Соціальні шахраї — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Соціальні шахраї

Кримінал
2074
Банкіри зафіксували активізацію діяльності шахраїв, які використовують психологічні методи тиску на громадян з метою вилучення їхніх коштів з платіжних карт. Найчастіше шахраї, вводячи громадян в оману, намагаються виманити дані карт або змусити здійснити переказ коштів на чужий рахунок.
Психічна атака
Банкіри зіткнулися з активізацією одного з видів шахрайства з платіжними картами і грошовими переказами. Йдеться про несанкціонований доступ до грошей за допомогою надання психологічного тиску на їх власника, розповіли в Українській міжбанківській асоціації членів платіжних систем ЕМА.
Варіантів такого шахрайства (банкіри називають його соціальною інженерією) декілька. Воно будується навколо значущих для людей тем, наприклад, подій, пов’язаних з військовими діями на сході, або з особистими переживаннями. Найчастіше держателів платіжних карт вводять в оману при здійсненні операції переказу коштів. «Людина збирає гроші для допомоги та лікування пораненого в АТО родича. Їй дзвонить черговий «меценат» і повідомляє, що він перерахував гроші, але вони нібито заблоковані, бо переказ здійснено від юрособи. Для «розблокування» він пропонує власнику картки ввести в банкоматі названий йому номер, який має розблокувати ці гроші і вони повинні впасти йому на картку. Однак через банкомат неможливо зарахувати гроші з чужої картки на свою, тільки навпаки. Тому людина фактично сама (добровільно. – Ред.) переказує гроші зі своєї картки на картку шахрая», – розповідає провідний спеціаліст служби захисту платіжних систем Фідобанку Ігор Попов.
«Або людина вивішує оголошення про продаж товару на сайті інтернет-аукціону. Їй дзвонить покупець, який готовий перерахувати гроші на картку. Але при цьому просить дати всі дані картки, а не тільки номер, і людина по незнанню дає їх. Або дзвонить і каже, що продиктує якийсь номер для здійснення переказу», – перераховує всі приклади Ігор Попов.
Не оминають шахраї і збір даних з платіжних карток. «До нас приходили розлючені клієнти, які заявляли, що їм дзвонили співробітники банку і говорили про якийсь збій в системі або про поломку сервера. І просили дати всю інформацію про карти для відновлення даних: номер, пін-код, CVV, – розповідає заступник голови правління одного з банків. – Це однозначно шахрайство, тому що співробітнику банку ці дані не потрібні ніколи».
Почастішали випадки шахрайства, пов’язані з соціальними виплатами. «Біженці з сходу отримують інформацію, що їм хочуть нарахувати допомогу. Але для цього просто треба надати всі дані картки. І люди дають пін-коди, а потім втрачають всі кошти, які у них були», – каже керівник Форуму безпеки розрахунків та операцій з платіжними інструментами ЕМА Олеся Данильченко.
Шахраї набирають обертів
Соціальне шахрайство популяризується, оскільки у злочинців скоротилися інші можливості для вигідного обману громадян. «Усі види шахрайства, пов’язані з грошовими розрахунками, з початку року йдуть на спад. Це стосується банкоматного шахрайства, злочинів в інтернеті, еквайрингової мережі, систем дистанційного банківського обслуговування та кредитного шахрайства. Це відбувається через те, що були введені ліміти на зняття готівки та безготівкові перекази, а також зменшилися обсяги кредитування, – пояснює Олеся Данильченко. – Тому злочинці починають придумувати нові види шахрайства».
Точна кількість таких злочинів невідома, тому що громадяни далеко не завжди звертаються в правоохоронні органи в таких випадках. Однак вона вже досить велика. «Щодня до нас надходить близько 20 скарг від людей на подібне шахрайство, – розповідає начальник організаційно-аналітичного відділу УБК МВС Леонід Тимченко. – Торік в Херсонській області було затримано групу шахраїв, яка завдала шкоди громадянам по всій Україні на 400 тис. грн. Минулого тижня була затримана ще одна група, яка скоїла понад 500 злочинів щодо користувачів інтернет-аукціонів».
В ЕМА розповіли, що після дослідження, проведеного в одному з банків, виявилося, що 12% платежів, які здійснюються через банкомати, проходять на рахунки шахраїв. Примітно, що ці шахрайські операції не є збитком банків, бо по суті являють собою звичайний переказ між двома рахунками. Тому загальний розмір збитку, завданого громадянами такими шахраями, невідомий.
Можливості відстеження
Для захисту від такого виду шахрайства банкіри радять громадянам не давати нікому дані платіжних карт, не прислухатися до порад нібито співробітників банків, які дзвонять з невидимих або невідомих номерів, а також не вводити в банкоматах незрозумілі комбінації цифр. В таких випадках варто відразу ж сповістити банк і правоохоронні органи про спробу шахрайства.
Банкіри намагаються боротися з такими злочинцями. Хоча фактично це навіть не є кіберзлочином, а відноситься до обману і введення в оману. «Фактично людина сама передає гроші шахраю. Але ми розслідуємо такі випадки. Дивимося, на яку картку падають гроші, які номери телефонів використовуються. А якщо шахрай користується банкоматом, то ми отримуємо його фото, – розповідає заступник керівника напряму «Загальний маркетинг і реклама» ПриватБанку Олег Серга. – Потім ми передаємо цю інформацію в МВС. Кілька банкірів, які займалися таким в Києві, Сумах, Дніпродзержинську та Луганську, вже сидять у в’язниці».
Теоретично ці кошти можна спробувати повернути. «Якщо гроші пішли з рахунку людини на якийсь рахунок в іншому банку, але вони ще не зняті, то можна попередити цей банк про злочин», – каже Ігор Попов.
Олена Губарь
За матеріалами:
FinMaidan
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас