Олександр Рудь: вартість стартапу. Міфи і реальність — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олександр Рудь: вартість стартапу. Міфи і реальність

Фінтех і Картки
1177
У скільки ви оцінюєте свій стартап? Яку частку компанії віддати інвестору? У вас навіть немає MVP, а ви заявляєте про вартість в 1 млн дол.? Всі ці питання так чи інакше виникають при зустрічі інвестора та стартаперів під час залучення інвестицій. Каменем спотикання є визначення вартості стартапу.
Інвестор Луїс Віллалобос, засновник Tech Coast Angels сказав: «Деякі переговори з питань інвестицій на ранній стадії стартапу нагадують гру в техаський покер. Кожен гравець прагне притримати інформацію і переконати своїх опонентів у тому, що його початкові карти кращі, ніж вони є насправді. Однак переговори щодо оцінки вартості компаній – це не карткова гра, а навпаки, метою переговорів щодо оцінки інноваційних проектів і для інвесторів, і для підприємців має стати максимально відкритий обмін інформацією, доступною обом сторонам».
Популярні міфи:
1. …в Силіконовій Долині мене б оцінили мінімум в 2 млн дол., а вітчизняні фонди не розуміють перспективу мого продукту.
2. Ми тільки тестуємо нашу гіпотезу, а для повноцінного запуску проекту нам необхідно мінімум десь 200 тис. дол.
3. VC-фонд спеціально мене так оцінив, щоб викупити більше частки за меншу вартість.
4. Скільки ви вже витратили коштів на свій стартап? – Ну ми поки не готові ризикувати своїми грошима, тому шукаємо інвестиції.
5. Нам для розвитку потрібно десь від 100 тис. дол. Яку частку компанії готові віддати інвестору? Ну не знаю, напевно від 10% – як і у всіх.
Практика показує, проблема хибних оцінок компанії — це не бажання нажитися, а нерозуміння, яку методологію і підхід використовувати. Вибір методу оцінки в першу чергу залежить від стадії стартапа — pre-seed, seed та series A.
Оцінка на Pre-seed-раунді
Pre-seed – перша стадія, коли залучається зовнішнє фінансування. Як правило, для залучення інвестицій на цьому раунді треба йти до бізнес-ангелів і в акселератори. На ранніх стадіях у команди є команда, MVP або продукт, гіпотеза щодо клієнтського сегменту, з яким вони будуть працювати, і підтверджений в цьому сегменті попит. Також у стартапу в потенціалі має бути достатньо великий ринок.
Розрахувати вартість стартапу на ранній стадії звичними методами не можна: у нього немає жодних статистично значущих даних ні щодо конверсій, ні щодо ємності ринку, немає достатніх обсягів грошей, які вони заробляють. У стартапу на ранній стадії немає практично нічого, що можна було б екстраполювати і побудувати фінансову модель.
Оцінка ринкової вартості компаній на посівній стадії фінансування досить умовна і часто базується на пропозиції та попиті. «Пропозиція» – це сума, яку ви просите за раунд, «попит» – число інвесторів, які зацікавлені в ньому брати участь.
Вітчизняні стартапи на стадії preseed зазвичай оцінюються за фіксованою ставкою акселератора або бізнес-ангела: на preseed найчастіше йдуть по фінансування саме до них. Ринкова ситуація — це 10-30 тис. дол. в обмін на 7-14% компанії. Це означає, що оцінка в самому оптимістичному випадку буде близько $428 тисяч. У американських акселераторів на кшталт Y Combinator і 500 Startups оцінка вища — близько $1 млн, але потрібно враховувати, що витрати стартапу теж підвищуються.
В деяких випадках також використовують метод скорингу (Scorecard Method)
Цей метод порівнює придбану компанію з іншими типовими стартапами, що фінансуються ангелом, і коригує середню оцінку нещодавно профінансованих стартапів в регіоні, щоб отримати оцінку стартапу до моменту отримання перших прибутків.
Оцінка на Seed-раунді
Друга стадія інвестування стимулює вибухове зростання стартапу. Команда вже знайшла економічно ефективний маркетинговий канал, навчилася використовувати і прогнозувати. Завдання стартапу на цій стадії — масштабувати бізнес через ці економічно ефективні канали з допомогою отриманих інвестицій. Це включає і розширення команди, і розвиток продукту, і підвищення кількості клієнтів, клієнтських сегментів, географії.
DCF (Discounted Cash Flow) – метод дисконтованих грошових потоків. Обчислюється, як майбутній грошовий потік у прогнозі на 5-10 років, дисконтований на ставку дисконтування.
Олександр Рудь: вартість стартапу. Міфи і реальність
CF – cash flow за період (грошові кошти у розпорядженні стартапу після вирахування витрат за n-період).
DCF в даному випадку показує, скільки коштуватиме стартап за n років з урахуванням функції r — інфляції, ризиків, альтернативних доходів і всього іншого (ставка дисконтування).
Ставка дисконтування — коефіцієнт, за яким ми приводимо майбутні cashflow до сьогоднішньої вартості, беручи до уваги ризики, час і можливе повернення інвестицій.
В моделях оцінки проектів на seed-раунді прийнято використовувати ставку в 40-60%, як найбільш використовувану в галузі.
Оцінка Series A:
Компанія на цій стадії вже може бути розміром у 50-100 осіб. Є команда, є продукт з доведеними глибокими і перевіреними каналами, і є значні обсяги грошових коштів, які у ці канали вливаються. Це стадія стрімкого зростання. Мета цієї стадії — зрости ще більше, масштабуватися, вийти на міжнародний ринок, придбати компанії-конкуренти, які перебувають на більш ранніх стадіях. Або відібрати у них частку ринку, захопити цей ринок.
Метод оцінки перспективної вартості, що базується на коефіцієнтах (мультиплікатор P/S, P/E, P/B та інших.
Метод популярний серед венчурних капіталістів, оскільки при адекватному використанні модель дасть оцінку, близьку до реальної.
Метод заснований на аналізі стартапів, схожих на оцінюваний, які останнім часом купували або фінансувалися. Далі ціну, за якою стартап оцінили інвестори, необхідно розділити на показник (наприклад) продажу за період, і отримаємо на виході мультиплікатор, який можна застосувати до оцінки поточного стартапу.
Інші методи, які використовуються для оцінки стартапів:
  • Витратний метод (відновлювальний)
  • Метод Беркуса
  • Метод норми прибутку (метод венчурного капіталу) через FV
  • Метод норми прибутку (метод венчурного капіталу) через TV
  • Метод оцінки потенційної аудиторії вартості клієнта
  • Метод оцінки потенційної аудиторії прибутковості клієнта
  • Метод розрахунку по моделі Ave Maria
Александр Рудь, керівник з корпоративного бізнесу Kreston GCG
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас