Новий шлях Китаю. Економічна експансія на старті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Новий шлях Китаю. Економічна експансія на старті

Світ
2613
Китай виявився однією з країн, що отримали величезні переваги від міжнародної глобалізації та вільної торгівлі. За рахунок успішних реформ і активної інтеграції у світову торговельну систему, країна змогла показати феноменальні результати економічного зростання. І нині Китай вже як друга світова економіка готується зробити черговий крок щодо посилення своєї економічної експансії.
З третього світу в перший
Бідний, неосвічений, корумпований комуністичний Китай залишився в минулому. Незважаючи на велику кількість критики китайської економічної моделі, варто визнати, що, на відміну від багатьох інших держав, Китай використовує зароблені гроші не на проїдання, а на переоснащення економіки і розвиток інфраструктури.
Країна, в якій раніше не було доріг, а тільки напрямки, зараз стала другою в світі за протяжністю автомобільних доріг і одним зі світових лідерів з розвитку швидкісних залізничних перевезень.
Великі кошти вкладаються в науку, освіту, медицину та біотехнології, космічні технології і енергозбереження, і все, що пов’язано з передовими науковими досягненнями. Китайські студенти – одні з лідерів за кількістю в провідних університетах світу.
Зміцніла економіка дозволила Китаю переозброїти армію і почати будівництво флоту.
Зараз китайська армія є найбільшою за кількістю і однією з найбільш оснащених у світі.
Посилення економічного і військового потенціалу призвело до зростання політичної ваги країни в регіоні та світі. Китай тепер не тільки залучає інвестиції в свою економіку, але і все більше інвестує в економічні проекти в інших країнах.
Зростаюча потреба в надійних джерелах сировини та ринки збуту супроводжується все більш активною присутністю китайського бізнесу на Близькому Сході, в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, країнах Африки, Азії і Латинської Америки.
Зараз Китай, запропонувавши світові найглобальніший економічний проект, готується піднятися на якісно новий рівень економічної експансії.
Зарубіжні інвестиції Китаю б’ють рекорди
За даними Міністерства торгівлі, обсяг зовнішніх інвестицій Китаю в 2016 році досяг 161млрд дол., це найвищий показник за всі роки.
У 2016 році досягнуто позитивне сальдо інвестиційного балансу, обсяг зовнішніх інвестицій з Китаю перевищив суму іноземних інвестицій в китайську економіку.
Китайські інвестори створили за кордоном 34 тис. підприємств у 189 країнах світу. Прямі іноземні інвестиції Китаю на кінець 2016 року становлять 1,25 трлн дол.
Новий шовковий шлях
Уряд Китаю, схоже, остаточно відмовився від політики невтручання і акценту на внутрішній розвиток.
Нова концепція передбачає глобальну економічну експансію китайських компаній, фінансів і трудових ресурсів в Азії, створення нової економічної спільноти, що простягається від Близького до Далекого Сходу.
За задумом авторів проекту, китайські товари повинні швидко і безперешкодно поставлятися в усі країни Азії і Європи. Але фішка в тому, щоб доставляти товари сушею, а не морем. Це значно швидше і вигідніше.
Крім того, реалізація проекту Нового шовкового шляху дозволить Китаю відчутно посилити свою економічну присутність в країнах, що беруть участь у проекті. З його реалізацією можна очікувати збільшення дружніх або лояльних до Китаю держав. Що ще збільшить політичну вагу Китаю в світі.
Однією з причин, чому Пекін відмовився від політики невтручання на користь економічної експансії в Азії, може бути побоювання втратити контроль над морськими торговими шляхами, якими китайські товари доставляються на ринки збуту.
Морські шляхи зараз контролює флот США, тому покладатися на експорт товарів лише морем, на думку китайського керівництва, занадто ризиковано.
Глобальний старт
У травні 2017 року після кількох років узгоджень в Китаї було проведено міжнародний форум, в ході якого підписано угоди про торговельну та бізнес співпрацю з більш ніж 30 державами і розпочато переговори про створення зони вільної торгівлі з учасниками угоди.
Для реалізації проект «Один пояс, один шлях» планується побудувати десятки тисяч кілометрів шосейних доріг і залізниць, десятки глибоководних морських портів, нові нафто- і газопроводи. У важкодоступній гірській місцевості для забезпечення безперешкодної логістики заплановано спорудження тунелів і мостів.
Проект планує участь в ньому більш ніж 60 країн світу. Передбачається, що портфель інвестицій у реалізацію Нового шовкового шляху складе від 1 до 3 трлн доларів в найближчі 10-15 років.
За останні кілька років інвестиції в інфраструктурні проекти Нового шовкового шляху склали близько 60 млрд доларів, в наступні 2 роки ця сума може зрости в 3-4 рази.
Перші великі проекти в рамках Нового шовкового шляху вже стартували.
Розпочато будівництво китайсько-пакистанського транспортного коридору, який пройде із західного Китаю до глибоководного морського порту Гвадар у Пакистані, розташованого на узбережжі Аравійського моря.
Загальна вартість проекту – близько 50 млрд доларів, тільки будівництво порту обійдеться в 13 млрд.
Успішне завершення транспортного коридору дасть можливість на половину скоротити морський шлях для доставки китайських товарів до Європи. Транспортний коридор відкриває короткий шлях з Китаю на Близький Схід.
В рамках південного транспортного коридору, яким планується з’єднати Китай, Лаос, Таїланд, Малайзію та Сінгапур, з перспективою продовження до Індонезії, тривають активні роботи з будівництва залізниці на лаоській ділянці. Інвестиції на будівництво транспортної інфраструктури в Лаосі складуть близько 7 млрд доларів.
Китайські інвестори вже викупили глибоководний порт Пірей в Греції, який планується зробити вузловим центром для доставки китайських товарів до Європи. Далі по проектованій залізничній гілці через Грецію, Сербію і Угорщину товари будуть доставлятися у країни Євросоюзу.
Зараз у Китаю є плани щодо будівництва кількох сухопутних транспортних маршрутів із Східної Азії в Європу:
  • Центральноазіатський – через країни Центральної Азії, Афганістан, Іран до Туреччини.
  • Транспортний коридор через Казахстан, Закавказзя, Україну в країни ЄС.
  • «Новий євразійський міст» – через Казахстан, Росію, Україну до Євросоюзу. Цей проект був запропонований Китаєм одним з перших, але через непоступливість Росії і воєнний конфлікт на Донбасі цей транспортний коридор має мало перспектив в найближчому майбутньому.
Китай активно вкладає інвестиції не тільки в Євразії, але і в Африці.
В Кенії за рахунок китайських інвесторів модернізується залізниця від столиці Найробі до порту Момбаса, що дозволить отримати зручний транспортний маршрут вглиб континенту.
В цьому році відкрита залізниця, що з’єднує Джібуті – столицю і порт однойменної країни, зі столицею Ефіопії Аддіс-Абебою. Таким чином, Китай отримує зручні транспортні маршрути, що дають можливість доставляти ресурси африканського континенту в порти на східному узбережжі.
А в Джібуті, розташованій в районі Африканського рогу, планується побудувати першу закордонну військово-морську базу Китаю для підвищення безпеки транспортних потоків китайських товарів через Червоне море.
Один шлях, багато вигод
Оскільки глобальний проект «Один пояс, один шлях» запропоновано Китаєм, то можна припустити, що більша частина вигод від його реалізації також дістанеться цій країні.
По-перше, величезний за своїм масштабом та інвестиціями проект дасть новий поштовх для зростання китайської економіки, яка вже не може швидко зростати лише за рахунок внутрішнього розвитку.
По-друге, економічний проект дозволить створити навколо Китаю пояс союзних і лояльних до Пекіну держав, зацікавлених у реалізації проекту на своїй території.
Таким чином, Китай в середньостроковій перспективі може отримати блок дружніх країн в найбільш населеній частині планети.
По-третє, Новий шовковий шлях реалізується за китайськими планами, на китайські гроші і передбачає, перш за все, китайські вигоди.
А які переваги від реалізації цього проекту отримають інші його учасники, покаже час.
Сергій Савенко
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас