Розрахунково-касове обслуговування в банках буде дорожчати до кінця року — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розрахунково-касове обслуговування в банках буде дорожчати до кінця року

Фінтех і Картки
1047
За різними оцінками, з початку 2016 року в Україні ціни на розрахунково-касове обслуговування (РКО) в банках збільшилися як мінімум на 10-15%. А вартість платіжного доручення на паперовому носії для відправки грошей – в середньому на 50%.
«В основному підвищилася вартість тих послуг, які неавтоматизованих і вимагають від банків додаткових витрат, наприклад, на оплату праці виконавців операцій, обладнання, витратних матеріалів і т.д. Отже, тарифи на онлайн-послуги, зокрема Інтернет-банкінг, значно не підвищувалися, тому що не вимагають постійних матеріальних ресурсів », – коментує ситуацію перший заступник голови правління ПАТ «Банк Михайлівський» Віталій Шастун.
Що стосується зняття готівки в банкоматах, то з початку року фінустанови збільшили плату за цю послугу в середньому на 2%. «Єдина зміна, що сталася в наших тарифних пакетах, стосується операцій зі зняття готівкових коштів суб’єктів господарювання. Хоча в даному випадку мова йде, скоріше, не про підвищення цін, а про зміну логіки тарифікації операцій зі зняття готівки. За невеликих сумах операцій тарифи у нас залишилися ринковими. Якщо ж підприємство знімає значну частину готівки – ціни будуть вище », – говорить начальник управління по роботі з бізнес клієнтами ПАТ «Ідея Банк» Олександр Попов.
Подорожчання торкнулося навіть ПІН-кодів. «Ми збільшили тариф за зміну ПІН-коду з 5 до 10 грн і на перевипуск ПІН-конверта – з 15 до 30 грн», – зізналася директор департаменту розвитку роздрібного бізнесу АТ «ТАСкомбанк» Людмила Завісляк.
Безкоштовні послуги
Тим часом, ряд послуг по РКО в банках все ще залишаються безкоштовними. Так, більшість фінустанов не стягує плату за відкриття і закриття поточних рахунків, внутрішньобанківське поповнення власних клієнтських рахунків, перерахування коштів між власними рахунками, щомісячні виписки по рахунку. У деяких банках навіть можна безкоштовно відкрити рахунок для формування статутного фонду підприємства, а також безоплатно переоформити його в постійний рахунок – після реєстрації фірми. Також ряд фінустанов не бере плату з пенсіонерів, зарплатників і депозитних клієнтів за зняття готівки.
Крім того, в декількох банках можна безкоштовно перерахувати гроші за комунальні послуги. «За багато послуг з прийому комунальних платежів ми не беремо грошей з фізичних осіб, в тому випадку якщо у нас укладено договір з підприємством (на рахунок якого перераховуються гроші. – Ред.) на прийом платежів», – говорить директор департаменту роздрібного бізнесу «Ощадбанку» Валерія Малахова.
Причини подорожчання
Підстав для зростання цін на РКО кілька. «Це в першу чергу пов’язано зі зниженням купівельної спроможності гривні і зростанням цін на енергоносії, що опосередковано збільшує витрати на операційну діяльність всіх підприємств, в тому числі банків», – вважає директор департаменту аналізу банківського ринку Центру економічних досліджень і прогнозування «Фінансовий пульс» Діляра Мустафаєва.
Друга причина пов’язана зі зростанням рівня інфляції в країні. «За останній час відчутно зросла вартість життя, і природно банки не могли не відреагувати на ситуацію, що склалася, так як збільшилися їх накладні витрати. В першу чергу значно подорожчали електроенергія, програмне забезпечення, комп’ютерна техніка, орендні і комунальні платежі. До того ж через зростання цін необхідно підвищувати зарплати персоналу, що теж підштовхує багато банків до збільшення тарифів на РКО », – зауважив Віталій Шастун.
Третя причина полягає в тому, що банки хочуть якомога більше розвантажити свої відділення і підштовхують клієнтів до переходу на дистанційне обслуговування. «Прагнучи розвивати дистанційні канали обслуговування (інтернет і мобільний банкінг, термінали самообслуговування) і стимулювати клієнтів виконувати прості платежі самостійно, банки навмисно підвищують вартість платежу або переказу в касі або відділенні, в порівнянні з платежами інтернет-банкінгу. Якщо клієнт виконує платіж дистанційно, то це йому коштує набагато дешевше або взагалі безкоштовно », – заявила директор департаменту розвитку роздрібного бізнесу Креді Агріколь Банк Тетяна Шаповал.
Крім того, позначається низький рівень кредитування, який призводить до зниження дохідної частини банків, а саме до скорочення процентних доходів. «Загальна тенденція така, що банки зменшили процентні доходи, тому намагаються більше заробляти на комісіях. Звідси зростання вартості РКО », – впевнена аналітик ІК Adamant Capital Інна Звягінцева.
Припливи і відливи
Зрозуміло, що споживачі банківських послуг не відчувають радості з приводу зростання цін на розрахунково-касове обслуговування. «Підвищення тарифів викликає невдоволення клієнтів і може привести до їх міграції в банки, які встановлюють мінімальні тарифи», – побоюється Віталій Шастун. На його думку, щоб клієнти не перебігли в іншу фінустанову, потрібно їм пояснювати причини підвищення тарифів і попереджати про наслідки переходу в інший банк.
Цікаво, що директор департаменту розвитку корпоративного бізнесу Креді Агріколь Банку Олексій Ступак, навпаки, сповнений оптимізму. «Не дивлячись на підвищення тарифів, ми бачимо постійний приплив клієнтів», – стверджує банкір.
Падіння не буде
Щодо того, як будуть себе вести ціни на РКО до кінця цього року, у банкірів немає єдиної думки. Так, Валерія Малахова впевнена, що зараз немає підстав для підвищення тарифів. З нею солідарний і Олександр Попов. «Ті, хто планував підвищити тарифи, вже це зробили. У поточному році ми прогнозуємо пожвавлення кредитування на ринку. Крім того, спостерігається зниження темпів інфляції. Таким чином, передумов для значного зростання тарифів поки немає », – пояснив він.
Правда, інші банкіри допускають інші сценарії розвитку подій. Наприклад, на думку Людмили Завісляк, тарифи на РКО можуть помінятися в будь-який момент. «У разі підвищення цін по всьому банківському ринку число клієнтів-користувачів РКО зменшиться. Тарифи на РКО можуть не підвищуватися за умови, що банк може собі дозволити бути більш привабливим на тлі конкурентів, які сигнали ринку недостатньо переконливі для оперативного збільшення тарифів », – вважають в ТАСкомбанк.
Віталій Шастун переконаний в тому, що підвищення або зниження вартості розрахунково-касового обслуговування в цьому році буде прямо залежати від фінансово-економічної ситуації в Україні. «Якщо в нашій країні протягом поточного року буде спостерігатися позитивна динаміка в зростанні економіки, то банки почнуть кредитувати, реєструвати все більше юридичних осіб, клієнти масово підуть в фінустанови і довіра до банківської системи відновиться. При цьому сценарії, природно, вартість обслуговування буде знижуватися », – міркує банкір. Правда, він попереджає, що не варто розраховувати на значне здешевлення РКО найближчим часом, так як «ціни нееластичні в бік зниження».
За словами Віталій Шастун, якщо ситуація буде залишатися на сьогоднішньому рівні, то банки будуть і далі перекривати зростаючі витрати і підвищувати тарифи.
У «Креді Агріколь Банку» впевнені, що в ряді фінустанов ціни на розрахунково-касове обслуговування ще будуть підвищуватися. «Думаю, більшість надійних банків буде поступово піднімати тарифи, пов’язані з щоденними операціями. У той же час невеликі банки будуть всіляко намагатися утримати поточних клієнтів, в тому числі погоджуючись не підвищувати ціни », – говорить Олексій Ступак.
Конкуренція загостриться
Зрозуміло, що ті банки, які в майбутньому мають намір значно підвищувати ціни на розрахунково-касове обслуговування, ризикують втратити частину клієнтів, в основному фізичних осіб. Юрособи ще кілька разів подумають, перш ніж змінювати банк. Адже для підприємств перехід в іншу фінустанову тягне за собою певні витрати, пов’язані з оформленням нового банківського рахунку, перепідписанням і перереєстрацією ряду документів, погашенням взятих кредитів та інше.
«Якщо говорити про корпоративних клієнтів, то вони навряд чи будуть переходити з одного банку в інший. Адже такий вид РКО як клієнт-банк дуже зручний, щоб клієнти від нього відмовлялися. У будь-якому випадку відвозити платіжки в банк буде дорожче і більш затратно по часу. Що стосується фізичних осіб, то вони дійсно можуть змінити переваги в бік більш зручного банку, який бере менші комісію за послуги. Тобто можливе загострення конкуренції банків за клієнта », – підсумовує аналітик Інна Звягінцева.
Інна Алексеенко
За матеріалами:
Hubs
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас