Під соєвим соусом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Під соєвим соусом

Аграрний ринок
898
Масове захоплення українських виробників соєю збіглося з обвалом світових цін на неї
Цього року вітчизняні сільгоспвиробники встановлять новий рекорд: Україна стане найбільшим у Європі виробником соєвих бобів і увійде до вісімки провідних виробників світу. За даними Мінагропроду, вперше площа вирощування під цією культурою збільшилася до 2 млн. га, а прогнозований урожай складе понад 4,2 млн. га (це вдвічі більше, ніж три роки тому). Але радіти високим цифрам і показникам врожайності зараз передчасно, адже саме в цьому сезоні реалізація рослинного білка загрожує величезним «головним болем» для українських аграріїв.
ТРЕНД ВНИЗ
Втім, у новому сезоні (2015/2016 маркетинговому році) надіям аграріїв на додаткову маржу, недоотриману на кукурудзі та пшениці, на поставках за кордон сої збутися не судилося. За даними Держстату, в 2014 році рентабельність вирощування сої була однією з найбільших — 34%. Сьогодні про це залишається тільки мріяти.
Ціни на сою впали до мінімуму вперше за останню п’ятирічку. «Зараз замість стандартних $550–600 за тонну сої, покупці готові брати її максимум по $350/т (на умовах поставки на FOB)», — пояснює старший консультант Agritel International Юрій Рубан.
Причому котирування на Чиказькій біржі постійно знижуються. «Всього за рік соя подешевшала на $150-200/т, причому останні $50/т вона втратила в червні, після оголошення прогнозу Мінсільгоспом США рекордного врожаю цієї сільгоспкультури в світі (а не тільки в Україні)», — уточнює керівник аналітичного департаменту «Консалтингового агентства «ААА» Марія Колесник.
Справа в тому, що світове виробництво цієї культури істотно перевищило її споживання, що і призвело до рекордних за останні десять років кінцевих запасів. «Співвідношення показників залишки/споживання для сої у світовому масштабі вище 30%», — говорить Рубан.
РОЗВЕРНУТИСЯ НІДЕ
Соя — рослинний протеїн, який може бути використаний як для як випуску продуктів харчування, так і для виробництва кормів для тварин.
Дотепер масовими споживачами на ньому залишаються лише промислові підприємства АПК: птахофабрики, свиноферми та молочне скотарство. Однак експерти прогнозують, що масового збільшення обсягу закупівель соєвого шроту з боку тваринницьких комплексів через низьку платоспроможність населення, і як наслідок, невисокого попиту на м’ясо, в найближчому майбутньому не передбачається.
У компанії «Астарта-Київ» відзначають, що внаслідок зростання внутрішніх цін на сою, попит на продукти її переробки (у сфері тваринництва та харчопрому) стрімко знижується. «Основні галузі-споживачі переключаються на більш дешеву сировину, через що багато переробників вимушено зупиняють свої потужності. У середньостроковій перспективі можлива стагнація внутрішнього ринку продуктів переробки сої. Виняток становитимуть поодинокі підприємства, які мають довгострокові контракти з закордонними партнерами», — ділиться спостереженнями Колесник.
Стимулювати переробку сої всередині країни могло б введення обмежень на експорт насіння цієї олійної. За останній рік законопроекти, в яких йшлося про мита, кілька разів зустрічалися в порядку денному ВР. Проте натепер аграрні лобісти всіма силами намагаються не допустити прийняття такого рішення. Адже в такому випадку вершки з соєвого прибутку дістануться переробним підприємствам, які зуміють завантажити потужності й збільшити експорт готової продукції (шрот, рапсове та соєве масло).
Непросто йде справа і з реалізацією продуктів переробки сої в роздробі. «Незважаючи на численні спроби виробників випускати широкий асортимент справжніх продуктів на основі рослинного білка, натепер культура споживання соєвої продукції серед пересічних українців перебуває на дуже низькому рівні. Регулярно їдять сою хіба що вегетаріанці. Переважна більшість українців сою та виготовлену з неї продукцію (сир тофу, ковбаси, фарш, напівфабрикати тощо) ігнорують», — зазначає позаштатний дієтолог МОЗ Олег Швець. По-перше, у масовій свідомості надійно закріпилися побоювання «злісного» ГМО. По-друге, знайти соєві продукти в роздрібі непросто — працювати з такими продуктами торгові мережі не поспішають.
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас