Прогноз на осінь для авторинку: подешевшають електромобілі і подорожчає бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Прогноз на осінь для авторинку: подешевшають електромобілі і подорожчає бензин

Технології&Авто
1802
Статистика продажів нових машин за перше півріччя наводить на думку про бум на авторинку. Але ці цифри оманливі. “За підсумками півріччя аналітики рапортували про збільшення проданих авто на 60% по відношенню до минулого року, – згадує гендиректор ВААІД (Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів) Олег Назаренко. – Але потрібно враховувати порівняльну базу: рік тому зима і весна для авторинку були повним провалом. Минулої осені пішло пожвавлення, відповідно, статистика цих осінніх місяців буде вже не такою оптимістичною: місяць до місяця зростання буде в межах 15%, отже за рік ми вийдемо на 30-відсоткове збільшення або 56-58 тис. проданих машин”.
Оператори авторинку бачать динаміку продажів трохи більш жвавою. Офіційний прогноз від компанії “Пежо Сітроен Україна” – 60 тис., а в “Хюндай Мотор Україна” розраховують, що обсяг первинного ринку може зрости до 65 тис. машин. “Ніссан Мотор Україна” очікує продажів на рівні 66 тис. авто за рік. “У другому півріччі ми переглянули прогноз у бік збільшення, – каже менеджер зі зв’язків з громадськістю компанії Володимир Іванов. – Але сегментація при цьому залишилася незмінною. Восени, як і протягом усього року, зростатиме преміум-клас: по-перше, цільова аудиторія цих машин втратила менше купівельної спроможності. По-друге, у нас спостерігається період відносної стабільності в економіці і політиці, так що починає реалізовуватися відкладений попит на новинки з числа елітних авто. По-третє, багато преміум-виробників знизили ціни”.
“Якщо гривня не зробить віраж, зростатимуть продажі і в бюджетному сегменті, – доповнює Назаренко. – Це машини, які люди в основному беруть за готівку. Найгірше відбуватимуться продажі в середній ціновій ніші (машини за $12-20 тис.) – найактивнішими покупцями таких авто завжди були банківські позичальники”.
ВТОРАВТО”: БІЛЬШЕ КОМІСІОНОК, МЕНШЕ ІМПОРТУ
Ринок вживаних машин цієї осені буде набирати обертів. Пов’язано це, по-перше, з пожвавленням на первинному ринку. “Ринок б/в машин прямо залежить від динаміки продажів нових авто: людині, яка оновила транспортний засіб, потрібно збути старий, – пояснює Назаренко. – Плюс через низький рівень доходів постійно відбуваються перепродажі – коли людина змінює б/в на б/в, але класом вище. І досі триває реалізація кредитних авто, які позичальники більше не в змозі утримувати”. Другий, не менш значимий стимул для автовторички – прийняття закону про комісійну торгівлю уживаними авто (закон про трейд-ін), який набув сили з 1 липня. “Документ поміняв принцип оподаткування в комісійній торгівлі, і тепер автосалони платять державі ПДВ тільки зі своєї маржі від угоди з перепродажу машини (раніше він сплачувався з повної вартості старого авто). В результаті за літо практично всі автооператори пішли в трейд-ін: комісійні майданчики вже організували АІС, “УкрАвто”, VIDIGroup, “Богдан”, – перераховує незалежний автоексперт Дмитро Демченко. – Це закономірно, адже внутрішній ринок у нас величезний і підживлюється новими машинами, особливо преміум-класу. Він у дилера завжди під носом і не так залежить від зовнішньої кон’юнктури, як ринок нових авто. Досить було зробити бізнес вигідним. у перспективі декількох років мережеві оператори змістяться в бік вторинного ринку внутрішніх перепродажів, а первинка стане неосновним заробітком автосалонів”.
Щоправда, вже після набуття законом про трейд-ін чинності в липні-серпні продажі б/в машин в Україні впали майже на чверть. “Вплинуло передчуття закону про зниження акцизів на вживані іномарки, – впевнений Назаренко. – Ринок завмер навіть в тих сегментах, які не мають відношення до закону і не потрапляють під вимоги Євро-5”. Але ситуація змінюється – в першу чергу через те, що комісійна торгівля стала зручним способом реалізації машини. “Людина раніше просто купувала машину з рук, а зараз розуміє, що вона йде до офіційного продавця, який може дати гарантію, сервісну підтримку авто”, – пояснює Демченко.
НЕВІЛЬНЕ ПАДІННЯ.
На ринку іномарок з пробігом, всупереч прогнозам депутатів, які брали закон про зниження акцизів, пожвавлення поки що слабке. Більш того, експерти вважають, що ця новація за підсумками року призведе до падіння імпорту старої автотехніки в країну. По-перше, довгоочікуване здешевлення машин пов’язано з вимогою Євро-5, обмеженням “одне авто в одні руки” і забороною на перепродаж протягом двох років. По-друге, зниження акцизу (на 1,5-2 тис. євро для однієї машини), за словами тих, хто вже спробував пригнати “пільгове” авто, нівелюється витратами на проїзд та проживання за кордоном. По-третє, депутати таки не скасували ПДВ і єдине мито на ввезення нових і старих авто (всього 1 650 євро). По-четверте, вторинний ринок Європи швидко відреагував на попит з боку українців: ціни на авто молодше 2010 за місяць піднялися приблизно на 300-500 євро.
В середині серпня митники оприлюднили статистику про те, що за два тижні дії закону українці ввезли понад півтисячі б/в іномарок. Але це провал. “В минулому році було завезено 56 тис. старих авто або по 4-5 тис. авто на місяць, – згадує Назаренко. – За нинішньої динаміки ми виходимо на 1,5 тис. машин на місяць або 15-18 тис. на рік”. Експерт підкреслює, що в практичному застосуванні пільгових акцизів немає вигоди. Найбільш підходящі для нашого гаманця авто з Росії завозити, зі зрозумілих причин, заборонено. Митниця вимагає сертифікат походження машини, так що навіть нелегально з РФ до нас можуть заїхати поодинокі бевешки. Що стосується, наприклад, німецьких машин, то вони коштують недешево. Сплативши мито і ПДВ, людина розуміє, що таку ж машину вона могла взяти в Україні за ті ж гроші, а може і дешевше. Це підтверджують розрахунки експертів компанії Auto-Consulting, які порівняли ціну у нас і за умови “пригону” з Європи після сплати всіх податків і зборів. Наприклад, VW Polo буде коштувати від 6000 євро у нас і від 6088 євро, якщо гнати його з-за кордону. Toyota Camry у нас можна купити за 13 тис. євро, тоді як пригнана коштуватиме 19,3 тис. євро.
ЕЛЕКТРИЧНІ ЦІЛІ
Минулої осені з метою популяризації депутати обнулили ввізне мито на авто з електродвигунами. При цьому не був підтриманий законопроект про скасування акцизу і ПДВ, який міг би знизити ціну електрокарів набугато більше, ніж нульове ввізне мито. В результаті екомобілі з цього року подешевшали всього на $800-900, що схоже на насмішку при вартості нового авто в $25-30 тис. Прихильники екотранспорта відклали сподівання купити нову машину в офіційного дилера, оскільки виробники найпопулярніших електрокарів відстрочили вихід на наш ринок.
Зараз у нас активно продаються старі електромобілі, купівля яких буде вдвічі доступнішою ніж нових, але досить ризикованою. Наприклад, в “Ніссан Мотор Україна” відзначають, що левова частка вживаних Nissan Leaf у нас – це машини, які постраждали від цунамі в Японії і повені в Луїзіані. “Давати старт офіційним продажу того ж Nissan Leaf в Україні поки немає сенсу: нова машина коштує близько $30 тис. і навряд чи буде користуватися попитом”, – озвучує позицію компанії Іванов. Втім, він не заперечує, що вона може змінитися: місяць тому в Раду був поданий законопроект, який пропонує скасувати акцизний податок на ввезення електромобілів (109 євро) і компенсувати покупцеві до 16% від ціни електромобіля за рахунок сплачених ним за рік податків. При цьому податкова знижка буде поширюватися не тільки на нові, але і на старі екоавто.
Назаренко запевняє, що цієї осені є перспективи прийняття або цього проекту, або старого проекту про скасування ПДВ для покупців електрокарів. “Але крім податкової знижки, потрібно передбачити пільгові кредити, – вважає засновник Українського центру екотранспорту Володимир Лисенко. – За прикладом тієї ж Європи, де ставка коливається від 2 до 4% річних. Сьогодні “Укргазбанк” і “Ощадбанк” декларують знижені ставки на купівлю екомобіля – 20% замість 28-30%. Тільки навряд чи реальний покупець піде на такі умови”.
У ПОЗИЧКУ ДАДУТЬ ПІД 28-30%
Автокредити восени доступнішими не стануть. “Ставка, коли вигідно брати кредит на купівлю авто, не повинна перевищувати 10%, – вважає радник президента Асоціації українських банків Олексій Кущ. – Але поки банки залучають дорогі депозити, вони не можуть дозволити собі видавати дешеві кредити. З урахуванням маржі можна говорити про середньостроковий кредит на рівні 28-30%”. І така картина буде протягом всієї осені. Щоправда, держбанки в офіційних заявах говорять про відновлення кредитних програм. “Але тут видача довгих кредитів фізособам не має системного характеру”, – зазначає Кущ. Що ж стосується реальних програм, вони сьогодні працюють в більшості своїй в банках-партнерах. Наприклад, “Ніссан Мотор Україна” видає позики за програмою з RCIBanque. Участь в розробці програми брав “Креді Агріколь Банк”, який кредитує машини брендів “Рено” і “Хюндай”. Але поки таких проектів не так багато.
НАТИСНУЛИ НА ГАЗ
Якщо на початку серпня експерти прогнозували зниження вартості бензину, дизеля і скрапленого газу, то на початку вересня знову заговорили про зростання цін. Причиною стало послаблення гривні і стабілізація цін на нафту на рівні, близькому до максимального в поточному році – $50 за барель. “У цих цінах немає нічого критичного, їх ринок досягав вже не раз, – каже директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн. – Але ситуація ускладнюється новим послабленням гривні, яке має набагато більш сильний негативний вплив на паливні ціни”. За словами експерта, сума цих чинників вже створює передумови для зростання цін у вересні. “Якщо восени курс залишиться на поточному рівні, можна очікувати зростання цін на бензин і дизельне паливо на 5%. Якщо курс виросте ще більше, подорожчання, відповідно, буде істотнішим”, – вважає співголова фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.
Зі скрапленим газом справи йдуть ще менш оптимістично: тут ціна росла весь серпень і продовжить рости в вересні. Крім згаданих чинників, в цьому сегменті ринку зростання цін провокує напружена ситуація з поставками. Ціна за літр сьогодні коливається в діапазоні 10,20-10,98 грн і в вересні може досягти 12 грн/л. “Брак поставок обумовлений зростанням споживання пропан-бутану, таких темпів ніхто не очікував. Тому газу елементарно не вистачає”, – констатує Куюн. Так,через підвищений попит, вперше в історії трейдери почали постачання дефіцитного ресурсу з Італії.
ДОВІРЯЙ, АЛЕ ПЕРЕВІРЯЙ
Тарифи на ОСАЦВ і КАСКО, за словами учасників страхового ринку, залишаться незмінними. “Моторне (транспортне) страхове бюро України подавало в Нацкомфінпослуг пропозиції щодо перегляду коефіцієнтів, які припускали підвищення розцінок на автоцивілку в середньому на 5%. Але вони так і не затверджені”, – повідомили в прес-службі МТСБУ. Також на осінь в Бюро анонсували запуск нового проекту “Поліс-онлайн”, який стане першим кроком до переходу України на систему електронних полісів. “Це дасть можливість клієнту самостійно придбати поліс в інтернеті і оплатити його з дому, не побоюючись придбати фальшивку. Підтвердженням наявності поліса буде запис в центральній базі даних. До речі, через сайт МТСБУ будь-який водій може вже сьогодні перевіряти наявність і законність свого поліса”, – підкреслюють в прес-службі Бюро.
КАСКО не тільки не дорожчає, а й наповнюється новими опціями. “Попит на КАСКО відчутно знизився, а конкуренція серед страховиків збільшилася. Тому з початку року спостерігається зниження страхових тарифів, – розповідає менеджер з комунікацій страхової компанії PZU в Україні Олександр Мельничук. – Крім того, провідні страхові компанії все активніше впроваджують різні безкоштовні сервіси, частина яких навіть не є елементом страхових послуг. Наприклад, евакуація автомобіля при поломці або ДТП, підвіз палива і т. д.”.
Але в цій тарілці з медом є і свої мухи. Так, цього літа Нацкомфінпослуг позбавила ліцензії відразу сім страхових, які були членами МТСБУ, а значить, мали право продавати людям поліси ОСАЦВ. У Моторному бюро не заперечують можливість нових банкрутств страхових компаній. “Нацкомфінпослуг затвердила нові вимоги до якості активів, так що багато компаній перебувають на роздоріжжі, – пояснюють в прес-службі Борю. – Акціонерам доведеться збільшувати капітал або компанії будуть перетворюватися в агентів чи брокерів. Зі свого боку, МТСБУ зараз розширило “світлофор” – щоквартальний індикатор якості роботи страховиків. Ми будемо публікувати інформацію про кількість скарг на кожну компанію і середній термін врегулювання”.
Аліна Поліщук
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас