Квазіфіскальні втрати України за 2008-2015 роки склали 128 мільярдів доларів, - ЗМІ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Квазіфіскальні втрати України за 2008-2015 роки склали 128 мільярдів доларів, - ЗМІ

Казна та Політика
1158
Без зміни схем відносин між монополістами, державою і споживачами квазіфіскальні втрати ще довго будуть гальмом розвитку всієї економіки.
За 2008-2015 рр. обсяг квазіфіскальних втрат в Україні склав 128 млрд дол. США, з них 79 млрд (62%) покриті за рахунок держбюджету. Зокрема, прямі втрати податкових надходжень становили 25,4 млрд у доларовому еквіваленті, а видатки державного бюджету — 53,6 млрд.
Що таке квазіфіскальні витрати, з чим вони пов’язані і як впливають на економіку України, розібрався Василь Башко в статті “Боргова пастка “безкоштовного сиру”“ в тижневику “Дзеркало тижня. Україна”.
Зазначені витрати здійснювалися у формі придбання акцій “Нафтогазу України”, банків, а також надання кредитів ФГВФО і не враховувались при підрахунку дефіциту бюджету — 29,9 млрд дол., а також у формі субсидій і субвенцій, які відносяться до витрат і відповідно впливали на дефіцит бюджету, — 23,7 млрд дол.
“Пильна увага суспільства, міжнародних фінансових організацій і кредиторів до показників стійкості державних фінансів, зокрема таких, як дефіцит бюджету і обсяги боргових зобов’язань, змушує уряд делегувати своїм “сателітам” — позабюджетним установам або державним корпораціям — все більше фіскальних операцій, пряме відображення яких в казначейському балансі призводить до погіршення вищезазначених показників.
Такі операції називаються квазіфіскальними витратами (КФВ)”, – пояснив автор. Суть КФВ полягає в тому, що державна корпорація реалізує товари і послуги за цінами нижче ринкових. Компенсація може відбуватися таким чином:
— надання підприємствам субсидій з бюджету; — надання податкових пільг і розстрочок;
— внаслідок перехресного субсидіювання за рахунок інших споживачів послуг державних корпорацій;
— у вигляді запозичень державних корпорацій — в короткостроковому періоді;
— у формі обміну акцій держкорпорацій, які здійснюють КФВ, на боргові цінні папери уряду.
Оскільки останній спосіб компенсації КФВ дозволяє занижувати показники дефіциту держбюджету, уряд несе менші репутаційні втрати у випадку незбалансованої фіскальної політики. Якщо держава взагалі не компенсує зазначені витрати або компенсує не в повному обсязі, в короткостроковому періоді це позитивно позначається на рівні держборгу, але призводить до погіршення фінансових результатів державних корпорацій — знижується їх рентабельність, збільшується збитковість. Це, в свою чергу, призводить до:
— зниження інвестицій та зносу основних фондів підприємств і, відповідно, до зниження чистої вартості активів підприємств;
— втрат бюджету від недонадходження податків і дивідендів;
— зростання запозичень на покриття КФВ.
За матеріалами:
Дзеркало Тижня
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас