Як корабель назвеш... — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як корабель назвеш...

Фондовий ринок
463
У Китаї — новий модний тренд. Компанії масово намагаються встигнути зареєструвати торгову марку «Ivanka» — по імені старшої дочки президента США Іванки Трамп.
За даними управління з товарних знаків Головного державного управління торгово-промислової адміністрації КНР, заяви на право використання слова Іванка в якості торгової марки подали не менше 65 фірм і приватних підприємців Піднебесної.
Десятки китайських фірм намагаються зареєструвати ім’я дочки нового президента США в якості торгової марки для різних видів продукції. Серед них такі як алкоголь, шпалери, косметика, харчові добавки та ін. Наприклад, розташована в провінції Фуцзянь компанія Yingjie Commodity Company подала заявку на використання імені Іванка в якості назви бренду гігієнічних серветок вже через тиждень після президентських виборів.
Іванка Трамп стала особливо популярною в Китаї після того, як відвідала разом з першою леді США Меланією Трамп прийом, влаштований в кінці січня китайським посольством у Вашингтоні з приводу Нового року за місячним календарем.
Їжа facebook і куртка iPhone
Більшість заявок поки перебувають у процесі розгляду, і неясно, чи будуть вони задоволені чи ні. Китайські закони дозволяють використовувати закордонні імена і найменування в їх китайській версії, що вже не один раз викликало міжнародні скандали і спричинило масштабні судові розгляди.
За китайськими законами, міжнародні корпорації повинні довести, що їхня торгова марка добре відома, щоб не допустити її використання місцевими виробниками.
У сфері інтелектуального права в Китаї дуже довго діяв принцип — хто не встиг, той запізнився. Свого часу заповзятливі бізнесмени зареєстрували на себе всі найбільш відомі світові торгові марки. А законні власники за багато років ведуть тяжби у верховному народному суді Пекіна за право розпоряджатися своїм ім’ям.
У 2006 році Дональд Трамп намагався зареєструвати своє ім’я в Китаї для реалізації будівельних проектів, однак отримав відмову. З’ясувалося, що аналогічна заявка подана і зовсім не Трампом. Апеляція останнього була задоволена лише в 2016 році.
У 2012 році Apple «відкупилася» за $60 млн від дворічного спору з місцевою Proview, яка стверджувала, що має право на марку iPad. Компанія Proview Technlogy Co розташована в місті Шеньчжень на півдні країни і випускала комплектуючі для моніторів. Вона зареєструвала товарний знак iPad в кількох країнах, включаючи Китай, ще в 2000-му.
Взимку 2016 року популярний баскетболіст Майкл Джордан здобув перемогу в судовому розгляді проти китайського виробника спортивного одягу Qiaodan Sports, назва якої китайською читалася як «цяодань» і була співзвучна з прізвищем зірки.
У травні минулого року компанія Facebook виграла справу проти китайського виробника їжі і напоїв, що зареєстрував в 2014 році торгову марку «facebook». При цьому в аналогічному розгляді американська корпорація Apple програла в суді місцевій компанії Xintong Tiandi Technology, яка відсудила собі право використовувати торговельну марку «iPhone» на виробах із шкіри.
Своє ім’я в суді відстоюють не тільки світові бренди і знаменитості, але й прості громадяни Китаю. Наприклад, 36-річний Чжан Баошень подав позов на майже $3,85 млн до американського виробника електрокарів Tesla, який почав продажі машин на ринку КНР. Позивач вимагає виплатити йому компенсацію за моральну шкоду і припинити продажі Tesla в країні. Чжан заявляє, що ще в 2009 році зареєстрував в місцевому патентному бюро право на ТМ Tesla на території Китаю. Він подав заявку на реєстрацію назви Tesla в 2006 році, і через три роки та була задоволена.
Згідно з патентом, право використання бренду закріплено за китайцем на десять років. Однак в 2013 році на прохання Tesla влада скасувала дію патенту, що дозволило американській компанії почати продажі машин в Китаї. У підсумку незгідний з таким рішенням Чжан подав судовий позов.
Заразливий приклад
Але українці виявилися не менш хитрими, ніж китайці. Компанія «Алібаба Груп Холдинг Лімітед» (Alibaba Group) подала позов на нашого співвітчизника з метою оскаржити його право на торговельну марку ALIEXPRESS.
За клопотанням компанії 10 січня Солом’янський суд Києва розпорядився відкрити відповідну справу і призначити його до судового розгляду. Торгову марку ALIEXPRESS уродженець Маріуполя зареєстрував у грудні 2013 року. І тепер китайська публічна компанія Alibaba Group вимагає позбавити права використовувати її в рамках захисту інтелектуальної власності.
Компанія Alibaba Group має намір добитися в суді визнання ТМ своєю, анулювати свідоцтво України №180315 на відповідний знак для товарів і послуг та зобов’язання внести відповідні зміни у держреєстр України. Розгляд справи призначено на 18 квітня 2017 року.
Очевидно, Китай вже й сам зрозумів, що його поганий приклад виявився заразливим. З 1 березня цього року КНР заборонить реєструвати імена знаменитостей в якості торговельних марок. Відповідну постанову виніс Верховний народний суд країни.
Служителі Феміди впевнені, що виробництво товарів під ім’ям знаменитостей може ввести в оману споживачів, завдати шкоди суспільним інтересам. Заборона не буде поширюватися на вже зареєстровані торгові марки, на зразок відомого в КНР виробника спортивного одягу Лі Нін: ця компанія створена і носить ім’я знаменитого китайського гімнаста і триразового олімпійського чемпіона. Зовсім складно при виконанні заборони буде з прізвищами, оскільки в Піднебесній однофамільців налічується неймовірна безліч: 21% жителів КНР носять три прізвища: Ван, і Чжан.
Лідирує прізвище Ван — його власниками на сьогодні є 95 млн громадян Піднебесної. Правда, остаточно неясно, постанова поширюється тільки на імена китайських знаменитостей чи й закордонних зірок.
В’ячеслав Лисенко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас