Пивка без ривка — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пивка без ривка

378
Глобальні гравці пивного ринку вийшли на фінішну пряму консолідації галузі. Українське пиво може стати транснаціональним…
Східна кампанія
Данська Carlsberg A/S і голландська Heineken N.V. (№ 7 і № 3 у світовому рейтингу пивоварів) намагаються домовитися про спільне придбання шотландської Scottish & Newcastle — шосте місце у Топ-10. Можлива угода оцінюється у $5,7-7,6 млрд. Поки що офіційної пропозиції про купівлю не зроблено, але рада директорів S&N вже рекомендувала акціонерам компанії не робити жодних кроків. Якщо оборудка відбудеться, голландським пивоварам дістануться західноєвропейські активи шотландців, а данський концерн отримає контроль над Baltic Beverages Holding (BBH), що працює в країнах Східної Європи (зараз Carlsberg A/S належить 50% акцій BBH).
Інтерес транснаціональних пивних компаній до східноєвропейських ринків закономірний. Тільки з 1999 по 2002 рік споживання пива тут зросло майже на 33%. Ще з середини 1990-х транснаціонали намагаються застовпити місце на Сході Європи та СНД, скуповуючи дрібних і середніх пивоварів. У 2002 році Carlsberg до 80% збільшила свою частку в хорватському пивному заводі Panonska (11% внутрішнього ринку). Heineken докупила акції казахстанського пивзаводу Dinal LLP, ставши власником контрольного пакета компанії, що контролює 8% місцевого ринку. Бельгійська Interbrew у 2002 році за $294 млн придбала 50% акцій сербської компанії Apatin, що займає 39% пивного ринку Сербії і має активи у Болгарії, Словенії та Угорщині. Heineken зараз намагається закріпитися на чеському пивному ринку, купивши пивоварну компанію Krusovice. Голландцям уже належить чеська Starobrno. Після придбання Krusovice частка Heineken на пивному ринку Чехії може збільшитися до 8%, компанія стане одним з основних експортерів чеського пива.
В Україні пиво розливають три міжнародні компанії: InBev і BBH (Carlsberg/Scottish & Newcastle). InBev і BBH займають більш ніж 50% внутрішнього ринку, ще 45% продажу припадає на українські компанії «Оболонь» і «Сармат» (у 2006-му відповідно 35 і 10%). Ринок все ще привабливий для транснаціоналів. Щороку виручка пивоварів в Україні збільшується на 15-25%: $1,6 млрд за підсумками 2006-го, $1,84-2 млрд — прогноз на 2007-й. Водночас темпи зростання світового споживання пива знизилися до 2-2,5% на рік.
У 2003-му з’явилися чутки про те, що ЗАТ «Оболонь» веде переговори про продаж пакета акцій голландської Heineken. Щоправда, керівництво Оболоні спростувало цю інформацію, заявивши, що не збирається продавати своїх активів ні закордонним, ні місцевим операторам.
У 2006-му експерти заговорили про можливий продаж ЗАТ «Сармат». Торік виручка й обсяг продажу компанії знизилися на 7% (до 640 млн грн і 25,8 млн дал), а збитки за підсумками року зросли до 109,843 млн грн. Утім, зацікавленість у придбанні Сармату виявили SABMiller і Heineken. Імовірна сума угоди — $190-210 млн.
Глобальне пивоваріння
У 1999 році на частку десяти найбільших пивоварів припадало близько 37% глобального пивного ринку. В 2001-му вони займали понад 40%. Сьогодні велика десятка контролює більш ніж 50% світового виробництва.
Транснаціональні компанії нарощують обсяги продажу за рахунок злиттів і поглинань. Інших варіантів розвитку в них немає: світове зростання споживання пива обмежене 2-2,5% на рік. Причому продаж збільшується переважно за рахунок країн, що розвиваються. У США, країнах Західної Європи та Канаді з кінця 90-х пиво поступово втрачає позиції, поступаючись слабоалкогольним коктейлям, вину та міцному алкоголю. Дослідна компанія Beer Marketer’s Insights як приклад наводить США, де частка пива в загальному продажу алкоголю за десять років знизилася з 60 до 56% (1994-2004-й).
У середині 90-х представники великої десятки скуповували локальних виробників. Остання хвиля «дрібних» угод злиття і поглинання в пивній галузі припала на початок нинішнього десятиліття. У 2001 році бельгійська Interbrew купила англійські заводи Whithbread Brewing Co і Bass Brewers, а також німецькі Beck & Co і Gilde Brauerei, витративши більш ніж $5 млрд. Крім посилення позицій у ЄС остання угода забезпечила бельгійцям експортний потенціал — німецька ТМ Beck’s розкручена і за межами Європи.
Апетит приходить під час пивоваріння. Транснаціональні компанії почали придивлятися одна до одної. У 2002 році South African Breweries, що займає 4,5% світового ринку пива, за $5,6 млрд купила Miller Brewing Co (3,5% загальносвітового продажу). В результаті цієї угоди утворився новий пивний гігант SABMiller — за підсумками 2006 року лідер світового ринку. В 2003-му Heineken купила австрійського виробника BBAG, ставши пивною компанією № 1 у Європі. У 2004-му шляхом злиття бельгійської компанії Interbrew і бразильської AmBev створено пивний холдинг InBev, що посідає сьогодні друге місце серед пивоварів за обсягом продажу. Аналітики інвесткомпаній відзначають, що велика десятка пивоварів поступово перетворюється на велику п’ятірку.
Ксенія Портна
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас