5 наслідків купівлі Opel компанією PSA для Європи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

5 наслідків купівлі Opel компанією PSA для Європи

Фондовий ринок
852
Французький автомобільний концерн Peugeot Citroen (PSA) 6 березня оголосив в Парижі, що за 1,3 мільярда євро купує в американської корпорації General Motors (GM) її дочірні фірми – німецьку Opel і британську Vauxhall. До того ж разом з французьким банком BNP Paribas він за 900 мільйонів євро купує європейський бізнес GM Financial – фінансового підрозділу, що займається головним чином кредитуванням автовласників.
Таким чином, американський гігант повністю віддає французькому конкуренту, що тільки недавно вийшов з важкої кризи, свої активи в Європі (за винятком конструкторського центру в італійському Турині та залишків бізнесу Росії). DW проаналізувала безперечні, ймовірні і можливі наслідки цієї угоди.
Поява нового європейського автогіганта
Найочевиднішим результатом купівлі Opel/Vauxhall є перетворення PSA з третього за розмірами європейського автобудівника на другого – після німецького Volkswagen і тепер уже перед одвічним французьким конкурентом Renault. У 2016 році PSA випустив майже 3,15 мільйона автомобілів марок Peugeot, Citroen і DS, а Opel і Vauxhall близько 1,2 мільйона. В результаті їх об’єднання укрупнений французький концерн контролюватиме 17 відсотків продажів нових легкових автомобілів в Європі.
Обидва виробники займаються головним чином випуском автомобілів середнього і компактного класів. До традиційно сильних позицій PSA у Франції, Іспанії та Італії додадуться істотні частки ринку Opel в Німеччині і Vauxhall у Великобританії. “Ми хочемо створити європейського чемпіона на основі поєднання французького та німецького підприємств”, – заявив, оголошуючи 6 березня про укладення угоди, голова французького концерну Карлос Таварес.
Скорочення надлишкових виробничих потужностей в Європі
PSA купує у GM хронічно збиткові фірми і надалі буде володіти в Європі двома десятками виробничих майданчиків. Експерти не сумніваються, що частина цих потужностей – надлишкові, і пророкують неминуче, з їхньої точки зору, скорочення штатів і навіть можливе закриття цілих заводів.
Карлос Таварес, який очолив PSA навесні 2014 року, провів вельми радикальну реструктуризацію підприємства, що опинилося на той час на межі банкрутства. Він домігся скорочення 8 тисяч робочих місць (всього з 2011 року штат концерну зменшився приблизно на 30 тисяч осіб), закриття одного із заводів в столичному регіоні і рішення про переїзд головного офісу з паризьких Єлисейських полів в незрівнянно більш дешеву будівлю в передмісті. Після всього цього подальші великомасштабні заходи економії саме на французьких підприємствах представляються малоймовірними.
Тим більше, що порятунку PSA в 2014 році в значній мірі сприяла французька держава, яка купила тоді 12,8 відсотка акцій концерну. У цій ситуації заходів з оптимізації виробництва скоріше варто чекати на придбаних тепер німецьких і британських підприємствах. Таварес, щоправда, запевнив при презентації угоди з GM, що необхідності закривати цілі заводи немає, але додав: якщо їм вдасться підвищити продуктивність праці. Обіцянки обов’язково зберегти всі фабрики він не давав.
На підприємствах Opel/Vauxhall в Німеччині, Великобританії, Іспанії, Польщі та Австрії зараз трудяться понад 38 тисяч осіб. GM дала їм гарантії збереження робочих місць до кінця 2018 року, і новий власник перейняв ці зобов’язання. Але що буде потім? Керівництво PSA заявило 6 березня, що розраховує зробити куплені фірми знову прибутковими до 2020 року. Тому великомасштабні скорочення штатів можуть розпочатися вже в 2019 році. Експерти вважають, що завдяки оптимізації виробництва і передачі певних управлінських функцій в паризьку штаб-квартиру можна буде заощадити близько 10 тисяч місць.
Через Brexit британські заводи можуть постраждати більше за інші
Судячи з численних заяв, за збереження максимальної кількості робочих місць в Німеччині боротимуться всіма силами, в тому числі і на найвищому політичному рівні. З огляду на особливо тісні відносини з Парижем, у Берліна чимало можливостей вплинути на рішення, що приймаються. Лондон теж спробує вплинути на французький концерн з державною участю, проте Великобританія виходить з Євросоюзу, а ФРН залишається ключовим партнером Франції в ЄС.
Тому можна припустити, що у Великобританії, де у PSA тепер будуть два заводи і майже 3,5 тисячі працівників, французи підуть на більші в процентному відношенні скорочення, ніж в Німеччині. Особливо в разі “жорсткого” виходу британців з ЄС, якщо виготовлені в Англії автомобілі будуть обкладатися в Євросоюзі митом. Втім, здешевлення англійської робочої сили, в тому числі через подальшу девальвацію фунта стерлінгів, може, навпаки, підвищити рентабельність британського автовиробництва.
Посилення позицій китайського автовиробника Dongfeng Motor
Ключова проблема PSA після купівлі Opel/Vauxhall буде полягати в тому, що 70 відсотків продажів укрупненого концерну будуть припадати на Європу. Тому йому необхідно терміново освоювати нові ринки збуту. Це шанс для компанії Opel, яку GM за межі Європи не пускала. Великі надії PSA пов’язує з китайським ринком, в тому числі і тому, що в 2014 році ще 12,8 відсотків акцій компанії, поряд з урядом Франції, придбав автовиробник з КНР Dongfeng Motor.
У свою чергу, укрупнення PSA автоматично означає зміцнення позицій Dongfeng Motor. Тепер китайці стануть не тільки співвласниками другого за величиною європейського автобудівника, а й отримають фактично прямий доступ до німецьких технологій. Адже під контролем французького концерну опиниться тепер не тільки складання автомобілів “Опель”, але і конструкторський центр Opel в Рюссельсхаймі, який славиться в галузі своїми інженерними розробками.
Андрій Гурков
За матеріалами:
Deutsche Welle
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас