Нафта в обмін на вексель — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нафта в обмін на вексель

Енергетика
346
Міністерство фінансів підготувало документ, яким має за мету заборонити використання векселів для ухилення від сплати ПДВ при імпорті нафти, здійснюваному компаніями з іноземними інвестиціями. Тільки цього року бюджет недоодержав через цю схему 600 млн грн. У той же час у Мінфіні готують рішення, що повністю забороняє з 2008 року використання векселів при імпорті нафти. Учасники ринку вважають, що їх нововведення не торкнеться, тому що єдиною компанією, замішаною в пільгових схемах, є "Укртатнафта".
Наприкінці минулого тижня Міністерство фінансів оприлюднило проект постанови Кабінету міністрів, що змінює порядок випуску, обороту і погашення податкових векселів, виданих на суму ПДВ при імпорті товарів в Україну. У Мінфіні запропонували доповнити п. 4 документа нормою, що забороняє платникам ПДВ погашати векселі в обхід закону "Про ПДВ". Директор департаменту моніторингу адміністрування платежів Мінфіну Євген Олійников повідомив, що нова норма повинна унеможливити погашення векселів через суд. За його словами, підприємства з іноземними інвестиціями або їх "дочки", посилаючись у судах на норми закону "Про іноземні інвестиції" від 1992 року (скасований в 2000 році), домагаються погашення векселів без сплати ПДВ при імпорті сирої нафти. Тільки цього року втрати бюджету від використання зазначеної схеми склали 600 млн грн.
Як пояснило джерело в Мінфіні, у схемі брав участь тільки один український нафтопереробний завод (НПЗ) - ЗАТ "Укртатнафта", що з весни при імпорті російської нафти активно користувався послугами посередників з іноземним капіталом - компанією "Тайстра" і її "дочкою" - фірмою "Таіз". На підставі рішення Автозаводського районного суду Кременчука ці компанії через посередників імпортували нафту на НПЗ. Однак ні компанії з іноземним капіталом, ні посередники, у яких формувався податковий кредит на суму несплаченого ПДВ, не розраховувалися з бюджетом (платили лише невелику різницю між ПДВ, отриманим від НПЗ, і податковим кредитом). "По суті, гроші (600 млн грн) ішли із Кременчуцького НПЗ і осідали на рахунках цих компаній з іноземним капіталом, - сказав співрозмовник. - За останнім даними, НПЗ виявився під загрозою банкрутства".
Нагадаємо, ще наприкінці травня Генпрокуратура і Державна податкова адміністрація в Полтавській області почали перевірку діяльності малого колективного приватного підприємства "Авто", що поставляло із квітня нафту на ЗАТ "Укртатнафта" за пільговими податковими умовами. У липні поставки на підприємство продовжилися через іншого пільговика - ТОВ "Технопрогрес".
Як розповів голова правління "Укртатнафти" Павло Овчаренко, угоди з обома компаніями підписував екс-голова правління ЗАТ "Укртатнафта" Сергій Глушко, а візував віце-президент "Татнафти" Наїль Маганов. "Два зазначених підприємства поставили на завод 2,5 млн т нафти і не заплатили державі 984 млн грн ПДВ, - сказав пан Овчаренко. - Тому, як тільки ми прийшли на підприємство, всі матеріали про діяльність "Авто", "Технопрогресу", "Таіз" і "Тайстри" були передані органам перевірки, а самі ми відмовилися від вексельних схем". Пан Глушко для коментарів учора був недоступний, однак раніше він підтверджував використання підприємством схем оптимізації оподатковування: "Якщо суд ставав на сторону "Авто" і "Технопрогресу", виходить, це було законно, а необхідність схем пояснювалася тим, що вони знижують витрати".
За даними Мінпаливенерго, в 2006 році в Україну імпортовано 12 млн т нафти, з початку 2007 року - близько 9 млн т, 2,5 млн т з яких - без сплати ПДВ. Ринкова вартість завезеної нафти становить $4,05-4,5 млрд.
Джерело в секретаріаті президента розповіло, що про схеми "Укртатнафти" стало відомо президентові Віктору Ющенкові, який у середині жовтня доручив прем'єр-міністрові Віктору Януковичу розібратися в ситуації. Після цього і був підготовлений проект рішення Кабміну. Як повідомив Ъ директор департаменту податкової і митної політики Мінфіну Сергій Чекашкін, у зв'язку з боротьбою зі схемами Кабмін має намір з 2008 року взагалі заборонити видачу векселів імпортерам нафти.
Учасники ринку говорять, що заборона на використання векселів нафтовими компаніями буде вигідною більшості гравців. У прес-службі ВАТ ЛУКОЙЛ (Москва) заявили, що застосування векселів ставило "більшість виробників" у нерівне становище відносно "Укртатнафти". Підтверджує це і генеральний директор ВАТ "Галичина" Олександр Лазорко. "За рахунок векселів "Укртатнафта" мала можливість застосовувати демпінг на ринку. І інші нафтові компанії не раз зверталися в Кабінет міністрів із проханням ліквідувати пільги для "Авто" і "Технопрогресу", - сказав пан Лазорко. На думку директора науково-технічного центру "Психея" Сергія Сапегіна, ініціатива Мінфіну приведе до того, що "Укртатнафта" більше не зможе повернутися до використання схеми.
Держдума Росії вимагає перевірити діяльність колишнього керівництва "Укртатнафти" У п'ятницю заступник керівника народно-патріотичного союзу "Батьківщина" (найбільша фракція державної думи Росії) Сергій Глотов звернувся до уряду Росії з вимогою розслідувати діяльність віце-президента "Татнафти" Наїля Маганова і колишнього голови правління ЗАТ "Укртатнафта" Сергія Глушка. Депутатський запит направлений заступникові голови уряду Олексію Кудріну, директорові федеральної служби безпеки Миколі Петрушеву і генеральному прокуророві Юрію Чайці. У запиті пан Глотов просить перевірити інформацію про причетність панів Маганова і Глушка до приховування прибутку від продажу нафти ВАТ "Татнафті" через компанії "Новойл", "Укртатнафта-центр", "Авто" і "Технопрогрес". Раніше поновлений судом голова правління "Укртатнафта" Павло Овчаренко в листі до президента Татарії Мінтимеру Шаймієву звинуватив керівництво "Татнафти" у приховуванні прибутку і несплаті податків.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас