Сергій Атамась: на чому може заощадити «стартапер»? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Сергій Атамась: на чому може заощадити «стартапер»?

Особисті фінанси
639
Стартапером може стати кожен, у кого є ідея і бажання щось принести новеньке на ринок споживання. Власні бізнес-моделі вибудовують по-різному, виходячи з знань, життєвого досвіду, часу і накопиченого стартового капіталу. Завжди в даній рецептурі якийсь із компонентів в дефіциті, тому більшість ініціатив не досягає стадії виходу на ринок і отримання перших продажів.
Очевидно, що гарантоване фінансування кожного проекту підвищує шанси на їх виживання, але не гарантує їх успіх. Ряд наших корпоративних клієнтів з натхненням зливали інвестиції в стартапи, незважаючи на бан після проходження feasibility study, і доходили до мертвих точок через 2-3 роки.
Ключове питання, як управляти витратами на стадіях Seed і Start-up, і вивести компанію в зону прибутку?
Приклад №1. У тебе є тільки ідея і добірка тематичних матеріалов
Існує думка, що на рівні ідеї досить підготувати концепт на 10-15 слайдів з описом проекту. І цей концепт ти можеш підготувати сам, пройшовши період самоосвіти, відвідуючи безкоштовні тренінги інкубаторів та вивчаючи рекомендації американських венчурних фондів.
Наскільки у тебе вийшов якісний продукт, ти дізнаєшся після першого просування свого концепту. Розсилаючи його бізнес-ангелам і іншим інвесторам, або презентуючи його на мітингах, ти отримаєш зворотний зв’язок з пропозицями про доопрацювання.
На даному етапі не можна зупинятися на концепті і потрібно стартувати розробку бізнес-плану. І тут можуть виникнути труднощі. Якщо концепт може виїхати за рахунок дизайну і приголомшливої ідеї, то у бізнес-плану є певні стандарти і тобі знадобитися досвід і навички різних фахівців.
Тепер все залежить від твоєї комунікабельності і кола спілкування. У мене є знайомі, які за бартер (послуга за послугу) розробляли дуже гідні бізнес-плани.
Загалом, підготовку концепту і бізнес-плану, а також його первинне просування, можна зробити майже з нульовими витратами, якщо у тебе розвинений підприємницький дух і ти правильно делегуєш завдання в обмін на зустрічну допомогу зі свого боку. Якщо ти ветеринар, ну ти ж полікуєш вихованців своїх друзів в обмін на перспективу стати мільйонером?
Приклад № 2. У тебе вже розроблений бізнес-план і зроблені спроби комусь його показати
Отже, у тебе є грандіозний бізнес-план і ти ще не встиг розчаруватися після месидж «Покажіть ваші перші продажі. Ми повинні бути впевнені, що ваша ідея спрацює … ».
Зараз для тебе настав найскладніший час. Ти вже досить проінвестував свій час, не розгуби свій запал після невдалих пітчів інвесторам.
На цьому етапі тобі потрібно:
  • Актуалізувати бізнес-план;
  • Випустити його похідні продукти для просування (презентацію, інфографіку, блог-пост, статтю);
  • Підготувати long-list потенційних інвесторів і посередників (vc, бізнес-ангели, інкубатори, акселератори, знайомі);
  • Підготувати і стартувати програму просування;
  • Розробити прототип продукту.
Навантаження на проект зростає, але ти як і раніше можеш виїхати за рахунок бартеру і своїх комунікаційних здібностей.
Якщо немає, починай створювати конгломерат з людей, які допоможуть вижити твоєму проекту. Тобі не потрібно для цього роздавати 50% вартості проекту, але будь готовий розщедритися до 20% частки майбутнього бізнесу.
Що стосується мене, то я не зміг би з усього списку дій тільки розробити прототип продукту. І в даному випадку пішов би по шляху бартеру або ефективного замовлення прототипу.
Ти ще не є професійним покупцем? Тобі потрібно навчитися шукати кращі пропозиції на ринку і робити правильний вибір. Збери максимум порад з максимальної кількості джерел. Ти гарантовано зекономиш 30-40% від середньої ціни в разі маленької вибірки, якщо будеш поспішати.
Відверто кажучи, я проходив цю стадію і зробив веб-додаток сервісу B2B з адаптованим мобільним інтерфейсом за 1000 дол. У моєму рецепті: куплений шаблон на WordPress, пара кілограмів технічного завдання, фронтенщик і дизайнер на фріланс основі.
Коли прийде час нести реальні витрати по проекту, старайся уникати постійних витрат, в тому числі наймання персонал в штат. Ідеальний, на мій погляд, підхід – платити відрядну оплату за виконану роботу по заздалегідь узгодженим критеріям якості.
І пам’ятай, penny wise and pound foolish …
Сергій Атамась, керуючий партнер компанії Kreston GCG
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас