Більше податків, хороших і різних


Більше податків, хороших і різних

Ліквідувати неефективні податки, помінявши їх назви? Вивести зарплати з “тіні”, збільшивши навантаження на доходи громадян? Змусити масово декларувати заощадження, і платити з них подвійну данину? Ось вона, податкова реформа-2015 у всій красі.

Українська влада вперто намагається перелопатити податкову систему. Правда, успіхів поки мало, так як бачення реформи у представників Кабміну, фіскальної служби та громадськості дуже відрізняються. Якщо Кабмін всіма силами намагається “проштовхнути” новації, які дозволять збільшити наповнення дірявого держбюджету, то бізнес, ратує за стабільність оподаткування (хай і не ідеальну), а фіскали мають намір домогтися загальної прозорості фінансових потоків.

На жаль, але компромісу в цьому трикутнику поки що немає. Більш того, в уряді (а саме – у Мінфіні) народився новий проект змін до Податкового кодексу, який, за словами прем’єра Арсенія Яценюка, вже в найближчі дні потрапить до сесійної зали парламенту. Хоча не зовсім зрозуміло, як депутати голосуватимуть за документ, який не знаходить підтримки навіть у профільному комітеті парламенту.

На манежі ті самі

Насправді, при вивченні пропозицій Мінфіну, які покликані перевернути з ніг на голову податкову систему України, виникає стійке відчуття “дежа вю”. Дуже багато збігів з горезвісним законопроектом №5079, який парламентарії з тріском провалили у вересні.

Наприклад, обіцянка зменшити кількість податків з 22 до 9, яке з реальністю має мало спільного. Як можна говорити про будь-яке скорочення, коли фактично будуть ліквідовані лише 6 податків і зборів, частка яких у ВВП сумарно становить 0,36% ВВП.

У той же час, для решти податків може застосовуватися лише термін “укрупнення” або “злиття” (як це відбувається, наприклад, з рентною платою, яка включає в себе 5 видів платежів). Але явно не скасування, яке хоче вселити платникам податків уряд. Більше того, зміни до ПК тягнуть за собою появу нових податків. Наприклад, акциз на електроенергію (ставка складе 3,2%) або акциз з реалізації через роздріб алкогольних напоїв, тютюнових виробів (його ставка буде коливатися в межах 2-5%).

Не обійшли стороною і оподаткування доходів фізосіб. Причому, парадокс, але уряд знову хоче повернутися до ідеї прогресивної шкали (від якої він відмовився ще влітку 2014). Ставки складуть від 15% до 25% як для трудових доходів, так і для пасивних. Залежно від суми.

Ідея, м’яко кажучи, сумнівна, оскільки, за розрахунками законодавців, підвищені ставки торкнуться в цілому менше 2% платників податків. Тому наповненню бюджету це не особливо допоможе. З іншого боку, такий крок навряд чи додасть українцям бажання “світити” свої доходи. Швидше, навпаки, лише посилить проблему зарплат у “конвертах”, а також спровокує відтік коштів інвесторів “під подушки”.

Додає масла у вогонь і запланована податкова амністія, яка, по суті, є першим кроком до контролю доходів за витратами платника податків. Тобто, на першому етапі проводиться загальне декларування. Потрібно надати податковим органам всю інформацію про грошові кошти, дорогоцінні метали, інші активи (авто, нерухомість) і т.д. Причому, навіть якщо вони був отримані з порушенням законодавства. Фіскали обіцяють не переслідувати і не “шити справу”.

Після цього задекларована сума заощаджень і активів береться за основу, і якщо платник податків витрачає більше, ніж заробив, то податкові органи формують з частині перевищення податкову базу і обкладають її податком за ставкою 30%. Скажімо, платник податків задекларував 150 тис. гривень, а витратив – 200 тис.г. На різницю в 50 тис. гривень і доведеться сплатити податок.

Бентежить, правда, формулювання, що декларування “добровільне”. Швидше добровільно-примусове, адже в будь-якому випадку, коли заховані заощадження розкриють, з них доведеться сплатити податок. Або як з пасивних доходів (якщо гроші, наприклад, будуть розміщені на рахунку в банку), або 30% з операції, наприклад, з купівлі житла або якихось інших активів.

До речі, власники нерухомості теж не особливо зрадіють. Мало того, що податок на нерухоме майно позбудеться пільги (вона становила неоподатковувані 120 кв.м. для квартир і 150 кв.м. – для приватних будинків). Крім того, під нього підпадає не тільки житлова, але і комерційна нерухомість (у тому числі – нежитлова, наприклад, підвальні або технічні приміщення). Ставка податку до 2% мінімальної зарплати за кожен квадратний метр на рік.

Дістанеться і бізнесу

Все ще залишається незрозумілим питання електронного адміністрування ПДВ. Бізнес тотально не готовий до використання ПДВ-рахунків, на які необхідно переходити вже з 1 січня. У цьому випадку законодавці “включили вуха”, і пропонують зробити якийсь пільговий період до 1 квітня 2015 року, протягом якого не застосовуватимуться штрафи за порушення термінів реєстрації податкових накладних.

Крім того, пропонується запровадити механізм повернення сум податкового кредиту з електронного рахунку за заявою платника (на даний момент такої норми не існує, що може призвести до зависання великих сум податкового кредиту за підсумками 2014).

Також в системі електронного адміністрування ПДВ не враховуються суми залишків бюджетного відшкодування та від’ємного значення, задекларовані до 1 січня 2015. Для вирішення цієї проблеми запропоновано збільшувати розмір ПДВ, на який платник має право зареєструвати податкові накладні.

Для податку на прибуток заплановано скорочення податкових різниць до 3 (амортизація, резерви, фінансові операції). Але їх будуть застосовувати лише платники з доходом більше 20 млн гривень на рік.

Плюс до всього, планується збільшувати фінансовий результат на суму в 30% вартості товарів, робіт, послуг, придбаних у платників єдиного податку; неприбуткових установ та організацій, крім бюджетних установ; нерезидентів, зареєстрованих в низькоподаткових юрисдикціях. Таким чином, влада хоче уникнути вимивання прибутку, що підлягає оподаткуванню.

Груп єдиного податку стане 4 замість 6. Так, СПДшники будуть працювати в рамках 1,2 і 3 груп (їм також переглянуть граничні суми готового обігу і розмір ставок), а сільгоспвиробників винесуть в окрему групу. Вони як і колись будуть платити податок в залежності від площі землі, яка перебуває у власності або експлуатується.

Пропонується реформа і єдиного соціального внеску. Ставка ЄСВ буде складатися з двох частин. Для суми до 2 мінімальних зарплат буде застосовуватися 41% ЄСВ, а для всього, що вище 2 МЗП – 15%. За розрахунками уряду, це дозволить скоротити навантаження на зарплату на 20-50%. Однак, знову-таки, для більшості найманих співробітників нічого не зміниться, так як офіційна частина рідко перевищує 2 МЗП. А стимулів у роботодавців оголювати реальний розмір оплати праці, на жаль, поки що немає.

Чекати чи боятися?

На останньому засіданні комітету з питань податкової та митної політики 17 грудня його учасники в пух і прах рознесли законопроект урядовий проект змін до Податкового кодексу. Зокрема, критика торкнулася і уявного скорочення кількості податків, розширення причин для фактичних податкових перевірок, впровадження разового декларування для громадян, 30% -го податку на різницю між доходами і витратами.

Однак Кабмін досі не підготував фінальний проект закону, який повинен потрапити на розгляд до парламенту. Тому будь-які заяви з боку комітетів і робочих груп на даний момент – це лише обговорення та висловлення думок. Оформити їх у поправки не представляється можливим. До того ж, уряду хочеться “протягнути” податкову реформу швидше, щоб встигнути до нового бюджетного року. В іншому випадку левова частка змін перенесеться в кращому випадку на 2 половину 2015 року, а то і на 2016 рік. І бюджет позбудеться нових джерел поповнення.

Так що, чекаємо сюрпризів. Але вже в стінах Верховної Ради.

P.S.

За заголовок спасибі Володимиру Маяковському.

Павло Харламов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Більше податків, хороших і різних» на Finance.UA - 2.7
В Контексті Finance.UA