Гліб Сегіда: банківська комірка - як убезпечити себе від крадіжки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гліб Сегіда: банківська комірка - як убезпечити себе від крадіжки

Кредит&Депозит
4138
В останні роки в Україні на піку популярності перебуває послуга оренди банківських депозитарних сейфів (банківських комірок). Перш за все, зростання попиту на цю послугу пов’язане з недовірою до вітчизняної банківської системи і небажанням ризикувати, розміщуючи гроші на депозитних рахунках. Однак величезні суми в сейфах зацікавили і шахраїв – раз у раз зі ЗМІ ми дізнаємося про зникнення великих сум, які зберігалися в банківських скриньках. Як убезпечити себе від такої неприємної ситуації?
Банківські сейфи мають переваги, які повинні гарантувати надійність збереження майна клієнта.
1. Кожна скринька має унікальний замок з двома різними ключами: один є у клієнта (орендаря), а інший – в банку, яким може скористатися тільки певний співробітник. Це виключає можливість відкриття ящика без клієнта.
2. Орендар може призначати список осіб, що мають доступ до скриньки і перевіряти журнал відвідувань свого сейфа.
3. У сейфах в банку можна анонімно, ніде не згадуючи про це, зберігати все, що туди влізе: гроші, ювелірні вироби, документи, цінні папери, твори мистецтва тощо.
4. Існує досить невелика ймовірність того, що клієнта вистежать і пограбують. Як правило, у відділенні банку є окремий вхід у сховище, що допомагає вберегти клієнта від «сторонніх очей». Також, згідно з вимогами НБУ, сховище із сейфами має мультирівневу систему безпеки, наближену до європейського рівня. Зокрема, стіни за міцністю повинні бути еквівалентними перегородці з добре обпаленої цегли завтовшки 120 мм, мінімальна площа сховища має бути не менше 10 кв. м, а стеля – заввишки не менше 2,2 м.
5. Вміст банківської комірки не передається на баланс банку, тому в разі введення тимчасової адміністрації або ліквідації банку орендар, як і раніше, має доступ до сейфу під час роботи відділення. Тимчасовий адміністратор не може ні розірвати, ні продовжити договір. Найгірше, що може статися у разі банкрутства банку, – неповернення клієнту частини грошей, сплачених за оренду сейфа наперед.
Зазначені заходи безпеки, на перший погляд, мають повністю захистити клієнта від протиправних зазіхань на його майно, що зберігається в банку.
Однак лише за 2015 рік тільки в Києві розпочато вісім кримінальних проваджень, пов’язаних зі зникненням майна з банківських сейфів. У клієнтів були вкрадені гроші в іноземній валюті на сотні тисяч доларів, антикварні монети із золота й золоті зливки. Зовсім недавно, в липні, в одному зі столичних відділень зловмисник розкрив кілька скриньок і викрав з них гроші на суму 7 млн ​​гривень.
Існує кілька особливостей роботи з банківськими сейфами, які не гарантують 100% збереження коштів.
  • Ідентифікація клієнта провадиться шляхом подання оригіналу паспорта. При цьому звіряються номер сейфа з номером, зазначеним у банківському екземплярі договору. Однак така система працює лише за умови повного дотримання принципів неухильної відповідальності й сумлінності працівників банку і не виключає наявність «людського фактора».
  • Банк зберігає дублікат ключа в разі його втрати або неявки клієнта після закінчення дії договору. Ця обставина підвищує вірогідність несанкціонованого використання дубліката ключа або виготовлення копії, власне, самими працівниками банку.
  • Під час перебування клієнта в приміщенні сейфового сховища він залишається там один, без присутності співробітника банку.
У разі якщо ви стали жертвою крадіжки або пограбування банківської депозитної комірки, необхідно, в першу чергу, звернутися до правоохоронних органів з відповідною заявою і в подальшому вимагати внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань і здійснення активних дій за кримінальним провадженням.
Якщо злочин скоєно за участю банківського співробітника або через його недбалість, є можливість домогтися грошової компенсації, адже співробітник депозитарію є матеріально відповідальною особою, і якщо буде доведено, що з його вини сталася крадіжка, то він повинен компенсувати збитки.
На думку фахівців нашої юридичної фірми, для того щоб розділити майнові ризики з банком, клієнт повинен укласти договір відповідального зберігання, розкривши список цінностей, розміщених у сейфі. У цьому випадку складається опис майна і здійснюється його експертне оцінювання.
Багато хто відмовляється від процедури опису, оскільки побоюються, що ці дані будуть передані в податкову і через це у них виникнуть проблеми. Це не більше ніж міф. Все, що зберігається в сейфі, є банківською таємницею. Для її розкриття необхідна постанова суду.
Також банк може застрахувати відповідальність за договором зберігання або фінансовий ризик за конкретним договором зберігання. Однак поки важко знайти банки, які пропонують таку послугу.
Крім цього, розв’язати цю проблему можна шляхом страхування вмісту комірки. Але в цьому випадку необхідно підтвердити вартість цінностей або провести їх експертне оцінювання, а також запросити страховика на їх огляд перед розміщенням. На жаль, страховий ринок України розвинений слабо, і більшість компаній неохоче йдуть на страхування нестандартних об’єктів (готівкові гроші, цінні папери, документи, фотографії, носії інформації, твори мистецтва, коштовності, хутряні вироби).
Що стосується питання фізичного збереження майна, то банк звільняє себе від відповідальності за пошкодження, завдані внаслідок хімічних реакцій, корозії металу, зміни властивостей цінностей, а також у разі форс-мажорних обставин.
Крім шахраїв, на клієнта можуть чигати й інші, юридичні небезпеки з боку банку.
Договір оренди банківської комірки складається працівниками юридичного відділу банку, і, відповідно, його текст покликаний враховувати інтереси самого банку. Тому, з метою збереження своїх інтересів і майна, необхідно детально вивчити договір і його умови.
У договорі обов’язково мають бути зазначені:
  • розмір орендної плати;
  • розмір і номер ящика;
  • сума застави за ключ і штрафні санкції за його втрату;
  • умови відкриття сейфа за форс-мажорних обставин і за умови присутності орендаря:
    - обов’язково має бути пункт про неможливість відкриття сейфа без участі клієнта. Сейф повинен відкриватися лише двома ключами: перший зберігається в банку, другий – у клієнта;
    - обмежити і ретельно контролювати кількість осіб, які мають право доступу до комірки.
  • розмір відповідальності банку за цілісність скриньки.
У практиці є велика кількість випадків, коли банки в договорі оренди визначають свою відповідальність досить розмито. Такими випадками можуть бути наявність норм відсилань в договорі (наприклад – «банк несе відповідальність за цілісність сейфа за умови дотримання клієнтом Правил майнового найму індивідуальних сейфів банку»).
В такому випадку, необхідно вимагати, щоб банк надав всі ці Правила для ознайомлення. Є багато випадків, коли в таких Правилах існують пункти про односторонній порядок вчинення банком певних дій. Зокрема, про право банку в односторонньому порядку і без повідомлення клієнта змінити ставки тарифів тощо.
Також важливим моментом договору оренди банківської комірки є закріплення відповідальності сторін. У більшості договорів для «пересічного клієнта» пропонується: «відповідно до чинного законодавства України», а всі суперечки пропонується вирішувати в Третейському суді. Погоджуватися на такі умови чи прописати інші – вирішувати вам.
Не забудьте особисто оглянути приміщення, де зберігаються ящики, і сейф, у якому будете зберігати цінності.
Неприпустимо, щоб ящики перебували в кутку залу, – це є порушенням вимог НБУ.
Поцікавтеся, як організована охорона сейфового сховища і як організовано відеоспостереження. У деяких банках встановлюють підвищений захист – сканування відбитків пальців або сітківки ока. Однак все одно відповідальність за ідентифікацію клієнта лежить на співробітнику банку.
Гліб Сегіда, керуючий партнер юридичної фірми «Правовест»
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас