Чи зможуть CDMA-оператори втриматися на плаву?


Чи зможуть CDMA-оператори втриматися на плаву?

Ситуація з ліцензуванням в Україні технологій мобільного зв’язку третього покоління починає бути схожою на фарс. Не тільки кандидат в Президенти Юлія Тимошенко, а й львівський мер Андрій Садовий, генеральний директор «Microsoft-Україна» Дмитро Шимків, директор провайдера хмарних рішень Jelastic Олексій Анікін а також інші, не менш несподівані люди вливаються в хрестовий похід за Технологічний Прогрес і Світле Майбутнє вітчизняних телекомунікацій. При цьому результат їхніх зусиль як і раніше виглядає не дуже переконливо. Як показав останній за часом круглий стіл за участю вже нового складу НКРЗІ, лобісти інтересів компанії Укртелеком як і раніше у відмінній формі і успішно використовують тактику процедурних зволікань для блокування всіх зусиль індустрії в частині отримання доступу до ліцензій на 3G-технології.

Поки вирують пристрасті у ключовому для ринку телекомунікацій сегменті GSM-мереж, технології третього покоління успішно розвиваються в специфічній для нашої країни ніші, пов’язаній з CDMA-технологіями. Як відомо, через особливості історичного шляху українського телекому, це сімейство стандартів не тільки прижилося в країні всупереч волі грандів мобільного зв’язку і рекомендаціям Міжнародного Союзу Електрозв’язку, але навіть забезпечило Україні певне технологічне лідерство в глобальному масштабі. Принаймні, перший в світі комерційний запуск версії CDMA EvDO Rev.B відбувся саме на мережі українського Інтертелекому.

Довгий час CDMA-мережі залишалися маргінальним і малопомітним сегментом ринку телекомунікацій. Першу серйозну спробу змінити сформовану ситуацію зробили ПАТ «Телесистеми України» під керівництвом Віталія Ворожбита. На початку 2007 року компанія вивела на ринок ТМ PEOPLEnet, вперше запропонувавши українським користувачам послуги мобільного зв’язку на базі 3G-технологій (EvDO Rev.A). Несприятливий збіг обставин не дозволив компанії реалізувати її потенціал. Саме тоді, взимку 2007-го GSM-оператори почали цінові війни, обваливши ціни на голосовий зв’язок. В результаті пропозиція PEOPLEnet виявилася непривабливою для більшості потенційних користувачів. Іншою нерозв’язною проблемою стала неготовність провідних виробників CDMA-телефонів адаптувати їх для українського ринку.

Старожили сегмента CDMA-мереж зробили висновки з невдачі першопрохідців третього покоління. До теперішнього часу його учасники позбулися дитячих хвороб і пропонують рівень обслуговування і якість послуг на рівні, порівнянному з грандами. Для цього знадобилася консолідація ринку і, звичайно, затягнуте до непристойності питання з 3G-технологіями для GSM-операторів. Тепер замість чотирьох маємо, умовно кажучи, півтора CDMA-оператори. За останні три роки одеський «Інтертелеком» з регіональної компанії перетворився на національного оператора, що надає відповідний сервіс, покриття і якість послуг. Що стосується їхніх колег з дніпропетровського PEOPLEnet, вони пройшли зворотний шлях. Власники компанії відмовилися від столичних амбіцій, перевели головний офіс у Дніпропетровськ і де-факто зробили PEOPLEnet структурним підрозділом Приватбанку.

На сьогодні можна вважати вирішеною проблему з абонентським обладнанням. Поряд з широким вибором пристроїв, що потрапляють в Україну за «сірими» каналами, включаючи актуальні моделі Apple, Samsung, HTC, здійснюються офіційні поставки терміналів Huawei і Alcatel. За рідкісним винятком вони підтримують R-UIM карти, що забезпечує додаткову зручність для абонентів. Нарешті, знайшла рішення найбільш болюча проблема CDMA-мереж, а саме несумісність їхніх абонентських пристроїв з найбільш поширеними мережами GSM-операторів. Більше немає необхідності носити з собою два телефони, окремо для CDMA-підключення й окремо для GSM-мереж, оскільки комбіновані двостандартні CDMA/GSM пристрої дозволяють працювати з обома мережами одночасно.

Все це доповнюється фактично загальнонаціональним (у випадку «Інтертелекому») покриттям і вкрай привабливими тарифами. Наприклад, в одному зі своїх свіжих тарифів «Інтертелеком» пропонує за щомісячну абонплату 40 гривень за 200 Мбайт швидкісного Інтернету на добу, щомісячні 1000 хвилин дзвінків на місцеві номери, виклики на інші мережі за 55 коп/хвилина, чесну посекундну і покілобайтну (!!!) тарифікацію. У разі вичерпання щоденного ліміту на передачу даних послуга буде як і раніше надаватися без додаткової плати, але на повільній швидкості. При цьому 3G-мережа компанії забезпечує швидкість доступу до 14 Мбіт/сек для пристроїв з підтримкою Rev.B.

Разом узяті, ці чинники дозволили операторам CDMA-мереж довести свою абонентську базу до позначки у два мільйони. Неминуче питання: чи стане значущим фактором при розгортанні UMTS/HSDPA-мереж конкуренція з боку 3G-мереж CDMA-операторів?

Під час підготовки цієї статті було опитано десять експертів та представників компаній, що представляють різні сегменти ринку телекомунікацій: операторів мобільного зв’язку, виробників обладнання, WiMAX-операторів БШПД, інших сегментів ринкової екосистеми. Це дозволило отримати об’ємний погляд на поставлені їм запитання. Повною мірою проявили себе і моменти, що не викликають розбіжностей, і наявність істотних відмінностей у поглядах. Повний текст їхніх відповідей можна знайти в блозі автора, тут же наведемо найбільш значущі моменти.

Учасники опитування висловили одностайну думку, що основним споживачем послуг 3G в UMTS/GSM-мережах стануть користувачі планшетів і смартфонів. У тому числі й тому, що USB-модеми і Wi-Fi-роутери «великої трійки» ще довго не зможуть конкурувати з аналогічними пропозиціями вже існуючих БШПД-операторів. Варто нагадати, що до них входять оператори і CDMA, і WiMAX-мереж. Основною перешкодою для ефективної конкуренції стане покриття UMTS-мереж і показники якості послуг. «Оскільки 3G-мережі GSM-операторів не зможуть запропонувати більш якісний стрибок за швидкістю для тих, хто користується інтернетом стаціонарно (в одному місці – найчастіше вдома), то ми не прогнозуємо велику міграцію наших клієнтів та клієнтів локальних бездротових мереж (Wi-Fi мережі, що працюють в 2,4 Ггц, 5 Ггц) – у UMTS мережі», – сказав Тарас Кучерявий, директор з маркетингу «Інтеллеком» (ТМ Giraffe). До цього фактору Юрій Новоставський додав тривалий термін оновлення парку вже наявних на руках модемів.

Говорячи про фактори на користь UMTS-мереж багато хто з опитаних вказували на проблему несумісності CDMA-терміналів з ​​GSM-мережами і обумовлену цим неможливість повноцінного роумінгу за кордоном. Очевидно, в цьому випадку має місце необізнаність в поточній ситуації в сегменті CDMA-мереж навіть у професійному середовищі. Наявність значної кількості двостандартних CDMA/GSM пристроїв дозволяє звести масштаби цієї проблеми до прийнятних розмірів.

Цікаво, що на перший погляд нескладне питання про можливі терміни і темпи розгортання UMTS-мереж викликало суттєві розбіжності. На думку більшості учасників опитування в цілому GSM-оператори практично готові до початку масштабного будівництва мереж третього покоління. Наприклад, на думку Олени Мініч, президента Freshtel «до моменту отримання ліцензії оператори будуть здатні в строк, необхідних для частотної легалізації, провести запуск 3G на більш ніж 50% площі міст-мільйонників. Якщо ж ліцензії будуть в діапазоні 2,1 ГГц, то мова може йти про строк 3-6-9 місяців – тендери, закупівля, виробництво, доставка, монтаж, легалізація». Однак на думку деяких експертів, знайомих з цим предметом, хоча перші «показові» дзвінки можуть бути зроблені дуже швидко, реальне покриття хоча б третини площі Києва забере не менше півроку, а на покриття, порівнянного з таким у 3mob не варто чекати раніше, ніж через рік після отримання ліцензії. Не менш показове й те, що лідер ринку «Київстар» фактично відмовився обговорювати можливі строки, посилаючись на неможливість будь-яких оцінок за відсутності інформації. Тим часом фактичний стан і темпи розвитку UMTS-мереж прямо пов’язані з перспективами їхньої конкуренції зі старожилами 3G-ринку.

На думку більшості опитаних, CDMA-оператори де-факто працюють в сегменті БШПД, який не є пріоритетним для «великої трійки». В силу низки причин технічного та регуляторного характеру ця ніша захищена від безпосередньої конкуренції з «великою трійкою». Однак у перспективі вже найближчих 2-3 років CDMA-операторам необхідно приступити до розгортання LTE-мереж. Нарешті, всі хитромудрі плани завоювання української телекомунікаційної галактики неминуче впираються в мікро- і макроекономіку. Без збільшення ВВП країни, ефективних доходів домогосподарств і ARPU в два-три рази технологічна еволюція залишиться без належних ресурсів.

Роман Хіміч

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Чи зможуть CDMA-оператори втриматися на плаву?» на Finance.UA - 2.1
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.UA