Андрій Косенков: ОСАЦВ в Україні: проблеми на практиці і перспективи в теорії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Андрій Косенков: ОСАЦВ в Україні: проблеми на практиці і перспективи в теорії

Особисті фінанси
454
Кожному автовласникові відомо, що обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності передбачає неодмінну наявність поліса цивільної відповідальності (ЦВ) у власників транспортних засобів. Однак, варто зазначити, що Закон України «Про обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів» лише недавно ввів санкції за відсутність такого поліса. Думаю, автолюбителям буде корисно дізнатися, які саме правила гри дійсно встановлені нашим законодавством.
Перший і ключовий момент – на сьогодні скасовані різні типи полісів ЦВ. Встановлений лише один єдиний тип (раніше він називався «перший тип»), при якому головне, щоб на автомобіль був оформлений поліс. Хто саме при цьому буде управляти даним автомобілем, не має ніякого значення: необхідно тільки, щоб у водія були права відповідної категорії.
З точки зору логіки, це єдиний розумний варіант. Раніше багато хто намагалися економити, роблячи поліси тільки на одного-двох водіїв. При цьому допускаючи можливість керування автомобілем третіми особами, відповідальність яких не покривалася б полісом ЦВ. Так, це викликає певні труднощі у тих, хто володіє кількома автомобілями, але коли встановлюється нова система, завжди знаходяться ті, хто нею незадоволений.
Варто також звернути увагу, що сьогодні багато ненадійних страхових компаній реалізують поліси ЦВ, які при цьому не вносяться в базу Моторно-транспортного страхового бюро України. Виносимо за дужки, що це кримінально каране діяння. Але вважаємо за необхідне вказати на те, що потенційному страхувальнику, купуючи поліс, потрібно прийняти певні запобіжні заходи: зажадати квитанцію про оплату, попросити надати завірену копію діючої ліцензії на страхування цивільної відповідальності, акт прийому-передачі серії бланків від Моторно-транспортного страхового бюро в страхову компанію, в якому буде фігурувати і ваш поліс. Також на наступний день після надання вам поліса, ваш бланк повинен бути зареєстрований на сайті Моторно-транспортного страхового бюро (це є обов’язком страхової компанії).
Далі. На сьогодні державою встановлено наступні ліміти: при майновому збитку – 50 000 грн., при збитку, заподіяному життю і здоров’ю – 100 000 грн. З практики нашої компанії з врегулювання страхових випадків за ОСАЦВ, можемо стверджувати, що цих сум на сьогодні абсолютно недостатньо. Справа в тому, що зазначені ліміти були встановлені в 2012 році. Як всім добре відомо, в 2014 році відбулася суттєва девальвації гривні (на 300%), що негайно позначилося на вартості автомобільних запчастин. Оскільки 99% запчастин – це запчастини на іноземні автомобілі, які купуються за валюту, відповідно, їхня вартість зросла в 2,5 – 3 рази. Вартість же робіт СТО збільшилася в середньому на 20-50%. Отже, нинішня економічна ситуація диктує необхідність збільшення ліміту відповідальності.
З моєї точки зору, в Україні законодавчо абсолютно неправильно врегульовано питання відшкодування збитку за ОСАЦВ. Справа в тому, що відшкодовується матеріальний збиток, а не фактична вартість ремонту. Здавалося б, ці юридичні поняття ідентичні. Але насправді тонка, але суттєва різниця між ними полягає в відніманні зносу на запчастини при розрахунку матеріального збитку. Щоб пояснити цю різницю, наведу приклад. На автомобіль 2007 року виготовлення знос на запчастини становить 45%. Рахунок за ремонт маємо наступний (деякі моменти спрощуємо): запчастини – 30 тис. грн., роботи – 8 тис. грн. Але по факту постраждалий отримає лише 24 500 грн. – замість належних 38 тис. грн., з урахуванням вирахування зносу, тобто 55% від необхідної суми. І матиме повне право спочатку в добровільному, а потім і в судовому порядку отримати відсутню суму (13 500 грн.) з винуватця події (страхувальника по ОСАЦВ). Але для зміни існуючих правил потрібно вносити зміни до Цивільного Кодексу.
Висновок: щоб оптимізувати ситуацію, необхідно найближчим часом не тільки збільшити ліміт відповідальності по ОСАЦВ, але і якісно змінити «правила гри» при врегулюванні страхових випадків по ОСАЦВ.
Страхування цивільної відповідальності власників автотранспортних засобів – занадто велика тема, щоб розкрити її в одному невеликому нарисі. Але порадами цієї статті нехтувати не варто. Пам’ятайте, що краще купити поліс ОСАЦВ в надійній страховій компанії трохи дорожче, ніж спокуситися низькою вартістю поліса у невідомого страховика-одноденки. Тому вибирайте ті компанії, які присутні на нашому ринку тривалий час (більше 10 років) і «дочок» міжнародних страхових компаній. Пам’ятайте, що «скупий платить двічі».
Андрій Косенков, директор відділів відшкодувань і автотранспортного страхування, партнер BritMark
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас