весь цей сир-бор Мінфін затіяв лише для того, щоб зібрати компромат на керівництво ДПАУ і, пустивши його в хід, домогтися зміни перших осіб головного податкового офісу. Нелюбов глави Мінфіну Миколи Азарова до глави ДПАУ Анатолія Брезвіна загальновідома: він прийшов на роботу в податкову всупереч бажанню Миколи Яновича, що любить тримати все під безпосереднім контролем.
Спроби Миколи Азарова змістити Брезвіна з посади до цього успіхом не увінчалися. Маючи заступників у Кабінеті Міністрів, що захищають його від гніву пана Азарова, Анатолій Іванович регулярно дозволяє собі вільності відносно безпосереднього керівника. Збір інформації про значне перевищення паном Брезвіним своїх повноважень на посаді глави ДПАУ міг стати аргументом для його зняття з посади. Про те, щоб переглянути умови адміністрування податків за результатами проведеного дослідження, мінфінівські чиновники навіть не згадали. Та і проект податкового кодексу, розроблений під чуйним керівництвом Миколи Азарова, особливих змін не пропонує.
Із приходом нового уряду міжвідомчі суперечки можуть відійти в минуле. Однак бізнесу від цього не легше. Крім популістських заяв про скасування ПДВ "помаранчеві" переможці не озвучили жодної виразної ідеї щодо реального поліпшення податкової системи країни.
Тетяна Гаврилова
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас