Чи достатньо зробив ЄЦБ для економіки єврозони?


Чи достатньо зробив ЄЦБ для економіки єврозони?

Протягом усього поточного року Європейський центральний банк піддавався нападкам з боку економістів і представників національних регуляторів, в першу чергу Бундесбанку.

Одні звинувачували ЄЦБ в повільності, інші – в порушенні мандата. Головний економіст ЄЦБ Пітер Прает у своїй статті на Project Syndicate вирішив підвести підсумки і відповісти на питання: чи достатньо зробив ЄЦБ для порятунку економіки єврозони?

Пітер Прает вважає, що дії ЄЦБ були своєчасні і дозволили згладити негативні ефекти

“Перший канцлер Німеччини Конрад Аденауер якось після Другої світової війни відважно зазначив:” Чому я повинен піклуватися про речі, які я сказав вчора? “Він мав на увазі, що події можуть іноді розвиватися зі швидкістю, яка випереджає нашу здатність їх розуміти. тепер, коли 2014 добігає кінця, варто запитати себе: чи відреагували ми в Європейському центральному банку досить швидко, щоб підтримати стабільність цін в умовах загроз, так, як вимагає наш мандат? Я вважаю, що так.

Ми помітили, що наша грошова політика більше не мала того впливу на приватні витрати на позики, до яких ми звикли. Було очевидно, що кредитні канали в банківській системі стали неблагополучними: надмірно обмежувальні умови по позиках придушували попит. У відповідь ЄЦБ зробив саме те, що зробив би будь-який інший центральний банк: ми діяли в надії відновити відносини між нашою грошово-кредитною політикою і вартістю запозичення з метою зменшити середню суму оплати для приватників і фірм.

У червні ми ввели ряд цільових довгострокових операцій з рефінансування (відомих як TLTRO, з англійської targeted longer-term refinancing operations), щоб забезпечити фінансування для банків при дуже низьких фіксованих тарифах на строк до чотирьох років. Операції TLTRO були розроблені для того, щоб максимізувати ймовірність того, що банки будуть переводити це полегшення у фінансуванні своїм позичальникам. Наші програми купівлі паперів, забезпечених активами та облігаціями, були спеціально розроблені для подальшого сприяння передачі низьких витрат на фінансування від банків до клієнтів.

Разом узяті ці заходи передбачають таку потужну відповідь на усунення корінних причин порушень банківського кредитування, що вона навіть сприяє тим самим новим кредитним потокам в реальний сектор економіки. І попередні дані свідчать про те, що вони роблять деякі початкові відчутні вигоди для економіки єврозони.

У той же час інфляція продовжує тенденцію до зниження. У листопаді річна інфляція в зоні євро впала до циклічного мінімуму 0,3%, в основному через різке падіння цін на нафту в період з кінця літа. Але падіння базової інфляції (яка виключає нестійкі ціни на енергоносії та продукти харчування) також вказує на слабкий сукупний попит. І дійсно, останні прогнози ЄЦБ тягнуть за собою помітне погіршення макроекономічних перспектив.

Ймовірно, що падіння цін на нафту і перспектива тривалого періоду низької інфляції також вплинули на інфляційні очікування. Враховуючи вплив нещодавнього падіння цін на нафту, є ризик, що інфляція може тимчасово прослизнути в негативну територію протягом найближчих місяців. Як правило, будь-який центральний банк буде вітати позитивний шок. Зрештою, зниження цін на нафту збільшить реальні доходи і може призвести до більш високої продуктивності в майбутньому. Але у нас не буде приводу святкувати. Все-таки, так як добре закріплені інфляційні очікування є необхідною умовою для середньострокової стабільності цін, грошово-кредитна політика повинна реагувати на ризик дестабілізації.

Ось чому Рада керівників ЄЦБ підтвердила свою одностайну рішучість використовувати додаткові нестандартні інструменти в рамках свого мандата, щоб подолати тривалий період низької інфляції, або якщо грошово-кредитна стимулювання не буде рухати наш баланс у бік своїх обсягів, зафіксованих ще на початку 2012 р Це буде означати зміни сфери, темпу та складу наших заходів на початку наступного року, а співробітники з ЄЦБ та національних центральних банків посилили технічну підготовку, так що подальші заходи, якщо вони будуть необхідні, можуть бути реалізовані у встановлені терміни.

Якщо ми побачимо, що економіка потребує подальшого стимулу, одним з варіантів може бути розширення обсягів прямих покупок активів ЄЦБ по відношенню до інших класів активів. Але важливо пам’ятати, що покупка активів не самоціль, а інструмент грошово-кредитної політики.

Важливим фактором вибору додаткових заходів повинна бути ступінь їх впливу на широкі умови фінансування у приватному секторі. Наприклад, покупка облігацій, випущених нефінансовими корпораціями єврозони, буде, ймовірно, мати прямий вплив на витрати на фінансування фірм. Але в порівнянні з іншими класами активів ринок нефінансових облігацій є відносно тонким.

Була б інша справа, якби ми вирішили купити суверенні облігації єврозони – це єдиний ринок, де розмір, як правило, не проблема. Втручання на цьому ринку, швидше за все, спричинять за собою більш сильний сигнал того, що ЄЦБ прагне підтримувати адаптивну грошово-кредитну політику протягом тривалого періоду часу.

Ефективність втручань в ринок суверенних облігацій, тобто їх здатність далі знижувати витрати на позики домогосподарств і фірм, буде також залежати від стану банківського сектора. Більш високі показники достатності капіталу, зниження впливу несприятливих кредитів і більш прозорі баланси збільшать шанси того, що кількісні імпульси ЄЦБ будуть передані на економіку в цілому.

Ось чому завершення комплексної оцінки ЄЦБ про балансах банків і початок загальноєвропейського банківського нагляду допоможуть оживити мляве кредитування в єврозоні. Зокрема, збільшення ясності та прозорості про балансах банків разом з краще капіталізованою банківською сферою створять сприятливіше середовище для кредитування.

Але, вирішуючи питання покупки суверенних облігацій, буде необхідно задуматися про інституційні особливості країн єврозони, у тому числі про обмеження, встановлені договором ЄС. Ми дуже серйозно ставимося до цих обмежень.

Наступний рік буде складним і загрожує невідомістю. Але, беручи до уваги попередні уроки, можна твердо сказати, що якщо наша здатність виконувати мандат буде перебувати під загрозою, то ми, не вагаючись, почнемо діяти “.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Чи достатньо зробив ЄЦБ для економіки єврозони?» на Finance.UA - 2.1
В Контексті Finance.UA