Довгоочікуваний кредит. Чому Україні так важливо отримати кредит від МВФ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Довгоочікуваний кредит. Чому Україні так важливо отримати кредит від МВФ

Казна та Політика
670
Міжнародний Валютний фонд погодив оновлений меморандум по Україні. Рішення про видачу чергового траншу в розмірі $1 млрд буде прийматися в другій половині березня.
До цього Україна йшла давно. З $17 млрд, які Київ повинен був отримати від МВФ, починаючи з 2015 року, виділили поки що менш ніж $7 млрд кредитів. Перший транш – на п’ять мільярдів, другий – більш ніж на півтора. Виплату третього траншу призупинили в тому ж 2015 році через недотримання українською владою умов реформування країни. Журналісти розбиралися, коли Україна зможе отримати новий транш і чому це дійсно важливо для української економіки.
Довга дорога до меморандуму
МВФ схвалив видачу третього траншу Україні у вересні 2016 року. Національний банк сподівався отримати четвертий транш в розмірі $1 млрд до кінця 2016-го. Тоді основними вимогами були націоналізація ПриватБанку і прийняття бюджету на наступний рік. Гірше було з реформами, які залишалися в підвішеному стані, в тому числі – з пенсійною реформою і скасуванням мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення.
В середині січня 2017 року у ЗМІ потрапила остання версія меморандуму про співпрацю України з МВФ. Серед іншого вона передбачала монетизацію субсидій, пенсійну реформу, аудит ПриватБанку, оцінку виконання акціонерами ПриватБанку умов реструктуризації, земельну реформу, створення єдиного реєстру отримувачів соціальних виплат, створення законодавчого поля для роботи антикорупційних судів. Більш того, в документі були встановлені конкретні терміни. Так, із земельною і пенсійною реформою потрібно було визначитися до березня 2017 року. Березень настав, але обидва питання досі не зрушили з мертвої точки. Втім, і сам меморандум остаточно прийняли тільки в березні, тому МВФ не доведеться скаржитися на недотримання короткострокових дедлайнів.
З огляду на швидкість українських реформ і болючість змін, велика частина вимог до видачі четвертого траншу може перенестися в наступний меморандум до часу, коли на порядку денному буде п’ятий транш. Опір вимогам МВФ може бути як в українському суспільстві, так і в політикумі. Наприклад, пенсійна реформа, про яку говорилося в драфті меморандуму, передбачала поступове підвищення пенсійного віку. До 2027 року і чоловічий, і жіночий пенсійний вік повинен становити 63 роки. Рішення непопулярне, тому віце-прем’єр-міністр Павло Розенко і міністр соцполітики Андрій Рева запротестували: мовляв, ніякого підвищення пенсійного віку не буде. Замість цього міністр соцполітики запропонував збільшити кількість платників податків. Один із способів – заборонити працювати українцям пенсійного віку. Навряд чи це можна назвати пенсійною реформою і вже точно тим, що може задовольнити вимоги МВФ.
Чому транш від МВФ так важливий
МВФ погодив остаточний варіант меморандуму по Україні тільки на початку березня. Питання видачі Києву четвертого траншу буде вирішуватися в другій половині місяця. Швидше за все, умови співпраці, передбачені фінальною версією угоди, не будуть суттєво відрізнятися від драфта, опублікованого в середині січня за винятком дедлайнів, які перенесуть на пізніший термін. І, звичайно ж, більшість з вимог перекочують в наступний документ, коли мова зайде про п’ятий транш. Тоді заяви МВФ про стан реформ в Україні можуть бути ще більш різкими, а відмови – більш болючими для бюджету з завищеною планкою витрат і деякими статтями доходів на кшталт приватизації, які регулярно не виконуються.
Якщо Київ буде виконувати вимоги – МВФ буде давати гроші, а не відповідати різкою відмовою, як то було минулої осені: “Незважаючи на прогрес у створенні нових інституцій, включаючи Національне антикорупційне бюро України, і публікацію декларацій високопосадовців, серйозних результатів в кримінальному переслідуванні і покаранні корупціонерів, а також поверненні коштів ще належить досягти”.
Найбільш безвідповідальне, що Україна може зробити – припинити виконувати вимоги МВФ. Тоді під загрозою буде не тільки отримання чергового траншу, а й сама співпраця організації з країною. Якщо МВФ припинить співпрацю з Україною, Київ автоматично втратить підтримку Світового банку і, цілком ймовірно, економічну допомогу ЄС і США.
“Якщо Україна не буде нічого робити – робота з МВФ не перейде в активну фазу. Україна потребує зовнішньої фінансової допомоги як мінімум $5 млрд. Якщо співпраці з МВФ немає, то її не буде ні з однією міжнародною фінансовою інституцією”, – відзначає виконавчий директор міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.
МВФ, на відміну від інших подібних організацій, виділяє більші суми, а також більш лояльний в своїх умовах. У нього є чіткі критерії та індикатори, на підставі яких приймається рішення. На те, як буде йти співпраця організації з Україною, пильно дивляться і інвестори. Поки популісти кричать, що сільськогосподарську землю не можна продавати, приплив прямих іноземних інвестицій і так мінімальний, щоб ризикувати зведенням його до нуля.
Олексій Коваленко
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас