Андрій Попов: платні дороги - наскільки це реально в Україні? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Андрій Попов: платні дороги - наскільки це реально в Україні?

Казна та Політика
484
Тема створення платних доріг в Україні піднімалася вже неодноразово. Чергове пожвавлення інтересу до неї викликало інтерв’ю міністра інфраструктури України Володимира Омеляна агентству Bloomberg, в якому він приділив окрему увагу цьому питанню.
За словами міністра, Україна планує запропонувати концесійні проекти і запровадити платні шосе, щоб привернути інтерес приватних інвесторів.
Як приклад таких проектів озвучені новий маршрут навколо Києва (до цього йшлося про добудову Великої окружної автодороги на Лівий берег з платною ділянкою між Московським і Бориспільським шосе), а також нова траса Київ – Одеса.
З погляду завантаженості, вважають в Міністерстві інфраструктури, саме ці напрямки можуть бути найбільш цікаві для інвесторів.
Водночас, щоб платні дороги в Україні стали реальністю, слід виконати кілька умов.
Законодавчі перешкоди у вигляді відсутності закону про концесії – не найскладніша з них. Міністр інфраструктури очікує схвалення закону про концесії Верховною Радою найближчим часом. Передбачається, що для підготовки закону про концесії і для розробки стратегії розвитку платної дорожньої мережі будуть залучені гранти від міжнародних донорів – ЄБРР та Світового банку.
Другою умовою є те, що згідно і з законодавством України, і зі світовою практикою, поряд з платною дорогою має бути альтернативна траса. Як правило, платну дорогу будують поряд, випрямляючи окремі ділянки, піднімаючи над рельєфом за рахунок естакад і т. д.
У випадку з маршрутом Київ – Одеса, на якому міністр інфраструктури передбачає створити платну концесійну дорогу, не цілком зрозуміло, за рахунок чого вона стане інвестиційно привабливою – адже нинішня траса Київ – Одеса і прокладена за оптимальним маршрутом, і має прийнятну якість.
Можливо, керівництво України передбачає зробити платною наявну трасу Київ – Одеса (або окремі її ділянки), а «дублями» вважати навколишні путівці. Така практика місцями була в Росії.
Найскладніше розв’язати проблему низької платоспроможності населення і бізнесу.
У 2012-2013 рр., на хвилі ейфорії від інфраструктурних проектів Євро-2012, чиновники та експерти активно обговорювали тему платних доріг. Тоді планувалося побудувати шість доріг: трасу навколо Києва, в Західній Україні, дві дороги в тоді ще не анексований Крим і т. д. З водіїв планували брати по 30 к./км з легкових автомобілів і до 1 грн/км – з вантажних.
Такі суми були в цілому прийнятні (звучали пропозиції взагалі стягувати плату лише з вантажних авто). Але навіть тоді, за курсу 8 грн за долар і вартості кілометра висококласної дороги близько 5 млн дол., розрахунки вартості проїзду за кілометр були досить заниженими.
Сьогодні для окупності концесійної дороги хоча б протягом 20-25 років (вічність для України) озвучуються цифри вартості проїзду в середньому приблизно в 2 гривні за кілометр – і це за умови стабільної завантаженості доріг.
Вартість в 2 гривні за кілометр робить перспективу платних доріг вельми туманною. Коли для поїздки до Одеси тільки за дорогу доведеться заплатити майже 900 грн в один кінець, використання особистого автотранспорту в українських реаліях втрачає будь-який сенс.
Можливо, ставка робиться на вантажні автомобілі?
Для того щоб зрозуміти перспективу використання платних доріг перевізниками, досить проїхати по будь-якій дорозі (за рідкісним винятком) в ключових сільськогосподарських регіонах центральної та південної України. Навіть аграрний бізнес, який одержує валютну виручку і вважається локомотивом економіки України, в збиральну кампанію нещадно знищує дорожню інфраструктуру, пересуваючись у спеку з перевантаженням і залишаючи за собою глибокі колії.
Важко уявити, що перевізники, які зараз їздять з перевантаженням, економлячи кожну копійку і вичавлюючи останні ресурси з інфраструктури, будуть готові платити кілька зайвих гривень за кілометр пересування по платній дорозі, де, до того ж, рухатися з перевантаженням буде набагато складніше через ретельніший контроль пересування.
Андрій Попов, партнер Kreston GCG
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас