Місто як підприємство: навіщо Україні варто підвищувати ефективність місцевого самоврядування


Місто як підприємство: навіщо Україні варто підвищувати ефективність місцевого самоврядування

Очікуєтся, що в результаті децентралізації в Україні місцеві громади отримають не тільки розширені повноваження для вирішення завдань на місцевому рівні, а й необхідні фінансові ресурси для цього. Як показує досвід проведення реформ в західних країнах, розподілення повноважень між центром і місцевим рівнем призвело до підвищення якості управління як держави, так і місцевих органів влади. Чи зможемо цього домогтися у нас в країні?

Більше повноважень

Мета децентралізації влади – сприяти формуванню сучасного цивілізованого суспільства і підвищення конкурентоспроможності країни на світовому ринку. Вона необхідна для успішної інтеграції нашої економіки у світову, на умовах, які відповідають національним інтересам України.
 
Як очікується, в результаті проведення адмінреформи буде сформований чіткий і збалансований розподіл повноважень, ресурсів і відповідальності між органами центральної влади та місцевого самоврядування. Це дозволить:

  • Підвищити рівень організаційної і господарської самостійності на місцевому рівні.
  • Підвищити рівень фінансової самозабезпеченості місцевих бюджетів.
  • Створити ефективну систему взаємодії органів місцевого самоврядування з центральною владою.
  • В результаті розподілу повноважень з’являться ширші можливості для реалізації ініціатив на місцевому рівні.

Варто сказати, що в 2017 році Міністерство фінансів планує передати місцевим органам влади додаткові повноваження і ресурси і таким чином зробити черговий крок до створення ефективної системи місцевого самоврядування.

У місті, як в бізнесі

Управління містом або муніципалітетом має багато спільного з управління підприємством. Як і в бізнесі, досягнення результатів у місцевому самоврядуванні вимагає чіткого планування і виконання всіх етапів.

На підставі міжнародного досвіду можна виділити фактори, які допоможуть поліпшити результати управління на місцевому рівні:

  • Попереднє планування і постановка чітких орієнтирів дозволить більш швидко і ефективно досягати поставлених цілей, зосередитися на вирішенні стратегічних завдань, спрямувати наявні ресурси на вирішення найбільш важливих потреб.
  • Взаєморозуміння і наявність спільних поглядів щодо місцевих пріоритетів між мерією та депутатами місцевих рад. Відсутність спільності поглядів призводить до припинення реформ, значно ускладнює, а то й унеможливлює, подальше продовження перетворень. Залучення депутатів до розробки планів місцевого розвитку значно спрощує процес затвердження та впровадження планів в майбутньому.
  • Чіткий зв’язок між постановкою планів і їх реалізацією на практиці. Планування на кожному етапі має закріплюватися результатами роботи і досягненням поставлених цілей.
  • Залучення громадськості до процесу планування та контролю дозволить підняти рівень довіри до дій органів місцевої влади. Участь громадян та громадських організацій робить їх партнерами влади, а не опонентами, підвищує рівень громадського контролю, забезпечує відкритість і прозорість процесу планування та результатів діяльності.
  • Використання міжнародного досвіду, участь у міжнародних програмах, що дозволяють вивчити успішний досвід місцевого самоврядування в країнах ЄС та Північної Америки. Що дає можливість ознайомитися з новими методами і моделями місцевого економічного розвитку, адаптувати передовий досвід до умов українських реалій.

Система перерозподілу

Більшість областей України на сьогоднішній момент є дотаційними. Згідно з проектом держбюджету на 2017 рік, дотації з держбюджету в наступному році будуть отримувати 18 областей, 5 областей залишаються донорами бюджету. Ще два регіони дотацій не отримують, але й гроші в бюджет не віддають.

Щоб позбутися застарілої системи перерозподілу ресурсів і хронічної дотаційності регіонів, необхідно підвищувати рівень фінансової самодостатності на місцевому рівні з поступовим зменшенням участі центральної влади в наповненні місцевих бюджетів.

Паралельно в Україні повинна бути проведена і бюджетна децентралізація, що дає можливість забезпечити фінансування громад за рахунок власних надходжень.

В результаті реформи місцеві громади повинні отримати:

  • Достатній обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації місцевого самоврядування.
  • Збільшення надходжень доходів від місцевих податків і зборів, розмір яких місцева влада може встановлювати в рамках закону. Джерела доходів місцевих бюджетів повинні бути закріплені на законодавчому рівні.
  • Економічний стимул формувати додаткові джерела доходів для фінансування потреб муніципалітету.
  • Можливість залучати позики, інвестиції, мати доступ до національного ринку капіталу.

Очікується, що реформа дозволить скоротити фінансове навантаження держави щодо підтримки місцевих органів влади та істотно знизити рівень державних дотацій місцевим бюджетам.

Заощаджуємо на енергії

Найпоширенішою статтею витрат для кожного муніципалітету є оплата за енергоносії. Вартість енергії включається у вартість тарифів на комунальні послуги, транспорт і інші муніципальні послуги, такі як освітлення. Витрати на енергію становлять значну частину державних витрат, тому скорочення енергоспоживання приносить відчутну економію грошей для місцевого бюджету.

Для вибору ефективного підходу до питання енергозбереження в Україні варто врахувати позитивний досвід реалізованих проектів в інших країнах.
  
Наприклад, проект з модернізації системи вуличного освітлення в польському місті Бєльсько-Бяла дозволив знизити споживання енергії на освітлення в 7 разів.

Модернізація системи опалення муніципальних будівель в бельгійському місті Шарлеруа дала можливість отримувати річну економію 1,5 млн євро, або 25% від загального обсягу витрат на опалення, економія палива склала 35%.

Енергозберігаючі програми по зниженню споживання енергії в муніципальних житлових будинках у французькому місті Безансон призвели до економії 40% від споживаної раніше енергії. Грошова економія склала 7 млн євро при обсязі інвестицій 3 млн євро.

Вітер західних реформ

У більшості країн Євросоюзу, де проводилася адміністративна реформа, важливою складовою стало укрупнення територіальних структур місцевого самоврядування.

Так, в Німеччині кількість муніципалітетів зменшилася з 25 до 8 тис., в Нідерландах – з 800 до 500, в Данії – з 980 до 275, в Греції – з 5 до 1 тис., у Швеції – з 2,5 тис. до 290, в Грузії з тисячі місцевих самоврядувань залишилося 70, в результаті реформ з 14 тис. депутатів місцевого рівня залишилося 1250, витрати на місцеве самоврядування знизилися з 72 до 20%.

Укрупнення структур місцевого самоврядування має велике значення для майбутнього громад, оскільки дозволяє підвищити рівень управління, знизити кількість чиновників в місцевих адміністраціях і витрати на утримання органів самоврядування.

Справді, важко уявити ефективність села, в якому живе 30-50 осіб, а управління становить 10 осіб.

Ефективність реформ у багатьох країнах досягалася за умови широкого залучення місцевих громад до вирішення питань управління та вироблення подальших планів розвитку муніципалітетів.

Безумовно, обов’язкова умова для успішного проведення реформи в Україні – розширення фінансових можливостей місцевих бюджетів. На місцеві рівні необхідно передати значну частину доходів, що надходять зараз в держбюджет. Це може бути забезпечено за рахунок розширення податкової бази для фінансування місцевого самоврядування і забезпечення прозорості доходів і витрат при формуванні і витрачанні бюджетних коштів.

Як і в інших країнах, адміністративна реформа в Україні зустрічає сильний опір з боку керівників населених пунктів, які не хочуть втратити своє місце після укрупнення.

Адміністративна реформа передбачає зробити управління в нових громадах ефективним і працездатним. В результаті реформи громади повинні отримати ресурси для розвитку і керівництво, здатне планувати і досягати результату. Нічого подібного в багатьох українських населених пунктах немає і в помині.

Олександр Єжель

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Місто як підприємство: навіщо Україні варто підвищувати ефективність місцевого самоврядування» на Finance.UA - 2.3
В Контексті Finance.UA