Як зробити ремонт у своєму домі й не розоритися? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як зробити ремонт у своєму домі й не розоритися?

Нерухомість
1623
В Україні вже майже два роки діє Закон «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних будинках» (№417). Вперше за 25 років з моменту початку приватизації житла людям сказали, що вони стали власниками всіх конструктивних елементів будинку. Така норма існує в Цивільному кодексі з 2003 року.
Але в той час житловий фонд вже був не в кращому стані, тому що ніхто не взяв на себе сміливість заявити громадянам: після приватизації ви стали власниками не тільки своєї квартири, але і всього будинку. Законом №417 чітко обумовлено: мешканці несуть за все відповідальність самі. Поступово житловий фонд, який числиться на балансі комунальних підприємств, передається мешканцям – товариствам співвласників багатоквартирних будинків, або (у найближчому майбутньому) керуючим компаніям, які почнуть вибирати на конкурсі.
У МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ НЕМАЄ ЗАКОННИХ ПІДСТАВ РЕМОНТУВАТИ ВАШ БУДИНОК
– З липня минулого року місцева влада вже не має законних підстав проводити ремонти в житлових будинках, – пояснює ситуацію начальник управління розвитку житлово-комунального господарства департаменту житлово-комунальної інфраструктури Київської міськдержадміністрації Віра Радченко. – Тому розроблено механізм спільного з мешканцями фінансування будь-яких робіт капітального характеру у багатоквартирному будинку. Законом №417 передбачено, що рішення про капітальні ремонти приймають на загальних зборах власники квартир та нежитлових приміщень. Причому за капітальний ремонт повинні проголосувати власники понад 50 відсотків площ, якщо це об’єднання власників багатоквартирного будинку (ОСББ), і 75 відсотків – в будинку, де ОСББ не створено.
Тепер відповідальність за технічний стан будинку несуть власники квартир. Як зробити ремонт або енергомодернізацію у своєму домі?
Киянам з комунальних житлових будинків слід брати участь у програмах «30 на 70». Вигода буде. Але, звичайно, з нашим менталітетом до думки про те, що ми тепер самі відповідаємо за свої будинки, складно звикнути. Тому треба вчитися на досвіді своїх сусідів. Набагато легше справи підуть там, де мешканці будинків, кварталів, вже давно організовані в Органи самоорганізації населення. Їх у Києві близько 180.
– Програма «70 на 30», розрахована тепер на всіх мешканців багатоквартирних будинків міста, а не лише членів ОСББ і ЖБК, що була затверджена рішенням Київради №780/1784 від 22.12.2016, – каже Віра Радченко. – Тепер важливо пояснити городянам, як нею користуватися, і що можна зробити для поліпшення стану свого будинку, підвищення його ринкової привабливості, зменшення платежів за енергоресурси.
Ремонти спільними зусиллями мешканців, які оплачують 30 відсотків вартості робіт і міської влади, які покривають з міського бюджету решту 70 відсотків, можна робити будь-які. Наприклад, відремонтувати весь дах будинку, замінити внутрішньобудинкову систему водопроводу, електрики або опалення, встановити енергозберігаюче освітлення в під’їздах, зробити ремонт у всіх або одному під’їзді або у підвалі, встановити енергозберігаючі вікна на сходових майданчиках, утеплити стіни будівлі або навіть зміцнити фундамент будинку.
Мешканці вільні вибрати будь-який вид робіт, але якщо після обстеження, проведеного фахівцями, буде висновок, що потрібно, наприклад, зміцнювати фундамент, а ви з сусідами націлювалися тільки на ремонт парадних, то потрібно буде замислитися, що важливіше для збереження конструкції будівлі.
Але – вибір за вами. Згідно з діючим Законом України №417 «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних житлових будинках», ми з вами пам’ятаємо, що є єдиними власниками наших будинків і відповідаємо не тільки за порядок в межах своєї квартири, але і за стан споруди. Так як же зробити ремонт? Порядок дій поясню покроково.
З’ЯСУЙТЕ, ЧИ МОЖЕ ВАШ БУДИНОК РОЗВАЛИТИСЯ
Створіть ініціативну групу з ваших сусідів-власників житла (або приміщень) з трьох осіб. Складіть протокол про її формуванні (у вільній формі, з підписами, ніде реєструвати не потрібно). Ця група обирає напрямок – вид робіт, необхідних, на їх думку, в будинку і заповнює форму (додаток №1 до рішення Київради №780/1784). Після цього необхідно звернутися в комунальне підприємство «Київжитлоспецексплуатація».
Важливо знати: Закон №417 (ст. 10, абзац 12) дозволяє не залучати всіх сусідів по будинку, якщо є необхідність зробити ремонт спільного майна тільки одного під’їзду або секції будинку. Мешканці під’їзду збираються і приймають рішення щодо ремонту спільного майна. За це повинні проголосувати власники, площа нерухомості яких становить більш як 75 відсотків загальної площі в парадному, секції.
Після того як «Київжитлоспецексплуатація» отримає ваше звернення, до вас протягом 10 днів прийде комісія і складе дефектний акт. Вона також визначить орієнтовну вартість робіт і проінформує про це вас (ініціативну групу).
ВИБЕРІТЬ ВИД РОБІТ
Вам потрібно підтвердити свої наміри. Подивившись попередній кошторис, визначаєтеся, згодні зібрати 30 відсотків від суми кошторису, складеної після обстеження будинку фахівцями «Київжитлоспецексплуатації» або хочете вибрати інший вид робіт. Потім звертаєтесь до цього підприємства повторно, і знову заповнюєте додаток №1 до рішення Київради. У разі, якщо ви остаточно визначилися з видом робіт та згодні зібрати свою частину грошей, ваша ініціативна група повинна скликати загальні збори мешканців усього будинку, щоб вирішити чи брати участь у програмі спільного з містом фінансування ремонту. На зборах ви обов’язково повинні вибрати уповноваженого представника від будинки для реалізації програми.
ЯК ПРОВЕСТИ ЗБОРИ МЕШКАНЦІВ, ЩОБ ЙОГО РІШЕННЯ ПРО РЕМОНТ БУЛО ЛЕГІТИМНИМ?
Ініціативна група повинна заздалегідь скласти список всіх співвласників кожного приміщення, сповістити кожного і обов’язково під розпис з допомогою рекомендованого листа з поштовим повідомленням. А також розмістити оголошення в загальнодоступних і добре видних місцях (при вході в кожен під’їзд), в ліфтах. Протягом 10 днів перед загальними офіційними зборами потрібно провести зустрічі з мешканцями, хоча б чотири рази. Потрібно проінформувати мешканців про умови участі в програмі, переконати людей, що ремонт необхідний, відповісти на виникаючі питання. Потім, перед зборами потрібно підготувати проект протоколу зборів з обов’язковими трьома питаннями: підтвердження обраних видів ремонтних робіт у будинку, підтвердження суми спільного фінансування (частини, яку заплатять мешканці), спосіб розподілу частин співфінансування, спосіб накопичення коштів мешканцями.
Наприклад, ваші сусіди вирішать накопичувати протягом півроку кошти на ремонт, здаючи по 50-100 гривень з квартири на місяць, або одноразово внести на ремонт по 600 гривень – тобто, можуть бути будь-які варіанти накопичення, їх виберуть ваші сусіди таким чином, щоб це було не обтяжливо, але і щоб за цей час стан будинку не погіршився.
Потім на загальних зборах приймають остаточне рішення і фіксують це протоколом, який уповноважена особа, обрана на загальних зборах будинку передає КП «Київжитлоспецексплуатація», а так само від імені всіх мешканців підписує договір на виконання всіх робіт.
Важливо пам’ятати, що за ці рішення повинні проголосувати не менше 75 відсотків власників житлових і нежитлових приміщень вашого будинку. Тоді рішення буде легітимним. Якщо деякі власники були відсутні на зборах, потрібно буде, щоб вони проголосували зі всіх питань письмово упродовж 15 днів. Для цього необхідно створити опитувальні листи, де на кожне з питань, що обговорювалися на загальних зборах люди повинні відповісти «за», «проти», «утримався» і особисто розписатися. Опитувальні листи додаються до протоколу зборів як його невід’ємна частина. Потім одна копія протоколу зборів передається в «Київжитлоспецексплуатацію» уповноваженою від вашого будинку особою.
ЯКІ ОБОВЯЗКИ У МІСТА?
КП «Київжитлоспецексплуатація» зобов’язана визначити остаточну вартість робіт, забезпечити розробку проектно-кошторисної документації, визначити підрядника робіт, вести реєстр проектів по кожному будинку, контролювати накопичення коштів, інформувати Департамент житлово -комунальної інфраструктури про те, що вже зібрано 80 відсотків необхідних коштів співфінансування для реалізації проекту і реалізує власне сам проект. Коли всі ремонтні роботи у вашому будинку виконані, уповноважена будинком особа підписує акт про їх виконання.
ЗАХОЧУТЬ КИЯНИ БРАТИ УЧАСТЬ У СПІЛЬНИХ РЕМОНТУ?
– Судячи з того, як охоче вже третій рік беруть участь у програмі «30 на 70» столичні ОСББ І ЖБК, вбачаючи в ній пряму вигоду, думаю, і мешканці комунальних будинків підтягнуться, – каже Віра Радченко. – Торік ОСББ і ЖБК освоїли 30 мільйонів гривень з бюджету, не всім вистачило. У нинішньому році на конкурс подано вже 140 заявок від «самоорганізованих» будинків. Деякі ремонтуються (модернізуються) по другому-третьому разу. За нашими підрахунками, кияни з ОСББ та ЖБК в нинішньому році готові вкласти в ремонт та енергоефективність своїх будинків через програму «30 на 70» понад 40 мільйонів гривень зі своїх кишень.
А ось городянам, які живуть у звичайних будинках, здасться складною процедура організації зборів. Хоча в Центрі комунального сервісу, який надає практичну допомогу та консультує з питань проведення зборів і способів спілкування і переконання мешканців у необхідності ремонту, кажуть, що інтерес до даної теми є.
НАБЕРІТЬСЯ ТЕРПІННЯ
– Це моя порада всім, хто «вплутується в стосунки» з міськдержадміністрацією, каже голова ОСББ «Київенерго» з двадцятирічним стажем, Олена Свинтозельська. – Ми третій рік беремо участь у програмах міськдержадміністрації «30 на 70». Зараз хочемо змінити в нашому домі електрощитову, всі необхідні документи вже подали. У минулі роки утеплювали будинок, робили його енергоефективним. Перший раз пояснювати мешканцям необхідність участі в програмі було складно. Але потім особливих заперечень не було.
Паперові, а іноді і виробничі процеси йдуть довго. Наприклад, у травні 2016 передали весь пакет документів на утеплення зовнішньої стіни будинку площею 800 квадратних метрів в міськдержадміністрацію. У червні чиновники почали «обхід» всіх об’єктів, що беруть участь у програмі. Але будівельники «на стіні» нашого дому приступили до роботи тільки 1 листопада, а завершили їх у грудні. Деякі види ремонту всередині будівлі роблять набагато швидше. Тих же ламп з датчиками руху, проводки або заміну внутрішньобудинкових мереж, встановлення пластикових вікон на сходових майданчиках не доводиться чекати по півроку. У будь-якому випадку міськадміністрація повинна буде освоїти виділені на програму «30 на 70» кошти, і ремонт вам обов’язково зроблять.
У нинішньому році в програмі «30 на 70» вже беруть участь, наскільки мені відомо, близько десяти звичайних будинків комунальних керуючих компаній. Їм дійсно складно самоорганізуватися і прийняти легітимне рішення на проведення ремонту. Але в будь-якому випадку, скільки б не довелося чекати появи ремонтників, 70 відсотків від вартості роботи оплатить місто. Тому серед ОСББ це дуже популярна програма.
Катерина Новосвітня
За матеріалами:
Укрінформ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас