Максим Авксентьєв: Ринок поштової логістики в Україні - криза не перешкода, і Китай на горизонті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Максим Авксентьєв: Ринок поштової логістики в Україні - криза не перешкода, і Китай на горизонті

Фондовий ринок
1886
Послуги поштової логістики (перевезення кореспонденції та вантажів до 30 кг протягом 1-3 днів) стають все більш і більш популярними в Україні. Ще якихось 10 років тому для того, щоб відправити невеликий вантаж або кореспонденцію в багатьох випадках не було альтернативи Укрпошті, яка при цьому фактично не давала чітких гарантій щодо термінів і збереження. Зараз же не представляє складності відправити будь-який вантаж, незалежно від його габаритів і ваги, практично в будь-яку точку України, вибираючи при цьому перевізника з цілого списку компаній.
Обсяг ринку поштової логістики, згідно з усталеною практикою, оцінюється в кількості відправлень: в 2015 році, за різними оцінками, він досяг рівня майже 100 млн. відправлень – якщо включати в нього також пересилання вантажів понад 30 кг, що також входить до переліку ряду українських операторів . Якщо ж звузити ринок до точних критеріїв поштової логістики (виключивши кореспонденцію і посилки понад 30 кг), то обсяг ринку оцінюється в 80 млн. відправлень. Характерно, що в грошовому вираженні цей ринок зберіг позитивні темпи зростання навіть в 2014 році, збільшившись в порівнянні з 2013 роком на 2%, а зростання обсяг в 2015 році склав, за попередніми оцінками, близько 7%, перевищивши рівень 4 млрд. грн. Можна також відзначити, що частка Укрпошти в сегменті поштових відправлень скоротилася до 22%.
В цілому ж за останні 10 років щорічний приріст кількості відправлень становив від 5% до 10%. Виникає питання: скільки буде ще рости цей ринок з такими темпами в доступній для огляду перспективі, де природні межі цього зростання?
Цей ринок в цілому відрізняється завидною «живучістю»: якщо в 2008 році падіння обсягів реалізації в базових галузях виробництва і послуг в Україні становило до 20%, то коливання ринку поштових перевезень склало не більше 2-3%. Як стверджують оператори, стійким до кризи і девальвації валют ринок перевезень виявився і в 2014-2015 роках: після порівняно невеликого падіння в 2014 році лідери ринку заявили про відновлення позитивної динаміки зростання вже з початку 2015 року.
Цьому в цілому сприяє мобільність і гнучкість бізнес-моделі, яку використовують ключові гравці українського ринку поштової логістики. Лідери внутрішніх перевезень, «Нова Пошта» та «Інтайм», інтенсивно відкривають відділення по всій Україні, залучаючи партнерів за договором франчайзингу, орендуючи площі під склади і власні відділення і віддаючи на аутсорсинг непрофільні для їх бізнесу процеси. З цієї причини «випадання» з ринку Криму і тимчасово непідконтрольних територій Донбасу не зробило катастрофічного впливу на їх показники: перевізники розірвали договірні відносини з партнерами на зазначених територіях, а обладнання і персонал з власних відділень перевівши на підконтрольну територію.
Чого не вистачає ринку, так це більшого включення крос-бордінгових пересилань в ринок. Для України, перш за все, актуальним є потік посилок з Китаю, що збільшується з року в рік. Поки цей сегмент досить малий, а його розвиток гальмує рівень купівельної спроможності, що істотно просів. Основні гравці українського ринку в цілому вже готові до прийому й відправленню міжнародних посилок, однак бар’єром для його розвитку, крім згаданого низького рівня споживання, є і хаос в міжнародних стандартах і нормах в сфері крос-бордінговій поштовій логістиці. І це проблема не тільки України: питання уніфікації правил зараз вирішується на макрорегіональному рівні, в його якнайшвидшому вирішенні зацікавлені всі учасники ринку в європейських і азіатських країнах, де сегмент крос-бордінгових пересилань фактично є вже визначальним в структурі ринку.
В Україні найбільш зацікавленою стороною в уніфікації податкових і митних правил крос-бордингу є b2c-компанії, в основному представлені інтернет-магазинами. Їх представники в один голос говорять про те, що уніфікація правил, введення єдиного штрих-коду повинні здешевити логістику, поліпшити обслуговування клієнтів і в кінцевому підсумку збільшити їх рентабельність. З урахуванням того, що 68% всіх відправлень в Україні – це внутрішні відправлення, то проблеми справляння ПДВ і митного оформлення поки не є ключовими, однак тиск попиту дасть про себе знати. Відсутність стандартів на даний момент вже призводить до того, що одна посилка фактично відправляється кілька разів: це ускладнює логістику оператору і заплутує клієнта, який не може відстежити її трекінг. Крім того, чисто українською специфікою є складнощі, що виникають з митним оформленням, зберіганням і доставкою з портів отриманих вантажів.
Слід зазначити, що великі оператори за останні роки активно вирішують всі ці інфраструктурні проблеми, в тому числі беручи на себе правові ризики, і готові до забезпечення крос-бордінговій логістиці. Крім того, в «дослідницьких лабораторіях» поштових логістів досліджуються способи адаптації до особливостей українського ринку і нових послуг (експрес-доставка невеликих посилок і кореспонденції по місту дронами, робота поштоматів на прийом посилок і т.і.). Перспективи у нових послуг значні, проте бар’єр все той же: відсутність необхідного нормативного регулювання. З усуненням цих бар’єрів значно більше шансів на те, що ринок буде ще довгий час розвиватися активними темпами, а оператори виводити нові послуги, потреба в яких скоро вже «перезріє».
Максим Авксентьєв, аналітик Kreston GCG
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас