Митники почали масово блокувати вантажі компаній і посилки українців — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Митники почали масово блокувати вантажі компаній і посилки українців

Казна та Політика
4721
На українській митниці зараз справжній колапс. Незважаючи на запевнення чиновників, що оформляти вантажі бізнесу стане простіше, ситуація тільки загострюється. Підприємці скаржаться на серйозні проблеми при проходженні митниці.
Митниця не дає «добро»
У суперечки з митниками все частіше втягуються і прості українці. Вони все частіше не можуть вчасно отримати свої посилки і провезти покупки з-за кордону. Найпоширенішими причинами затримки товару є:
  • Перевищення митного ліміту (50 кг або 150 євро);
  • Посилка на фізособу сповнена однакових речей і може кваліфікуватися як комерційний вантаж;
  • Виявлені заборонені товари;
  • Є сумніви в тому, що вартість речей вказана чесно.
Вирішити питання можна або сплативши мито, якщо ви перевищили ліміт у 150 євро, або ж надавши докази, що товар коштував рівно ту суму, яка вказана на посилці.
Як розповіли нам експерти компанії Allebay, завжди потрібно зберігати чеки, скріншоти, інвойси та виписки з банку і інші підтвердження вартості товару, щоб уникнути непорозумінь. Наприклад, якщо ви замовляєте якусь дорогу річ, скажімо, планшет, і він вам обходиться в $120, це може викликати підозри у працівників митниці – адже вони уявляють, скільки цей товар може коштувати насправді. І потрібно постаратися, щоб підтвердити цінник.
Також завжди варто замовляти товари на фізособу. Якщо товар замовлено на ім’я юридичної особи, до його розмитнення ставляться вже по-іншому. Краще утриматися і від замовлень великої кількості однакових товарів – це можуть оцінити, як спробу провезти комерційний вантаж.
З труднощами при проходженні митного оформлення часто стикаються і представники українського бізнесу.
Так, згідно з дослідженням Інституту економічних досліджень і політичних консультацій, кожен четвертий експортер і кожна третя компанія, що займається імпортом, відчули на собі всі принади проходження нашої митниці.
Головними проблемами вітчизняні експортери та імпортери називають недосконалість митного законодавства, свідоме завищення митної вартості товарів, відсутність прозорості і, звичайно ж, корумпованість митних органів.
Також компанії, які постачають товари за кордон, скаржаться на постійні законодавчі зміни, недостатній рівень транспортної інфраструктури та відповідних послуг.
Несприятливе валютне регулювання, непрозорий механізм відшкодування ПДВ, велика кількість дозвільних документів, зайва бюрократія і відсутність зрозумілих правил визначення походження товару – все це також потрапило у топ-проблем, з якими стикаються експортери під час проходження митниці.
Незважаючи на те, що зайвою бюрократією і корупцією незадоволені і імпортери, вони відчувають дещо інший спектр труднощів. Так, майже половина підприємців стикається з непрозорим визначенням митної вартості товару. Ще третина поскаржилися на складності податкового та митного законодавства, а також на несприятливе податкове регулювання та валютні ризики.
За словами народного депутата України Андрія Немировського, за два місяці цього року через корупційні схеми тільки на Київській міській митниці та митному посту «Столичний», держбюджет недоотримав близько $9 млн.
Що дасть реформа
За оцінками уряду, реформа митниці потенційно може додатково наповнити держбюджет на $50 млрд на рік.
Першим нововведенням, з анонсованих владою, яке вступить в силу вже з 1 травня цього року, стане перетворення організаційної структури митниці – будуть ліквідовані всі юрособи в областях, а замість них створять представництва єдиної централізованої міжрегіональної митної служби. Митні пости залишаться на районному рівні.
За оцінками Мінфіну, це повинно допомогти, з одного боку, зменшити кількість адміністративного персоналу, а з іншого – збільшити кількість оперативних працівників, надати більше повноважень районним постам і впровадити єдину методику розрахунку митної вартості. Все це повинно посприяти боротьбі з контрабандою та корупцією.
Але, на думку юристів, реформа навряд чи призведе до зменшення проблем підприємців при проходженні української митниці. Так, наприклад, вже введені точкові заходи щодо полегшення життя бізнесу деколи тільки його ускладнюють.
Наприклад, як зазначила виконавчий директор Європейської бізнес асоціації EBA Ганна Дерев’янко, після старту на 192 пункти митного пропуску системи «єдиного вікна» в деяких випадках розмитнити товар по-старому в “паперовому вигляді” виходить швидше, ніж за допомогою цієї системи.
Проблема в тому, що, якщо компанія подає документи в електронному вигляді, частину з них все одно доводиться дублювати в паперовому. Погіршує ситуацію і застаріла матеріально-технічна база у інших контролюючих органів – фітосанітарної та радіологічної служб, Держспоживінспекції та ін.
Та й самі митники дуже часто навмисно затягують проходження товарів через кордон. Так, незважаючи на те, що на оформлення вантажу через єдине вікно відводиться 4 години, огляди нерідко розтягується на добу і більше. Не рятують підприємців навіть оформлені всілякі сертифікати та дозволи.
«Ми подаємо всі документи — сертифікат походження, інвойс, сертифікат аналізу пакувальний документ, всілякі специфікації. Але якщо раніше якась компанія завезла продукцію за іншою ціною, нас ведуть по всіх колах пекла. Вимагають надати експортну декларацію, висновок Держзовнішінформу. А за чотири години це банально неможливо зробити», — говорить директор з зовнішньоекономічних зв’язків фармацевтичної компанії «Лекхім» Ольга Печаева.
Як зазначають юристи, реформування ДФС, в структуру якої входить і митниця, не призведе до зменшення корупційних ризиків, у зв’язку з чим обсяг незаконно ввезених товарів в Україну буде залишатися стабільно високим. Також залишається і тиск на сумлінних підприємців, які здійснюють імпорт/експорт товарів.
«Найбільш поширена практика, коли митний орган фіксує заниження вартості вантажу. В такому випадку митниця сама розраховує податки, які вам необхідно сплатити для оформлення товару. І вони значно більші, ніж ви розраховували», — зазначив партнер ЮК «НАКАЗ» Арсеній Салалайко.
Зазвичай, у разі виникнення розбіжностей» з митниками, пересічні громадяни і компанії намагаються вирішити питання хабарем, розуміючи, що судовий процес може затягнутися на місяці і не дає ніяких гарантій. А товари можуть швидко псуватися, а умови договорів передбачають короткі терміни поставки, за невиконання яких передбачені штрафи. Так що судитися у компаній просто немає можливостей. Втім, нерідко бізнесмени воліють заплатити, щоб поставити товари в обхід митних правил.
«Найбільше з порушенням митного законодавства ввозять одяг, взуття, побутову, відео- та оргтехніку, частини до легкових автомобілів і сільгосптехніку та ін», — зазначив нам Арсеній Салалайко.
Денис Вергун
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас