Сто днів самотності: чому Кабмін Гройсмана не став єдиною командою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Сто днів самотності: чому Кабмін Гройсмана не став єдиною командою

Казна та Політика
735
23 липня, у Володимира Гройсмана був ювілей – 100 днів, як він очолює український уряд. За цей час він зміг вибудувати відносини з Верховною Радою. Водночас у відносинах прем’єра з президентом і його адміністрацією далеко не все гладко. Всередині самого Кабміну почалися тертя, які не дають уряду стати єдиною командою.
Про те, як прем’єр вибудовує відносини з іншими центрами влади і чому йому поки не вдалося налагодити роботу уряду.
Кінець “великої сімки”
Майже півтора року команда президента витратила на те, щоб дістати посаду прем’єр-міністра і призначити свого – Володимира Гройсмана. На Банковій були впевнені, що він буде “ручним”. Але торги за місця в уряді продемонстрували, що це далеко не так.
“Це не буде Кабмін Гройсмана, він не буде визначати кандидатури міністрів”, – говорили за два тижні до призначення прем’єра на Банковій. Але після виснажливих торгів Гройсман все ж вибив урядові портфелі під своїх протеже.
Соратники Арсенія Яценюка були впевнені, що президент прорахувався, зробивши ставку на Гройсмана, і не приховували свого задоволення від цього. Під час прем’єріади “Народний фронт” зміг збільшити свою квоту в уряді. Для того щоб домогтися в Кабміні балансу різних груп впливу, довелося в терміновому порядку створювати дві нові посади – віце-прем’єра з питань окупованих територій і міністра у справах АТО.
Боротьба за їх перерозподіл у Кабміні позначилася на відносинах усередині так званої Стратегічного ради, відомої як “велика сімка”. До формування уряду Гройсмана в нього крім Петра Порошенка входили секретар РНБО Олександр Турчинов, Арсеній Яценюк (на той час очолював уряд), Володимир Гройсман (тоді – спікер Верховної Ради), голова АП Борис Ложкін, міністр внутрішніх справ Арсен Аваков і Юрій Луценко (на той час – лідер фракції БПП).
Після прем’єріади все старі члени ради зберегли в ній місця, хоч і багато з них змінило офіційні посади. Крім того, до “сімки” додався новий голова парламенту Андрій Парубій, і рада стала “великою вісімкою”.
Ось тільки після обрання Гройсмана рада перестала збиратися в повному складі.
“Вони давно не збиралися в повному складі. Ситуативно трійками, двійками і т. д.”, – говорить співробітник Адміністрації Президента.
За його словами, у президента з прем’єром відносини непрості. “Гройсман сам керує Кабміном, налагодив ефективний діалог з усіма групами в парламенті. “На килим” не бігає”, – додає він.
Із цим згоден і один з представників оточення Порошенка. “Напруга в їхніх відносинах є, але Гройсману немає альтернативи. Адже в разі дострокових виборів Ради він – єдиний кандидат у прем’єр-міністри і, значить, повинен очолювати список партії. Гройсман цього не хоче, живе, не відчуваючи землі під ногами. Весь час їздить по закордонах, а вдома в деталі не вникає. Звичайно, це всіх дратує”, – говорить співрозмовник РБК-Україна в оточенні Порошенка.
Публічно тертя між Кабміном і Банковою соратники президента заперечують. Так, друг президента і перший заступник голови фракції БПП у Верховній Раді Ігор Кононенко характеризує відносини Порошенка і Гройсмана як “довірчі й робочі” і заперечує можливість заміни прем’єра. Що стосується своїх відносин з прем’єром, то народний депутат запевняє, що ніяк на Кабмін не впливає.
“Передайте своїм джерелам, що я нікого нікуди не заводжу”, – заявив Ігор Кононенко. Нагадаємо, раніше РБК-Україна писало, що з подачі Кононенка в Кабміні опинилися перший віце-прем’єр Степан Кубів і міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик.
Що стосується Адміністрації Президента, то, як запевняють джерела РБК-Україна, у прем’єра добрі стосунки з головою АП Борисом Ложкіним і все такі ж напружені з його першим замом Віталієм Ковальчуком.
Перший заступник голови АП буквально на кожному засіданні уряду робив зауваження щодо багатьох проектів постанов Кабміну. Особливо йому подобалося вказувати на те, що деякі позиції Кабміну суперечать задекларованій позиції Гройсмана стосовно децентралізації. Так це було у випадку з розподілом субвенцій між місцевими бюджетами на суму в 1,2 млрд гривень, коли Кабмін забрав права місцевої влади вирішувати, на що спрямувати гроші.
Зараз Ковальчук послабив хватку і на засіданнях в основному мовчки нудьгує.
Не стали командою
РБК-Україна вже писав про те, що від самого початку між міністрами в Кабміні Гройсмана виникли конфлікти.
Через 100 днів міністри, які працювали ще за прем’єрства Арсенія Яценюка і зберегли портфелі в чинному уряді, кажуть, що їхньому новому керівнику так і не вдалося зробити з Кабміну одну команду.
“Якщо брати широкими мазками, то поки за 100 днів єдина урядова команда не склалася. Це головна відмінність, наприклад, від першого уряду Яценюка. Тоді спайка пройшла дуже швидко. Напевно, тому, що абсолютна більшість людей з того Кабміну пройшла Майдан. І “президентська” квота з “народнофронтівською” контактувала, спілкувалася, пройшла вогонь, воду і мідні труби ще задовго до формування уряду Яценюка”, – розповів РБК-Україна на умовах анонімності один з міністрів.
За словами чиновника, зараз у Кабміні ситуація значно складніша. По-перше, з’явилася напруга в стосунках між квотами президента і НФ, є образа через відставку Яценюка.
По-друге, з’явилася “третя сила” – група Гройсмана. На думку співрозмовника РБК-Україна, в уряді “вінницькі” ментально відрізняються від двох інших груп.
“Відчувається, що Гройсман саме цій групі найбільше довіряє, готовий прощати все, навіть відверті “косяки” і недоробки. І це видно всім. А з іншими він тримає дистанцію”, – додало джерело РБК-Україна в Кабміні.
Ще один його колега з квоти БПП, який побажав залишитися неназваним, розповів: “У нас тут група в Telegram є. То коли Гройсман поїхав за кордон, в неї два тижні ніхто нічого не писав. Ніякі постанови не обговорював”.
По осені рахують
Не встиг Володимир Гройсман стати прем’єром, як з’явилися чутки, що до осені його відправлять у відставку. Риторика опозиційних “Батьківщини” і Радикальної партії свідчить, що вони “осідлали” тему комунальних тарифів, щоб розхитати позиції влади і домагатися перевиборів у Раду.
Але в команді президента сподіваються, що виборів все ж таки вдасться уникнути, а Кабмін продовжить працювати.
“Гройсман ще не наробив тих помилок, за які його можна відправляти у відставку”, – говорить один з представників оточення президента.
Проте в “Народному фронті” впевнені, що восени прем’єру буде дуже складно, а до весни він і справді може якщо не втратити посаду, то заробити статус в. о.
Соратники Арсенія Яценюка призначення нового очільника уряду зустріли з посмішкою, мовляв, “ну тепер ми подивимося, як ви будете ефективно працювати”. На офіційному рівні вони не виступають з критикою прем’єра, але в розмовах не під диктофон ніякого пієтету не висловлюють.
На засідання фракції регулярно приходять міністри-“фронтовики”, щоб обговорити необхідні їм закони з колегами. Прем’єр на фракцію приходив тільки раз, коли намагався домовитися про голосування за закони, ухвалення яких необхідне для співпраці з МВФ.
“Він тоді приїхав, посидів на фракції, потім ще окремо зустрівся з Яценюком і Пашинським. Яценюк влаштував йому на фракції майстер-клас із макроекономіки. Всі тихо сміялися. Після зустрічі Яценюк вийшов з виглядом “ну тепер зрозуміло, хто тут альфа-самець”, а Гройсман з опущеною головою”, – розповів РБК-Україна один з представників фракції “Народний фронт”, який не побажав назвати своє ім’я.
На тій зустрічі Гройсман пообіцяв “фронтовикам” провести через Раду законопроект про спецконфіскації та арешт майна. Але законопроект не включили до порядку денного.
“На останній фракції перед тим, як Рада пішла на канікули, Яценюк сказав, що гроші від закону по спецконфіскації закладено в бюджет. І якщо законопроект не приймуть, то це буде великою проблемою для Гройсмана. Там і так дірка по грошах величезна, а без цього закону буде ще більше”, – розповідає один з депутатів НФ.
Поки парламентарії ніяк не коментують чутки про бажання Арсенія Яценюка повернутися в Кабмін, але його поїздку в США слідом за Володимиром Гройсманом багато хто розцінив як неофіційну конкуренцію з прем’єром.
Крім того, Яценюк провів переговори, на яких, по суті, домагався від Штатів фінансування міністерств своїх соратників, які не отримують зараз серйозної бюджетної підтримки від чинного прем’єра.
Під час призначення прем’єром Гройсман обіцяв народним депутатам “показати, що таке управління державою”, але поки що не впорується на внутрішній кухні уряду.
Тетяна Ніколаєнко
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас