Банківське майбутнє vs стагнація економіки


Банківське майбутнє vs стагнація економіки

Сьогодення фінансового ринку України не тільки переживає нагальні проблеми виживання, що цілком обумовлено умовами воєнної економіки, стагнацією всіх макроекономічних показників, великим відтоком вкладів бізнесу і населення, втратою платоспроможності надзвичайно значною кількістю банків. Наразі ситуацію можна назвати економікою очікування, коли до стрибкоподібних інфляційних хвиль і низьких соціальних стандартів, що можуть спричинити дедалі зростаючу соціальну напругу, важким тягарем додається відсутність будь-яких життєво важливих реформ, яким немає розумної альтернативи. Підсумки десяти місяців цього року поки що невтішні: обсяги кредитування у національній валюти, за даними НБУ, знизилися на 8,4% (дані 9 місяців), банківський капітал – на 15%, загальний збиток банківської системи перевищив 13 млрд грн.

Комерційні банки продовжують працювати на перспективу, опікуючись своїм майбутнім тут і зараз. Вони, залишаючись консерваторами у класичних банківських операціях кредитування та інвестування, прагнуть бути інноваційнішими, мобільнішими, дедалі частіше нагадуючи наукових дослідників з впровадження цифрових і cloud-технологій, ніж фінансовий інститут, головне завдання якого – забезпечити коштами економіку, аби гарантувати безпеку держави.

Нещодавно натрапив на досить цікаві результати дослідження чиказької організації BAI, яка займається наданням фінансових сервісів, а також консолідацією інформації, необхідної для впровадження інновацій у банківській сфері. Незважаючи на загальне затишшя ділової активності у США, американські банки дедалі частіше інвестують кошти у сучасні технологічні рішення, у тому числі мобільний та онлайн-банкінг, аби відповідати зростаючим потребам клієнтів.

95% з 400 опитаних респондентів зазначили, що клієнти банку можуть перевіряти баланс свого рахунку за допомогою мобільного телефону, близько 75% – що їх фінансовий партнер дозволяє вкладнику переводити гроші на інший рахунок теж по телефону, 70% опитаних також повідомили про можливість мобільної оплати рахунків тощо. При цьому, враховуючи зростаючу популярність дистанційних каналів обслуговування, банки стрімко розвивають додаткові мобільні функції. Протягом найближчих трьох років 34% опитаних американських банкірів готові впровадити p2p платежі, 25% – можливість віддаленого переказу балансу між рахунками різних банків, ще 25% – послугу відкриття рахунку через мобільні додатки та ін. Крім мобільних сервісів, банки мають намір активно просувати свої послуги в мережі інтернет. Так, більше 80% опитаних заявили, що вже використовують соціальні мережі для зв’язку з клієнтами, інтерактивного спілкування і реклами своїх послуг.

Гарні цифри, чи не так? Проте багато з того, чим можуть похвалитися американські банкіри, вже існує в українській фінансовій системі, може, просто не у таких масштабах впровадження. Причини цього лежать на поверхні, і найголовніші з них – це необхідність виживання за умов стагнації економіки, валютної лихоманки, стрімкого банкопаду замість спрямування зусиль і коштів на розробку і впровадження тих чи інших новітніх технологій, побудову інноваційної культури як фундамента всієї нової фінансової архітектури і філософії. Без цього процеси стабілізації вітчизняної банківської системи будуть ще довго перебувати під загрозою “дамоклова меча” українських макроекономічних тенденцій, які у наступаючому 2015-му не вбачаються легшими порівняно з поточним роком.

Я вважаю, що процес оновлення технологій, що застосовуються в банках повинен стати константою і ключовим фактором еволюції вітчизняного банкінгу, а потреба клієнтів фінустанов в сучасних банківських сервісах – каталізатором інноваційних процесів. Я впевнений, що інновації повинні починатися з людей – і тих, на кого розраховані ці інновації, і тих, хто повинен поставити їх на потік, і тих, хто щодня зустрічається з потребами та запитами клієнтів. Можливо, банк майбутнього і стане банком без офісу, а ключовою точкою входу в банк – комп’ютер, ноутбук, Айпад, айфон або будь-який інший гаджет, адже мобільні технології дозволять банку «дотягнутися» до свого клієнта, де б він не знаходився. Але особисте спілкування з тими, хто потребує фінансового порадника, якому довіряєш, особливо в умовах низького рівня фінансової культури в нашій країні, ще довго залишиться затребуваним серед наших клієнтів – і корпоративних, і приватних.

Синергетичне поєднання нових і традиційних технологій проведення банківських операцій (не космічних, а вивірених потребами клієнтів!) буде формуватися на основі методологічної та структурно-технологічної перебудови роботи head, front- і back-офісів банку, з чітким розподілом повноважень і функцій. При цьому новітньою повинна бути і управлінська технологія, що дозволяє створити в банку таку інноваційну культуру, яка допоможе у щоденній роботі позбутися непродуктивних процесів та неефективного використання часу і простору, задіюючи всю команду в пошуку шляхів для вирішення завдань будь-якої складності за принципом question storming (пошук правильно поставлених питань) на відміну від brain storming (пошук правильних відповідей). Інноваційність корпоративної культури, тобто сприйнятливість співробітників до нових ідей, їх готовність і здатність підтримувати і реалізовувати нововведення спричинить за собою і нову філософію підготовки та перепідготовки банківського персоналу, і нові банківські професії, такі як продукт-менеджер, консультант, аналітик, бренд-менеджер та ін.

Проте довіра як важлива емоція в спілкуванні з людьми, які вручають банкірам практично власне майбутнє, все ж залишиться пріоритетом у банківському обслуговуванні, а онлайн-банкінг буде розвиватися не наосліп, а за чітко вивіреної стратегії із залученням навіть несподіваних комунікативних каналів. Не дарма ж 67% американських банкірів надають перевагу просуванню своїх послуг через Facebook, а 24% – через Twitter.

Дмитро Гриджук, голова правління банку Хрещатик

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Банківське майбутнє vs стагнація економіки» на Finance.UA - 3.2
В Контексті Finance.UA