Підсумки року для українського машинобудування


Підсумки року для українського машинобудування

Вітчизняна машинобудівна галузь останні два роки переживає не найкращий період у своїй історії. 2013-го і 2014-го років обсяги виробництва скоротилися на 17% і 24% відповідно. Зниження спостерігається у всіх сегментах машинобудівного сектору.

Об’єктивні причини спаду – зниження економічної та інвестиційної активності на внутрішньому ринку і водночас скорочення продажів на російському ринку, головному для українського машинобудування.

Як відомо, керівництво РФ уже декілька років проводить активну політику імпортозаміщення: продукцію іноземних, зокрема українських, виробників системно витісняють із російського ринку. Цей процес особливо сильно набрав обертів 2013 року, коли Україна тільки планувала підписати асоціацію з Євросоюзом.

Утім, Росія досі залишається основним споживачем продукції вітчизняних машинобудівних підприємств. Для порівняння: експорт до країн ЄС на сьогодні становить 21% від загального обсягу експорту, а продажі на російський ринок – 52%, у країни СНД – 14%.

Щодо окремих груп товарів залежність від РФ ще значніша: частка експорту продукції енергетичного і транспортного машинобудування на російський ринок становить 75% і 60% відповідно.

У загальному обсязі виробництва галузі машинобудування на вироби транспортного машинобудування припадає 44%. І саме тут зафіксовано найсуттєвіший спад – як у кількісному, так і в грошовому вираженні.

Обсяг виробництва локомотивів і рухомого складу скоротився 2014 року на 62%, якщо порівняти з 2013-м, а проти 2011 року – більш ніж утричі. Виробництво автомобілів порівняно з 2013 роком цьогоріч знизилося на 35%, а автобусів – більш як удвічі.

Спад у цьому секторі відчутно позначається на виробничих та експортних показниках усієї галузі.

У цілому, за підсумками нинішнього року, обсяг виробництва машинобудівної продукції в Україні становитиме, як очікується, 90 млрд грн. Це 8% від загального промислового випуску та 6,6% ВВП України.

Обсяг експорту української машинобудівної продукції 2014 року прогнозують на рівні 71 млрд грн, що становитиме 79% від усієї виробленої продукції. На жаль, втрати від скорочення продажів у Росію українські машинобудівники не змогли компенсувати завдяки внутрішньому ринку та експорту в інші країни.

Визначальну роль у вітчизняному машинобудуванні найближчим часом відіграватимуть такі фактори:

• активізація політики імпортозаміщення на головному експортному ринку (Російська Федерація);
• зниження економічної активності в Україні.

Це об’єктивні обставини, змінити які наразі не в силах ні вітчизняні машинобудівники, ні український уряд.

Разом із тим на ситуацію в галузі впливають і суб’єктивні фактори, як-от низька інвестиційна привабливість української промисловості та відсутність у вітчизняних виробників можливості залучення «дешевих» фінансових ресурсів. Поліпшення в цій сфері повністю перебуває в компетенції учасників галузі та профільних міністерств і відомств.

Сьогоднішній брак інвестицій і доступних кредитів не дає підприємствам змоги провести масштабну модернізацію, перейти на нові технології виробництва та менеджменту, налагодити випуск нової продукції. За таких умов українським виробникам украй важко переорієнтуватися на нові ринки збуту.

Тому забезпечення попиту на внутрішньому ринку – найважливіший напрямок роботи зі створення умов для стабільної роботи галузі найближчим часом. І тут є факти, які вселяють надію.

ДП НАЕК «Енергоатом» має намір ініціювати масштабний проект. Ще влітку енергокомпанія вирішила запустити програму імпортозаміщення і закуповувати продукцію для своїх АЕС у вітчизняних виробників. Усе генераторне обладнання, встановлене на електростанціях «Енергоатому», було виготовлено і поставлено російським заводом «Электросила» наприкінці 1960-х – на початку 1970-х років.

Відповідно, термін експлуатації турбогенераторів добігає кінця. Раніше «Енергоатом» купував запасні частини у заводу-виробника. Тепер компанія готує підґрунтя для того, щоб переорієнтуватися на український ринок енергетичного машинобудування.

Наразі «Енергоатом» розробляє запит щодо необхідних обсягів і характеристик продукції, потрібної для українських АЕС. Тож вітчизняні підприємства, зокрема «Електроважмаш», ВАТ «Турбоатом» та інші, можуть розраховувати на нові замовлення.

Крім того, є ще ціла низка позитивних для галузі моментів, які дають можливість зберігати стриманий оптимізм у прогнозах:

• Підвищення витрат держави на збройні сили дасть змогу збільшити обсяг державних замовлень українським виробникам військової техніки та устаткування, зокрема й автомобілів (КрАЗ);
• Важка ситуація з поставками російського газу створює умови для розвитку альтернативної енергетики і, відповідно, формує попит на продукцію вітчизняних виробників обладнання для цієї галузі;
• Девальвація національної валюти вигідна експортно орієнтованим галузям, зокрема машинобудуванню, оскільки призводить до зниження цін на українську продукцію у валютному вираженні та підвищує її конкурентоспроможність на світовому ринку.

На цьому тлі уряду України просто необхідно створити умови для приходу інвесторів, грошей і технологій. Це можна зробити за допомогою реформування галузі, зокрема прозорої приватизації державних машинобудівних підприємств. Але до цього питання необхідно підходити надзвичайно обережно, виважено і без поспіху. Заходи, які сприяли б кардинальному покращенню ситуації в галузі, в основному добре відомі:
1. Підвищення інвестпривабливості;
2. Приплив у галузь необхідних фінансових ресурсів для забезпечення підприємств галузі «дешевими кредитами»;
3. Впровадження сучасних технологій управління та виробництва на підприємствах галузі;
4. Випуск продукції, конкурентної не тільки на регіональному, а й на світовому ринку.
Реалізація перерахованих заходів є необхідною умовою не тільки розвитку, а й виживання українського машинобудування в довгостроковій перспективі. На жаль, 2015 року зупинити зниження обсягів виробництва в галузі, найімовірніше, не вдастся.

Дмитро Костюк, перший заступник директора «ГП завод «Електроважмаш»

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Підсумки року для українського машинобудування» на Finance.UA - 2.5
В Контексті Finance.UA