Рок-н-рол в "Укрзалізниці" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рок-н-рол в "Укрзалізниці"

Казна та Політика
1012
Популярний рок-музикант і успішний бізнесмен. Так можна охарактеризувати Войцеха Бальчуна, нового керівника ключової для економіки України компанії – «Укрзалізниці». До виконання своїх обов’язків на новій посаді поляк приступить відразу після травневих свят.
«Окуляри від Prada і піджак від Armani Gajer Бальчун змінив на шкіряні штани і порвану футболку. Відростив волосся, записав відео з голими жінками. Колишній президент PKP Cargo став суперечливим. Через напівоголені тіла і кліп “fuckshack” його цензурував YouTube». Ось так УНІАН охарактеризував Войцеха Бальчуна, призначеного урядом головою «Укрзалізниці», польський журналіст Томаш Мольга, який неодноразово писав про нього статті.
45-річний Войцех Бальчун справді неординарна особистість. Розмальований татуюваннями володар довгої кучерявої шевелюри сьогодні більше відомий як рокер і засновник групи Chemia. Вона дуже популярна в Польщі, бо заслужила репутацію самої відв’язної команди. Особлива увага прикута до кліпів групи, в яких досить часто красуються напівголі дівчата. Відвертість і хтивість музичних композицій зашкалює, тому деякі з них навіть видаляли з YouTube через розпусні сцен.
Але все це зовсім не збентежило авторитетних членів Номінаційного комітету при Мінекономрозвитку, які рекомендували українському урядові призначити Бальчуна на пост глави «Укрзалізниці» – найбільшої вітчизняної держкомпанії. Треба сказати, що Войцех здобув перемогу у відкритому кадровому конкурсі, залишивши далеко позаду 31 кандидата, з яких 8 – іноземці.
Справа в тому, що Бальчун може похвалитися не тільки досягненнями на музичному терені, але і гордим званням успішного антикризового менеджера за версією Bloomberg Businessweek Polska. Саме він зробив неможливе – перетворив майже збанкрутілого державного перевізника Польщі в процвітаючу компанію. Втім, це далеко не весь послужний список польського реформатора.
Не дивно, що новий уряд Володимир Гройсмана погодився з результатами конкурсу і затвердив Бальчуна на посаді головного залізничника України.
Польський Вакарчук
«Войцех – молодий, але суперуспішний керівник найбільших польських підприємств… Успішна людина – успішна у всьому. Це – польський Слава Вакарчук, він є лідером найуспішнішої рок-групи в Польщі», – так охарактеризував його екс-міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавічус, підбиваючи підсумки квітневого конкурсного відбору.
Бальчун має вищу політологічну освіту, а також ступінь МВА з менеджменту. Кар’єру почав з посади директора з продажу регіональної польської газети, потім працював у національній поштовій службі Польщі, головному державному банку країни.
Однак справжній успіх до нього прийшов у 2008-2013 роках. Очолюючи правління компанії PKP Cargo, яка на той момент переживала реструктуризацію, він зумів перетворити майже збанкрутілого державного перевізника на прибуткову компанію. Результат очевидний: завдяки йому в 2013 році PKP Cargo провела IPO на Варшавській фондовій біржі. Зараз компанія є другим після німецького залізничного гіганта Deutsche Bahn вантажним залізничним перевізником у Європі.
Польські ЗМІ називають однією з причин оздоровлення компанії саме вміння Бальчуна спілкуватися з профспілками. Він особисто об’їжджав регіональні відділення і переконував співробітників, що єдиним варіантом вижити для перевізника є болісна реструктуризація, в результаті якої доведеться звільнити частину працівників.
І результат не змусив себе чекати: на момент приходу Бальчуна у PKP Cargo працювали 44 тисячі осіб, після реструктуризації – 25 тисяч. Безумовно, профспілки спочатку протестували проти такого масштабного скорочення, але зрештою погодилися з позицією Бальчуна. Мабуть, сценічний талант дуже знадобився в переговорах із залізничниками.
«Під час переговорів із профспілками він пропонував по 50 тисяч злотих для добровільного звільнення співробітників. Люди самі звільнялися… Президенти вугільних компаній із заздрістю спостерігали, як програма скорочення робочих місць проходить без протестів і палаючих шин. Це була прелюдія, щоб підготувати компанію до приватизації та IPO», – розповів УНІАН польський журналіст Томаш Мольга.
З 2012 року і до призначення керівником «Укрзалізниці» Войцех очолював наглядову раду польських авіаліній «LOT», де також займався реструктуризацією і порятунком підприємства.
У 2013 році Бальчун пішов з PKP Cargo, заявивши, що шукає нові виклики. Це вилилося в захоплення музикою, яке невдовзі переросло в успішний музичний проект під назвою Chemia, що став дуже популярним у Польщі.
У квітні цього року колектив Chemia закінчив гастрольний тур, а сам Бальчун пообіцяв шанувальникам своєї творчості, що, незважаючи на перемогу в кадровому конкурсі на посаду глави «Укрзалізниці», має намір працювати на два фронти.
«Я заперечую побоювання, що Chemia постраждає через мою нову посаду. Ми рухаємося вперед, і наша любов до музики залишається непохитною. Тримайтеся міцніше, а я буду боротися з усіх сил на двох фронтах!», – написав поляк на своїй сторінці в мережі Facebook.
Нові виклики
Що ж чекає на нового керівника української держкомпанії? Практично на 100% зношений рухомий склад і залізнична інфраструктура, близько мільярда чистого збитку за минулий рік, незавершені переговори з кредиторами щодо внутрішнього боргу та інший вагон проблем.
Щоб зрозуміти справжній стан речей і те, чим живе сьогодні «Укрзалізниця», менеджер анонсував першочергове проведення аудиту для визначення вектора подальшого розвитку компанії.
Пріоритетними завданнями реформування «Укрзалізниці» Бальчун також назвав підвищення якості сервісу компанії та ефективну антикорупційну політику.
«Моя головна місія – підвищити престижність «Укрзалізниці». Сьогодні ситуація на українських залізницях дуже складна, одна з проблем – корупція», – зазначив польський реформатор, виступаючи на засіданні Кабміну.
Розуміючи, що «Укрзалізниця», яка відчуває гостру нестачу фінансових коштів, зараз тільки починає проходити болісний шлях до оздоровлення, польський керівник поставив перед собою амбітну мету – підвищити прибутковість компанії до 2020 року.
«Я хотів би, щоб у 2020 році «Укрзалізниця» покращила свої фінансові результати і стала прибутковою, стала компанією, яка почне великий процес модернізації інфраструктури і рухомого складу, щоб вона зуміла використовувати стратегічне розташування України з точки зору транспортних коридорів та доступу до портів Чорного моря, а також кордони з ЄС», – заявив Бальчун.
Приступити до безпосереднього виконання своїх нових обов’язків поляк зможе після 15 травня.
«Людина має вдома звільнитися, владнати свої справи. Сказав – до 15 травня», – повідомив у коментарі УНІАН міністр інфраструктури Володимир Омелян.
До речі, транспортне відомство покладає великі надії на Бальчуна.
«Він розуміє, наскільки складне завдання перед ним стоїть… Я пожартував і запитав у нього, яку платівку він запише, коли проведе успішну реформу «Укрзалізниці», – сказав Омелян.
Варто зазначити, що українське експертне співтовариство з радістю сприйняло новину про призначення успішного управлінця з Польщі.
Так, фінансовий експерт, фахівець відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital Сергій Фурса вважає, що ця новина позитивно позначиться на взаєминах «Укрзалізниці» та її кредиторів.
«Нас чекає рок-н-рол в «Укрзалізниці». Її очолить поляк з прекрасним послужним списком. І так, талановита людина – талановита в усьому… Власники єврооблігацій «Укрзалізниці» будуть раді. А Олег Ляшко скоро буде проклинати поляка, адже той, напевно, захоче підняти тарифи для вантажоперевезень СКМ (група СКМ Ахметова приносить «Укрзалізниці» близько третини доходу – УНІАН). І навряд чи зможе зрозуміти, чому це погано і чому заважає «точкам росту», – написав Фурса на своїй сторінці в Facebook.
Між тим, на думку екс-заступника міністра інфраструктури, експерта з питань транспорту Олександра Кави, повторити польський успіх в Україні Войцеху буде непросто, позаяк залізниці Польщі дуже сильно відрізняються від українських. Зокрема, українська залізниця входить в десятку найбільших залізничниць світу, а польська – значно менша.
Як зазначив Кава, польська залізниця функціонує завдяки субсидіям з боку держави, що досягають півмільярда євро на рік, і прямим дотаціям ЄС на купівлю рухомого складу і модернізацію ліній. А українська залізниця ніяких субсидій з боку держави ніколи не отримувала.
«Укрзалізниця» завжди була донором українського держбюджету. Тому ключовим питанням реформи має стати зміна взаємодії між залізницею і державою. Не знаю, наскільки польський досвід буде корисним, але у нас треба змусити чиновників подивитися на «Укрзалізницю» не як на дійну корову для бюджету, а як на системоутворююче підприємство для економіки країни», – наголошує Кава.
За його словами, це призначення ніяк не вплине на виділення Україні фінансової допомоги з боку ЄС і на покращення транспортного сполучення між Україною та Польщею.
«Польща отримує гранти від ЄС і за ці гроші купує вагони і локомотиви, реконструює залізниці і будує автобани. Залучення допомоги від ЄС малоймовірне, тому що це регулюється не громадянством керівника, а нормами Євросоюзу, який передбачає подібні проекти тільки для країн-членів. Що стосується перевезень між Україною та Польщею, то, думаю, це ніяк не позначиться, тому що такі перевезення є міжнародними і їх регулюють виключно попит і пропозиція. Це – повністю конкурентний ринок і на ньому немає дотаційних перевезень», – підсумував експерт.
Що ж, провести якісну реформу залізничної галузі – завдання не з простих. Чи вдасться Бальчуну повторити успіх в Україні, покаже час.
Олександра Данько
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас