На ринку морських перевезень колапс. Що від цього Україні?


На ринку морських перевезень колапс. Що від цього Україні?

Збитки морських транспортних компаній зростають, вартість фрахту падає, а перевізники вперше за багато років отримали можливість заощадити.

Сьогодні датська транспортна компанія Moeller-Maersk A/S, світовий лідер у сфері контейнерних перевезень, заявила, що завершила четвертий квартал зі збитком через сильне падіння вартості фрахту.

Як повідомляється в прес-релізі компанії, чистий збиток в жовтні-грудні склав $2,51 млрд проти чистого прибутку в $189 млн, отриманим за аналогічний період 2014 року.

Збитки найбільшої контейнерної компанії світу пояснюються рекордним падінням ставок на фрахт у світі і нинішніми проблемами у всіх перевізників.

Так, 5 лютого індекс Baltic Dry, що показує вартість морських перевезень товарів, вперше в історії впав нижче показника 300.

Baltic Dry Index – індекс середньої вартості фрахту, що відслідковує зміну цін на морські перевезення насипних та навалочних вантажів у світі. Це особливий показник, що розраховується Балтійською біржею в Лондоні. Він показує зміну цін на фрахт суден для перевезення сухих вантажів: вугілля, залізної руди, цементу, зерна, сталі. Індекс показує середню ціну для перевезень по 20 головних світових морських маршрутах.

Раніше мінімум був досягнутий у 1986 році в розпал енергетичної кризи, але тоді індекс впав до всього 556. Нинішній мінімум особливо переконливо виглядає, якщо враховувати, що в 2008 році, коли економіка була розігріта до максимуму, він досяг максимуму на рівні 11612 пунктів.

Старший аналітик ІК Dragon Capital Денис Саква зазначає, що з середини минулого року вартість фрахту впала на 76%. «Ще п’ять років тому безліч судновласників зробили висновок, що через високі ціни на нафту старі, енергетично неефективні судна підуть з ринку. Тому багато компаній вклалися в будівництво нових суден. А зараз ціни на нафту впали і старі менш ефективні судна продовжують працювати. При цьому з’явилося багато нових. Все це призвело до обвалу цін на фрахт», – зазначає Саква. Ще більше ситуацію підігріло загальне падіння товарообігу в світі. А також те, що багато які судна змогли робити більше ходок, розвиваючи велику швидкість та не рахуючись з витратою пального.

Він зазначає, що від усього цього виграють українські перевізники руди і зерна, збитки яких від падіння цін на товари на світовому ринку дещо компенсує фрахт, який значно подешевшав.

Втім, як вважає Дмитро Чурін з Eavex Capital, нинішня ситуація вдарить по українських суднобудівниках, які в найближчі роки навряд чи можуть розраховувати на замовлення торговельних суден. «В умовах надлишку потужностей на ринку фрахтів корабели можуть розраховувати хіба що на військові замовлення», – зазначає він.

Вадим Макеєв

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «На ринку морських перевезень колапс. Що від цього Україні?» на Finance.UA - 5.0
В Контексті Finance.UA