Валерій Даниленко: На базі електронних грошей можна побудувати різні інструменти для приваблення клієнта — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Валерій Даниленко: На базі електронних грошей можна побудувати різні інструменти для приваблення клієнта

Фінтех і Картки
670
На початку листопада «ТАСКОМБАНК» отримав право від НБУ здійснювати випуск електронних грошей, а також погодив правила використання електронних грошей за передплаченими картками міжнародних платіжних систем Visa і MasterCard. Відтепер банк буде конкурувати з емітентом системи електронних грошей Maxi Card «Альфа банком», але якби ринок не залишив «Фідобанк» зі своїм продуктом MoneXy, то всього на ринку було б три банки, пов’язані з електронними грошима.
Finance.UA поспілкувався із заступником голови правління АТ «ТАСКОМБАНК» Валерієм Даниленком, щоб дізнатися, в чому ж при роботі з електронними процесами полягає інтерес фінансових установ?
– Чому банк вирішив стати однією з фінустанов, яка має право здійснювати випуск електронних грошей?
- Ми бачимо, як розвивається ринок електронних платежів. Зараз лідирують банки гнучкі та зручні для клієнта. До цього і прагнемо. Бачимо, що електронні гроші – це один з інструментів, який може бути і зручним і гнучким. На базі електронних грошей можна побудувати різні інструменти для приваблення клієнта. Так, наприклад, у нас буде мобільний додаток, скачавши який клієнт отримає доступ до електронних грошей і банківських сервісів.
– Додаток в стадії розробки чи вже готовий?
- Так, він ще в стадії розробки. На майбутнє планується впровадити досить широкий функціонал такого мобільного додатка. Відповідно, у нас буде можливість надати будь-якому клієнту, який не є клієнтом нашого банку, мобільний додаток, за допомогою якого клієнт зможе скористатися банківськими сервісами.
Якщо ж будуть потрібні якісь додаткові послуги, які вимагають ідентифікації, клієнт зможе звернутися в банк і пройти її.
– Як плануєте назвати вашу систему електронних грошей?
- Ми пішли шляхом не створення відокремленої, нової електронної платформи з певною назвою, а дещо іншим шляхом. Зараз поясню чому.
Банк є принциповим членом платіжних систем Visa і MasterCard, в тому числі ми є учасниками «ПРОСТОРу». У нас досить великі компетенції в сфері прийому платежів і обробки транзакцій, сучасний і потужний процесинговий центр – TASLink.
З огляду на ці фактори, для нас пріоритетним шляхом була реєстрація правил електронних грошей, що випускаються на базі міжнародних платіжних систем.
Ми подали ці правила в НБУ, пояснили, як бачимо використання електронних грошей на базі інструментів Visa і MasterCard, і досить оперативно отримали «фідбек».
Чому Visa і MasterCard? Тому що це глобальні платіжні інструменти, які зараз обслуговуються всюди. І коли ми говоримо, що маємо намір випускати електронні гроші, основним для себе завданням бачимо розвиток e-commerce і вихід електронних грошей в сферу офлайнових розрахунків в ритейлі. А оскільки сервіс розрахунку електронними грошима в супермаркетах та інших торговельних точках є мрією будь-якої системи електронних грошей, ми вибрали платформу Visa Mastercard, яка дозволяє це зробити
– Чи можна сказати, що темпи розвитку електронних грошей в країні дорівнюють темпам розвитку традиційних фінансових інструментів?
- Електронні гроші вийшли з e-commerce і платежів в інтернеті. Коли ми не можемо зі своєї карти розрахуватися в іноземному інтернет-магазині, або продавець не може у вас приймати нічого, крім електронних грошей, відповідно у користувачів з’являється необхідність в інструменті, який дозволить їм це зробити.
Ринок e-commerce зростає за експонентою. Щороку e-commerce мультиплікує свої обсяги.
Якщо на все це дивитися в розрізі українського ринку, то можна побачити, що електронні гроші в першу чергу використовуються для розрахунків в інтернет.
– З якими валютами банк працюватиме?
- З гривнею. За законодавством України, зокрема за постановою НБУ №481 від 04.11.2010 р, банки можуть випускати електронні гроші, номіновані тільки в національній валюті.
– Робота буде зафіксована тільки всередині країни?
- Ми розглядаємо цей інструмент для того, щоб закрити потреби поточного ринку України: сегмента рітейлу, мобільних операторів, АЗС, інтернет-комерції.
– Розкажіть, в чому відмінність електронних грошей від грошей, які перебувають на банківських картках?
- Основною відмінністю є правове поле, в рамках якого діють ці 2 інструменти, у випадку з Електронними грошима регулювання відбувається в рамках правил системи електронних грошей і постанови НБУ №481 від 04.11.2010 р. Коли ми говоримо про електронні гроші на банківських платіжних картах, чинності набувають додаткові правила і обмеження міжнародних платіжних систем.
– Ви вже встановили рівень комісії?
- У нас є загальна концепція і розуміння, як повинні працювати електронні гроші. Якщо ми говоримо, що це гнучкий інструмент, то, безумовно, ніякої вхідної комісії за відкриття гаманця, за поповнення даного гаманця не буде.
Плануємо, що цими електронними грошима люди будуть розраховуватися за товари і послуги, а, як правило, коли ви розраховуєтесь в магазині, комісія стягується обслуговуючим банком з торгової точки. Наш основний посил: електронні гроші повинні стати зручними для користувачів і, по суті, безкоштовними інструментами платежу.
– Які платежі вигідніші для е-комерсанта: карткові або через систему електронних грошей?
- Е-комерсантам, які надають послуги та товари в інтернеті, важливий прибуток. Відповідно, вони враховують комісію обслуговуючого банку за приймання платежів (наприклад, картками – ред.), І оперативну можливість управління отриманими від клієнтів коштами.
Якщо говорити про міжнародні платіжні системи (коли люди розраховуються картками – ред.) – є певний рівень комісії, нижче якого банк не може опуститися.
Коли фінустанова обслуговує е-комерсанта не за своєю карткою, а карткою іншого банку, в рамках карткової платіжної системи обслуговуючий банк певний відсоток віддає банку-емітенту, так званий interchange. На сьогодні є тенденція до зростання комісії interchange, яку виплачує обслуговуючий банк.
 
Якщо ж говорити про електронні гроші, то тут немає комісії платіжної системи, немає необхідності віддавати «інтерчейндж» (interchange fee – комісія, яку кредитні організації, які беруть участь в обслуговуванні банківських карток, виплачують один одному в процесі здійснення операцій – ред.).
Ми самі випустили електронні гроші, самі їх прийняли. У цьому випадку такий інструмент, як електронні гроші, більш прийнятний для е-комерсанта з погляду економії.
– Яка максимальна сума електронних грошей може бути в гаманці фізичної особи?
- Максимальний баланс гаманця зараз – 14 тисяч гривень.
Баланс в 14 тисяч покриває всі необхідні дрібні платежі користувачів: комунальні платежі, телебачення і так далі.
– Як ви думаєте, яка сфера буде переважати у використанні електронних грошей?
- Зараз переважають комунальні платежі і платежі за мобільний зв’язок. Але в перспективі найближчих 5 років це вже будуть рітейлери, транспортні та логістичні компанії. У житті ми платимо за продукти, доставку, заправку автомобіля – це зовсім інші обсяги. Відповідно, ритейл переважатиме, але це моя особиста думка.
– Чи багато клієнтів у вас оформили картку «ПРОСТІР»?
- Хороше запитання (посміхається – ред.). Ми як учасник платіжної системи повинні почати обслуговувати платіжні карти «ПРОСТІР» в своїх пристроях до 01.04.2017 р.
Для цього у нас, в принципі, все готово. Наш процесінг підключений до центрального маршрутизатора, і в обумовлений термін, і навіть набагато раніше в наших пристроях ми почнемо обслуговувати картки «ПРОСТІР».
– Чи справедливо те, що на ринку, крім банків, НБУ планує надавати не банківським фінансовим установам право здійснювати випуск електронних грошей?
- Будь-яка лібералізація добре позначається на ринку. Якщо НБУ йде на цей крок, він розуміє, що є багато стартапів, технологічних майданчиків, готових брати участь в процесі формування ринку e-commerce. Як правило, Банкам нецікава робота зі стартапом, який не може гарантувати фінансових потоків і обсягів.
У зв’язку з тим, що Національний банк має бажання надати можливість тим, хто не здатний це робити в поточному становищі ринку, «вистрілити», заявити про себе і спробувати свої сили на ринку e-commerce, то це в принципі добре. Це дозволить, по-перше, створити на ринку певну конкуренцію, по-друге, банки як не надто повороткі структури почнуть прискорюватися, і, безумовно, цей прецедент створить ажіотаж на ринку і стане новим поштовхом до розвитку галузі e-commerce.
Розмовляла Юлія Кузнєцова
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас