Сashless проїзд: навіщо громадському транспорту позбуватися паперових квитків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Сashless проїзд: навіщо громадському транспорту позбуватися паперових квитків

Фінтех і Картки
608
Верховна Рада вирішила йти в ногу з часом і прийняла рішення запровадити електронний квиток у міському транспорті. За основу прийнято законопроект №4121 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті”. За таке рішення проголосували 227 народних депутатів.
Їхнім рішенням вже щосили можуть користуватися мешканці Львова. Поетапно нововведення буде поширюватися і по інших регіонах.
Вперед, cashless
Парламент впевнений, що впровадження безконтактного способу оплати проїзду в міському пасажирському транспорті сприятиме максимальному підвищенню прозорості та точності обліку фактично наданих послуг за перевезення пільгових та інших категорій пасажирів; надання повної, правдивої та детальної інформації про виконану транспортну роботу для вирішення завдань аналізу і планування пасажирських перевезень; виключення можливості використання фальшивих проїзних документів; зменшення експлуатаційних витрат перевізників на організацію і контроль збору виручки; підвищення економічних показників роботи транспортних підприємств за рахунок використання зібраної в системі інформації для впровадження і підтримки гнучкої системи тарифів, впровадження нових продуктів і способів оплати; підвищення прибутковості транспорту і, як наслідок, скорочення бюджетного фінансування; створення необхідних умов для взаємодії з іншими транспортними підприємствами.
Загалом Рада має намір скоротити рівень корупції, який вже зміг досить зміцнитися в громадському транспорті. Власне, таке рішення і неспроста, оскільки процес поширення даної технології прямолінійно залежить від рівня корупції у транспортній сфері.
“Фактично, останній регіон, який запровадив технологію, можна йти здавати в НАБУ, бо пояснити громадянам, чому пожмакані папірці “в кишеню водіям” і в конвертах “даху” краще, ніж повністю прозорі надходження від податків транспортників, буде досить складно”, – повідомив Олександр Карпов, директор Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЕМА.
На думку Карпова, міста, які вже мають намір переходити на електронний квиток – Дніпро і Харків.
Серед всіх опитаних спікерів думки більшості збіглися щодо переваг від впровадження електронного квитка, і вони очевидні – розвиток безконтактних платіжних інструментів, а також розвиток у бік запланованої стратегії НБУ – cashless economy, боротьба з вищевказаною корупцією і безперечна зручність.
“Оплата банківськими картками на турнікетах і в транспорті підвищить зручність для пасажирів, а також забезпечить простий доступ до транспортної інфраструктури для гостей міста, позаяк автоматично знімається необхідність купівлі і поповнення спеціальної транспортної картки”, – вважає Дмитро Крепак, регіональний менеджер компанії Visa в Україні, Грузії та Вірменії.
Крім того, на думку Дмитра, таке рішення дозволить спростити та скоротити операційні витрати транспортних операторів на: випуск, перевипуск та обслуговування транспортних карток, які можуть поступово замінюватися банківськими; збір, перерахунок, інкасацію та обслуговування потоку готівки, який буде замінюватися безготівковою оплатою відразу на рахунок транспортного оператора.
“Впровадження електронного квитка є важливою складовою для розвитку cashless economy, і насамперед впливає на звички людей розраховуватися безготівково. Оплата транспорту, у кількісному вимірі – це найпоширеніша готівкова транзакція. Водночас в обсягах сум платежів ця транзакція незначна. За даними Державної служби статистики в 2015 році в середньому одне домогосподарство витрачало 183 грн на оплату транспорту на місяць”, – заявив Руслан Кравець, заступник директора департаменту стратегії реформування НБУ.
Обійдемося без Ощадбанку та Приватбанку
В основному всі банки будуть зацікавлені в участі даного проекту, проте достовірно знати кількість тих, хто вирішив підключитися, поки не є можливим.
Єдині фінансові установи, на думку Олександра Карпова, які не братимуть участі в реалізації проекту – Ощадбанк, Приватбанк. Хоча, саме ці банки були лідерами у безконтактному розрахунку в київській підземці.
“У країні всього 5% безконтактних карток, тому транспортні проекти можуть підстьобнути емісію цього типу карток для всіх користувачів. Це також дасть поштовх для розробки, розгортання та впровадження електронних гаманців більшістю фінансових установ, які захочуть залишитися з клієнтами, або збільшити їх кількість”, – упевнений директор Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЕМА.
“Кажучи про проект електронного квитка, ми говоримо про багатомільйонну аудиторію, яка потенційно може стати клієнтами банку. Тому, звичайно ж, фінансові установи можуть бути зацікавлені взяти участь у такому проекті. Якщо клієнти зможуть користуватися своєю карткою для розрахунків в інших торгових точках, крім транспорту, а банки зможуть побудувати ефективну систему крос-продажів, участь в такому проекті може приносити свої вигоди”, – повідомив Олександр Григоренко, начальник департаменту спеціальних каналів продажу Укрсоцбанку.
«Звісно, фінансові установи зацікавлені у розвитку всіх можливих транзакційних послуг, які приносять комісійний дохід. У світовій практиці впровадженням технологічних рішень для роботи електронного квитка при оплаті транспорту займаються, в першу чергу, транспортні підприємства або платіжні системи, – вважає Руслан Кравець. – В Україні ця послуга може бути розвинена при поєднанні кількох учасників – транспортних (комунальних) підприємств, платіжних систем і банків. Все залежить від бізнес-кейсів конкретних умов, які учасники ринку для себе прораховують і проведуть переговори з транспортними підприємствами. Саме транспортні підприємства повинні порахувати свою потенційну економію і вигоду від впровадження електронного квитка – ця економія згодом може стати доходом платіжних систем і банків».
Проте перше, до чого повинні підготуватися банки, прийнявши рішення підключитися до проекту, – бути готовими до серйозних інвестицій.
Без інфраструктури процес не піде
Найчастіше безконтактним способом оплачуються авіаквитки. Як пояснив Руслан Кравець, заступник директора департаменту стратегії реформування НБУ, це, в першу чергу, зумовлене активним розвитком інтернет-сайтів авіакомпаній.
“Компанії цілеспрямовано переводили клієнтів у віддалені канали, і важливим кроком на цьому шляху була відмова від паперової форми авіаквитка”, – підкреслив він.
Для того, щоб створити безпаперове майбутнє для громадського транспорту, необхідно налагодити інфраструктуру, і почати з встановлення спеціальних валідаторів, сертифікованих для роботи з банківськими картками, а також впровадження спеціального програмного забезпечення.
До того ж, як заявив Руслан Кравець, потреба в інфраструктурі безпосередньо залежить від типу електронного квитка, який буде впроваджуватися.
“У світовій практиці найчастіше використовується інфраструктура, аналогічна київському метрополітену: термінали для купівлі і поповнення карток, зчитувачі в транспорті і серверна частина для процесингу. Технології йдуть вперед і, можливо, цей етап розвитку можна пропустити і відразу перейти до платежів, наприклад, з використанням мобільних телефонів з технологією NFC або QR-кодами”, – зазначив він.
Юлія Кузнєцова
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас