«Кодекс камікадзе»: що має на увазі бюджетна реформа Арсенія Яценюка


«Кодекс камікадзе»: що має на увазі бюджетна реформа Арсенія Яценюка

Уряд підготував проект змін до Бюджетного кодексу. Наступного вівторка, 23 грудня, він має бути внесений на розгляд парламенту. Цей документ покликаний дати відповіді на питання: як буде проходити анонсована децентралізація влади і який фінансовий ресурс будуть в рамках неї мати регіони.

Проект бюджетної реформи, який є в розпорядженні Forbes, змушує зробити невтішний висновок – реальних змін у переліку основних бенефіціарів та вигодонабувачів бюджету очікувати не доводиться. Стан же місцевих бюджетів може, навпаки, погіршитися.

Проект нової редакції Бюджетного кодексу містить безліч точкових змін з мінімальним економічним ефектом. Наприклад, з понятійного апарату кодексу виключена дотація вирівнювання, за допомогою якої Кабмін раніше покривав дефіцити місцевих бюджетів. Замість неї введені базові та реверсні дотації, які, по суті, будуть виконувати ті ж функції.

Перерозподіл фінансових потоків на користь місцевих бюджетів у проекті передбачено в набагато меншому обсязі, ніж було обіцяно. Міські та обласні бюджети отримають по 10% податку на прибуток підприємств. Значне збільшення місцевої квоти заплановано за статтею «екологічний податок». Але натомість Кабмін збирається вилучати чверть коштів, отриманих від податку на доходи фізичних осіб. Завдяки цьому в порівнянні з 2014 роком надходження від ПДФО у 2015-му планується збільшити з 14 до 44 млрд гривень. В якості компенсації місцевим бюджетам пропонується залишати у себе великий перелік більш дрібних податків і плат за надання ліцензій.

Більше всіх черговий раз «пощастило» Києву – столиця, будучи рекордсменом за рівнем вилучень при діючому Бюджетному кодексі, зберігає цей статус і після реформи – 75% проти 60% по країні.

Згідно з оцінкою Руслана Крамаренка, колишнього заступника голови КМДА з економіки та фінансів, якщо зараз Київ відраховує 8,5-9 млрд гривень на рік, то після реформи сума вилучень з ПДФО досягне 12,5-13 млрд гривень. Як зазначив екс-чиновник у коментарі ЗМІ, з урахуванням того, що на 2015 рік припадає пік платежів Києва за позиками (більше 8,5 млрд гривень), навіть поточна ставка в 50% є для бюджету міста непідйомною.

«Я дуже сподіваюся, що документ не буде прийнятий в такому вигляді. Серйозних компенсаторів відбирання частини податків у місцевої влади немає », – коментує економіст Борис Кушнірук. Так, при надходженнях від податку на прибуток підприємств у розмірі 54,3 млрд гривень в 2013 році в найближчому майбутньому місцеві бюджети зможуть розраховувати лише на 4-5 млрд даних зборів.

На думку експерта, вигода від цих змін нівелюється труднощами, які з’являться з адмініструванням 10% надходжень. «У мене немає жодного аргументу, чому податки розподіляються саме таким чином. Якщо метою змін було наповнити державний бюджет, то така логіка абсолютно неприйнятна з точки зору економічної політики», – нарікає Кушнірук.

Проект нового Бюджетного кодексу не зачіпає процедуру збору й адміністрування ПДВ і податку на прибуток підприємств. На думку Олександра Жолудя, аналітика Міжнародного центру перспективних досліджень, практику централізованого збору цих податків з подальшим їх розподілом в регіони незалежно від обсягів початкових відрахувань необхідно змінити. «Одна з ідей децентралізації – зацікавити місцеву владу в тому, щоб на їхній території коректно звітували з податку на прибуток і ПДВ. На місцевому рівні стежити за цим легше, ніж у Києві », – пояснює він.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Казна та Політика
Все, що ми знаємо про:Кабмін
Рейтинг популярності матеріалу ««Кодекс камікадзе»: що має на увазі бюджетна реформа Арсенія Яценюка» на Finance.UA - 5.0
В Контексті Finance.UA