Чи зможе Uber врятуватися: що відбувається всередині найдорожчого стартапу в світі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чи зможе Uber врятуватися: що відбувається всередині найдорожчого стартапу в світі

Фондовий ринок
2083
Вранці 20 березня стало відомо, що президент компанії Uber Джефф Джонс залишає свою посаду після шести місяців роботи. Джонс, який фактично був другою людиною в компанії, не впорався з напливом критики на адресу Uber. Його первісною метою була якраз побудова відкритої до суспільства компанії, але низка скандалів не припиняла слідувати за сервісом. І так, якщо з залученням грошей у Uber проблем немає, то впоратися з постійним негативним галасом в пресі у компанії не виходить. Редакція AIN.UA підготувала адаптований переклад статті на The Verge, яка розповідає, чи вдасться Uber впоратися з низкою скандалів.
Початок тижня ознаменувався до неможливості ганебним відеороликом в головній ролі з Тревісом Каланіком, генеральним директором компанії Uber, який поводився як останній дурень з одним зі своїх водіїв. Закінчився тиждень вибуховою новиною про секретну і юридично сумнівну програму під назвою Greyball. Для будь-якої іншої компанії це зосередження поганих новин стало б катастрофою. Для Uber це був лише черговий лютневий тиждень.
Протягом минулого місяця сервіс без зупинки потрапляв в усе нові і нові скандали майже щотижня і продовжує грузнути в них кожен день протягом останніх двох тижнів. Компанію звинувачують в чому: починаючи з гострого жінконенависництва і закінчуючи викриттям їхніх несправних безпілотних автомобілів, технологія управління якими, до того ж, могла бути украдена.
Це дуже сумнівні справи, навіть для бізнесу з сумнівною репутацією.
Варто розставити всі крапки над «i»: проблеми Uber не гримнули як грім серед ясного неба в січні або лютому цього року. Ще з моменту свого заснування, шість років тому, компанія почала займатися марнуванням капіталу, дратуванням водіїв, відверненням клієнтів і просто несенням хаосу.
Войовничий натиск потрібен був Uber на самому початку, коли компанія ставила собі за мету перекроїти індустрію перевезень в таксі і прокласти свій шлях через всю земну кулю, намагаючись при цьому стати єдиним і незамінним способом пересування буквально для кожного. Але прийшов час пожинати плоди, і, мабуть, Uber не має ні найменшого уявлення, як впоратися з такими плодами.
«Вони викопали для себе занадто глибоку яму», – стверджує Фреада Клейн Кейпор, партнер венчурного фонду Kapor Capital. Вона і її чоловік, підприємець Мітч Кейпор, є інвесторами Uber. «Зараз компанії доводиться визнати, що вони в ямі, хоча відчайдушно намагаються вилізти з неї. Не важливо, як багато це може зайняти часу і як це може бути складно. У будь-якому випадку, це можливо».
Сьогодні Uber веде битви відразу на декількох фронтах, що значно ускладнює розробку єдиної адекватної стратегії. При цьому, кожен новий день розкриває все більше і більше неналежних секретів, пов’язаних з веденням справ у Uber.
Як компанія може підвищити і без того критично низький рівень моральності серед співробітників, коли Сьюзан Фоулер, колишній інженер компанії, чий запис в блозі став підставою для розслідування про сексизм, скаржиться, що компанія найняла окрему юридичну фірму, щоб копати під неї? Керівництво Uber, в свою чергу, стверджує, що бере до уваги лише заяви Фоулер, а не її приватне життя. Проте, такі події відповідають шаблону, за яким фірма наймає третіх юридичних осіб для ведення розслідувань проти своїх опонентів. Це занадто сумнівні справи, навіть для бізнесу з сумнівною репутацією.
28 січня: компанія звинувачена (помилково, як з’ясувалося) в зриві страйку таксистів Нью-Йорка під час антиімміграційного протесту в Міжнародному аеропорту імені Джона Кеннеді.
28-29 січня: рішення Тревіса Каланіка, генерального директора компанії Uber, про участь в економічному консультативному комітеті президента Дональда Трампа призводить до масового відтоку користувачів сервісу, породивши хештег #DeleteUber.
30 січня: Lyft, головний конкурент Uber, вперше випереджає Uber в магазинах додатків для iOS і Android по США: близько 200 000 нових завантажень. Компанія Lyft так само оголошує намір розширитися до 100 нових ринків в 2017 році.
2 лютого: Каланік відмовляється від участі в комітеті Трампа і обіцяє $3 млн на допомогу застряглим за кордоном водіям. Це відбувається тільки після того, як 200 000 користувачів видаляють свої акаунти в додатку Uber. Обіцянки Каланіка вже ніким не сприймаються серйозно.
16 лютого: імовірно, Джеф Джонс, президент з розподілу поїздок в Uber, проводить Facebook-конференцію для розгляду скарг водіїв таксі. Конференція переривається після 30 хвилин і 12 запитань через надзвичайно напружену обстановку.
20-21 лютого: екс-інженер компанії Uber, Сьюзан Фоулер робить викривальний пост у своєму блозі, детально розповідаючи про сексистські відносини і переслідування в головному офісі компанії в Сан-Франциско, а так само про провальну спробу відділу кадрів вирішити ці проблеми. Пост стає вірусним.
20-21 лютого: Каланік обіцяє швидке розслідування із залученням колишнього генерального прокурора Еріка Холдера і члена правління Uber Аріани Хаффінгтон. Він так само проводить зустріч для всіх працівників компанії, приносячи сухі вибачення за токсичну атмосферу в фірмі.
23 лютого: Мітч і Фреда Капор, які раніше інвестували в Uber, публікують есе, висловлюючи своє «глибоке розчарування» щодо рішення Каланіка доручити розслідування інсайдерам і прихильникам компанії.
23 лютого: Waymo, виробник безпілотних автомобілів від Google, подає в суд на Uber, звинувачуючи віце-президента Ентоні Левандовскі в розкраданні величезної кількості документів під час роботи в Google інженером. Uber називає ці звинувачення “безпідставними”.
24 лютого-3 березня: ще кілька співробітниць Uber заявляють про сексизм і домагання (деякі відкрито, а деякі анонімно). Тим часом, The New York Times публікує матеріал про свавілля, що коїться в Uber, включаючи анекдоти, поширені серед менеджерів-чоловіків про співробітниць-жінок, відомості про вживання наркотиків, гомофобні образи і факти нападу з бейсбольною битою.
25 лютого: з’ясовується, що одна з безпілотних машин Uber, спіймана на камеру в грудні 2016 року в Сан-Франциско при проїзді на червоне світло, велася в автономному, а не в ручному режимі, як заявляли в Uber раніше. Листування з Департаментом автотранспорту штату Каліфорнія свідчить, що Uber було заздалегідь відомо про такі порушення роботи машин.
27 лютого: виконавчому директору Uber запропонували піти у відставку через неможливість зняти звинувачення в домаганні під час роботи в Google.
28 лютого: Bloomberg публікує відеозапис Каланіка, який сперечається через ціни з одним з водіїв Uber. Каланік звинувачує водія замість того, щоб взяти на себе відповідальність за зниження тарифів сервісу. Після того, як відео буквально заражає мережу, Каланік дає публічну обіцянку звернутися за допомогою щодо керівництва компанією.
3 березня: The Times розкриває справжнє призначення програми Greyball.
3 березня: звільнений віце-президент з продукції та зростання, Ед Бейкер, через чутки про сексуальну близькість з однією з колег, повідомляє Recode.
20 березня: президент Uber Джефф Джонс залишає компанію.
Як Uber тільки може думати про повернення розчарованих водіїв, при цьому ведучи судовий розгляд з містом Сіетл для скасування закону, що дозволяє водіям об’єднуватися в профспілки? Зовсім недавно компанія назвала 2017 «роком водія», але як і раніше утримує заробітну плату низькою і чинить опір спробам додати в додаток опцію «чайові». Згубність вплив Uber на американський ринок все ще оцінюється. Варто зауважити, що наявні дані досить суперечливі. З упевненістю можна говорити лише про одне: Uber не прагне поліпшення умов, пропонованих його співробітникам (більш того, компанія навіть не вважає їх своїми співробітниками). Федеральна торгова комісія США в 20 містах виявила, що компанія Uber брехала найманим водіям про доходи і обслуговування авто. Деяким водіям доводиться спати в своїх машинах, щоб, виснажуючись і безперервно змінюючи один одного, вижити.
Як Uber переконає інвесторів у тому, що він може стати прибутковою компанією знову, при цьому субсидуючи вартість проїзду? Останні звіти показують, що користувачі покривають лише 40% від кожної подорожі, в той час як компанія змушена покривати інше. «Це важливо враховувати, тому що мова йде вже про благодійну справу», – в минулому році написала Ізабелла Камінські в Financial Times. В даний час Uber оцінюється в $70 млрд. Тревіс Каланік чекає, поки ця сума досягне безпрецедентних $100 млрд. На думку венчурних капіталістів, боротьба за нарощування капіталу може відлякати талановитих людей, що в кінцевому рахунку лише зашкодить Uber.
І як же Uber вдасться завоювати довіру клієнтів після стількох плям на репутації, за яку з самого початку велася така жорстока боротьба? Не має значення, скільки разів президент компанії принесе свої вибачення і пообіцяє змінити свою поведінку, все одно буде важко змусити людей забути про всі ті випадки, коли він поводився як цілковитий кретин. Каланік є обличчям своєї компанії, і хоча він не єдиний в Кремнієвій долині, хто побудував свою багатомільярдну імперію на ідеях Айн Ренд (заздрість, егоїзм, перемога за всяку ціну – і все в ім’я зміни суспільства), він залишається найбільш публічною особою в цій самій Долині.
Ходять чутки, що Райан Грейвс, перший співробітник Uber і нинішній директор з глобальних операцій, буде змушений відмовитися від своїх повноважень на користь тих, хто вимагає розправи за звинувачення Фоулер. Репортер Джоана Бьюйана з Recode також зауважує, що глава відділу кадрів, Рене Етвуд, перебувала в безпосередньому підпорядкуванні Грейвса і, відповідно, звітувала саме йому.
Етвуд і деякі інші менеджери відчували, що «Грейвс не був достатньо досвідчений в питаннях, що стосуються роботи з співробітниками», – пише Бьюйан. Грейвс також був залучений в використання Greyball, незаконної програми для приховування автомобілів від правоохоронних органів.
Деякі нинішні і колишні співробітники впевнені, що звільнення Грейвса не вирішить проблеми. Вони розповідають, що він зовсім не був залучений в буденне життя компанії протягом останніх 6 місяців. Більш того, його звільнення навряд чи зможе виправити отруйну атмосферу. З іншого боку, відставка Каланіка могла б привести до реальних змін. «Стів Джобс залишив Apple, а Apple продовжує існувати», – говорить один з екс-співробітників компанії.
Зрозуміло, вихід Uber на світовий ринок є заслугою Каланіка. Він важко боровся за те, що б Uber виявився там, де він є зараз. Бойовий характер зіслужив йому гарну службу в боях з індустрією таксі і державними службами. Але саме через таку войовничість більш помітна останнім часом м’яка сторона Каланіка з її вибаченнями і обіцянками прийняти допомогу і зробитися кращим керівником здається важко прийнятною.
«Спробуйте проводити весь свій час в боротьбі. Напевно, ваш характер стане жорстким і загартованим», – говорить Джейсон Калаканіс, засновник Inside.com і інвестор Uber, для CNBC.
Як пише The Information, Каланік шукає другого виконавчого директора, щоб розділити з ним свої повноваження. Але те, наскільки потужним стане цей партнер, буде ретельно обмірковано та вирішено інвесторами, які щиро сподіваються на зміни.
Бредлі Таск, консультант, прозваний «політичним генієм Uber», бачить помилку в гіпотетичності назви цієї статті («Чи зможе Uber врятуватися..?»). «Така назва є нічим іншим, як такою, що зазиває, «клікабельним» заголовком», – заявляє Таск в своєму інтерв’ю. «Нашій компанії є над чим працювати, як є над чим працювати і багатьом іншим технологічним фірмам. Інновації – це те, що найбільше турбує інвесторів, тому, дивлячись на таксі, вантажівки, орендовані і власні машини, що розвалюються, наш стартап однозначно випереджає всіх їх за своєю інноваційністю».
На питання про те, що ж насправді хвилює клієнтів, невже їм не стає все важче і важче довіритися Uber, Таск моментально знаходить відповідь: «Uber є над чим працювати, безперечно. Але коли мова йде про переміщення з пункту А в пункт В, клієнти вибирають швидкість, а не політику». Іншими словами, Uber буде лідирувати до тих пір, поки буде залишатися швидше за своїх конкурентів.
Якщо ніщо більше не похитне компанію, виставивши її в поганому світлі, то Uber вдасться пережити цю чорну смугу і утриматися на плаву. Втім, існує теорія, що всі біди компанії полягають у невмінні знаходити і підтримувати таланти, а також рости і розвиватися як фірма.
*«Клієнти дуже перебірливі і непостійні. Відомо безліч прикладів фірм, які допускали в минулому дурні помилки» *
«Якщо вони не зможуть організувати процес роботи, який можна порівняти з Facebeook або Google, то годі й думати про виконання обіцянок, даних інвесторам», – ділитися своїми міркуваннями один з колишніх інженерів Uber. «Клієнти дуже перебірливі і непостійні. Відомо безліч прикладів фірм, які допускали в минулому дурні помилки, здавалося б, гідні осуду. Але люди усвідомлюють, що погані вчинки закінчуються, і, напевно, вони не єдине, чим можна охарактеризувати компанію».
Незважаючи на зростання доходів, Uber продовжує втрачати гроші. За даними Bloomberg, в 2016 році компанія втратила 3 ​​мільярди доларів. На папері Uber коштує дорожче, ніж General Motors і Twitter разом узяті, але якщо справи підуть так і далі, інвестори припускають, що Uber доведеться брати більший відсоток від тарифу за кожну поїздку і зменшувати бонуси водіям. Обидва ці заходи ведуть до скорочення плати за роботу водіїв. Як зазначає водій-блогер Гаррі Кемпбелл, це вже починає відбуватися. «Занадто суперечливо для 2017 року, «року водія», – упевнений він.
Згідно з оприлюдненими фінансовими документами, можливий перехід на автомобілі без водія не поліпшить ситуації. Бухгалтери Uber підрахували, що повне усунення водіїв збільшить чистий прибуток лише на 5%. Передбачається, що міська влада спробує встановити фіксовану вартість автономних поїздок. Uber також повинен буде змінити свій профіль з технологічної компанії на компанію з управління автопарком, з усіма додатковими витратами на обслуговування і страховку, які йдуть разом з ним. Це буде недешево.
Звичайно, все перераховане вище свідчить, що Uber має майбутнє. В даний час компанія має в своєму розпорядженні автономні транспортні засоби, що підбирають пасажирів в Піттсбурзі і Феніксі (і, можливо, незабаром і в Сан-Франциско). Звинувачення, висунуті в суді Waymo, Googlе-виробником безпілотних авто, можливо, представлять собою найбільшу загрозу для довгострокового існування Uber. У Waymo стверджують, що віце-президент з машинобудування Ентоні Левандовскі замишляв вкрасти і репродукувати технологію Google для безпілотного управління автомобілем. Uber називає ці звинувачення «безпідставними».
«Uber зазнає збитків, відчуває нестачу в фандрайзингу та бореться з серйозними звинуваченнями в тому, що внутрішня культура збилася зі шляху», – каже Радж Раджкумар, професор інженерних наук Університету Карнегі-Меллона, який співпрацює з General Motors». «А тепер ще й зіткнеться з позовом від компанії з великим кредитом довіри і набагато більшими кишенями».
Раджкумар додає: «Великі проблеми пов’язані з поточною бізнес-моделлю субсидування водіїв і клієнтів незабаром наздоженуть компанію. Дискусія про агресивну культуру – де, мабуть, робиться акцент на продуктивності і дедлайни, і недостатньо на взаємній повазі, цілісності і різноманітності – буде все більш посилюватися. Зрештою, головне питання полягатиме в тому, чи зроблять правління і інвестори бякісь дії”.
Waymo подає в суд, посилаючись на Закон про захист комерційної таємниці, який дає позивачам право вимагати негайне видання тимчасового заборонного наказу щодо експериментів з машинами-роботами і вантажівками Uber, а також вилучити продукти крадіжки комерційної таємниці. Інакше кажучи, Google може стати власником парку безпілотних автомобілів Uber.
Фото одного з директорів компанії Uber в наручниках може розорити всю фірму.
Обом компаніям однаково невигідні довгі розслідування і тяжби, що дають право владі проводити нескінченні дослідницько-конструкторські експерименти. Проте, колишні прокурори і експерти з комерційної таємниці розповідають Wired, що Waymo може передати справу в ФБР, що призведе до величезних штрафів і можливого тюремного ув’язнення Ентоні Левандовскі. Фото одного з директорів компанії Uber в наручниках може розорити всю фірму.
Як же все докотилося до такого стану? У багатьох сенсах, Uber є своїм найлютішим ворогом, заявляє Бріш Роджерс, професор права в Університеті Темпл, який пише про витрати на поїздки. «Ми спостерігаємо ще один приклад компанії, яка ігнорує базові правила, що стосуються найму працівників і чесної конкуренції на ринку. Боляче бачити, як компанія продовжує чинити по-своєму. Але ж послуги Uber є воістину інноваційними», – зауважує професор.
Складно припустити, чим обернуться для Uber всі ці звинувачення в довгостроковій перспективі, особливо з огляду на те, що компанія вийшла на світовий ринок, а норми, що визначають сексуальні переслідування, відрізняються в багатьох країнах. Однак громадськість схильна розглядати заяви про сексуальні домагання і дискримінації більш негативно, ніж звинувачення в невиплаті зарплати або крадіжці комерційних секретів, що пояснює досить швидку реакцію Uber на ситуацію, що склалася.
«Тут і так достатньо тямущих людей», – каже колишній інженер компанії. – «Невже це саме те, чим ми повинні займатися? Нам, здається, і так вистачає проблем. Так чому ж ми як і раніше продовжуємо боротися з самими собою, стаючи причиною всіх своїх проблем?».
За матеріалами:
Ain.Ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас