Вимушене приземлення — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Вимушене приземлення

1086
У 2008 році Арона Майберга звинувачували в тому, що він, передбачаючи втрату контролю над "АероСвітом", виводив з авіакомпанії кошти і непрофільні активи. Закінчивши 2007 рік з прибутком, в 2008-му компанія отримала збиток у розмірі 410 млн. грн., а співробітники скаржилися на затримки із зарплати та скорочення. Тепер співвласник авіакомпанії Ігор Коломойський поводить себе подібним чином. Крім 1,46 млрд. грн. збитку за підсумками минулого року, в "АероСвіту" накопичився чималий борг перед "Борисполем" і "Украерорухом".
В середині березня аеропорт призупинив обслуговування понад 20 рейсів авіакомпанії, яка, за словами прес-секретаря аеропорту Оксани Ожигової, заборгувала кілька десятків мільйонів гривень. Через кілька днів вирішив зупинити аеронавігаційне обслуговування деяких рейсів авіакомпанії і "Украерорух". Він звинуватив "АероСвіт" у заборгованості 14,2 млн. грн. і порушенні домовленості про передоплату. І хоча суперечка про борг була врегульована, чорна смуга "АероСвіту" не перервалася.
Звідки борги
Боргові проблеми виникли не тільки в "АероСвіту", а й у МАУ. "Майже у всіх українських авіакомпаній є проблеми з оплатою. Просто МАУ та "АероСвіт" - найбільші", - зазначила Оксана Ожигова. В "Украерорусі" підтвердили, що ситуативні заборгованості часто виникають у багатьох вітчизняних перевізників, але вони непорівнянні з боргом "АероСвіту".
Багатомільйонна заборгованість пояснюється, по-перше, тим, що між найбільшими вітчизняними авіаперевізниками близько року тривала сильна цінова конкуренція на маршрутах з Києва у Лондон, Тель-Авів і Москву, де вони багато втратили через демпінг. "Нам доводилося пропонувати квитки за дуже низькими цінами. Більшості пасажирів, звичайно, сподобалося, от тільки економічні результати не подобаються нам", - говорить корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька. По-друге, обидві компанії істотно витратилися на інвестиції. Наприклад, "АероСвіт" в минулому році інтенсивно розвивав мережу. "Нові напрямки, освоєні компанією в 2010 році (близько 20), ще не виведені на самоокупність - на це, як правило, йде в середньому два роки", - відзначили в прес-службі авіакомпанії. У свою чергу МАУ переходила на нову модель роботи: від прямих доставок до мережевої моделі зі стиковками в Борисполі. "На підсумки вплинув досить пізній перехід на нову модель, а також те, що осінь була затьмарена загрозами рецесії і падінням платоспроможного попиту. Негативну роль зіграли і політичні, і природні обставини в різних регіонах світу, на які був такий багатий 2011 рік", - пояснює Євгенія Сацька.
Те, що внаслідок інтенсивного розвитку авіакомпанія не зможе покинути зону збитковості, було прогнозовано, стверджують в "АероСвіті". Однак на фінальний фінансовий результат додатково вплинули й інші фактори, говорять в компанії. Наприклад, зростання цін на авіапаливо на 50% у першій половині 2011 року, зростання цін на товари і послуги для виконання польотів, підвищена конкуренція на авіаринку і падіння попиту з боку пасажирів, що намітилося у другому півріччі минулого року.
Крім боргів перед аеропортом і "Украерорухом", у "АероСвіту" також існує заборгованість із зарплати, через яку ще півроку тому страйкували бортпровідники. Але в компанії запевнили, що минулого тижня виплатили половину зобов'язань за лютий.
З іншого боку, дохід обох авіакомпаній теж був високим, адже "АероСвіт" збільшив перевезення пасажирів на 63,1% - до 2,8 млн. осіб, у МАУ зростання пасажиропотоку склало 28% - до 2,1 млн. осіб.
У зв'язку з цим на ринку заговорили про те, що, можливо, відбувається навмисне "вимивання" коштів з "АероСвіту". Доцент кафедри організації авіаційних перевезень Київського міжнародного університету цивільної авіації Артур Вінюков-Прощенко нагадує, що авіакомпанія використовує свій парк літаків на правах лізингу, сплачуючи за нього компаніям, афільованим з ПриватБанком. Збільшення цих платежів, на його думку, - найшвидший спосіб вивести кошти.
Ціна монополії
У 2011 році група "Приват" стала майже одноосібним монополістом на українському ринку авіаперевезень. Під її контролем перебувають найбільші вітчизняні перевізники: "АероСвіт", "Дніпроавіа", "Донбасаеро" і "Роза Вітрів". "Тепер до них додалася ще й МАУ, яка уклала з "АероСвітом" код-шерінгову угоду, що в умовах українського ринку фактично означає передачу права використання свого флоту", - зазначає Артур Вінюков-Прощенко. Такий гравець міг би претендувати не тільки на український ринок, але і стати успішним європейським перевізником. Але, на думку експерта, нинішня ситуація не схожа на створення сильного гравця, оскільки такий не дозволяв би собі скасування рейсів через борги, що дуже негативно позначається на репутації.
"У нинішній ситуації видно ознаки передпродажної підготовки "АероСвіту", - робить висновок Вінюков-Прощенко. Хоча ніяких явних кроків у цьому напрямку поки не робиться. Те, що компанію готують до продажу, "Інвестгазеті" повідомили ще кілька джерел на ринку.
У самому "АероСвіті" відмовилися коментувати передпродажну підготовку, зазначивши, що це питання не входить в компетенцію її менеджменту. Єдине, повідомили, що авіакомпанія очікує до початку Євро-2012 отримати два нові літаки. "Вам судити, чи є така програма елементом "передпродажної підготовки", - відзначили в прес-службі. Оцінити вартість "АероСвіту" експерти не беруться, пояснюючи, що це залежить від того, з якими боргами і з якою репутацією компанія опиниться на момент продажу.
Група "Приват" раніше вже практикувала виведення активів перед продажем підприємств. Наприклад, коли в 2007 році Evraz Group купила її металургійні активи за $2-2,2 млрд., вони перебували в жалюгідному стані. Як виявилося пізніше, група також залишила за собою можливість впливати на роботу ГЗК, які дісталися росіянам, оскільки під'їзні залізничні шляхи до них залишилися в її власності. В результаті їх робота блокувалася.
З подібним блокуванням може зіткнутися і новий власник "АероСвіту". За оцінками консалтингової групи А-95, близько 90% авіапалива на українському ринку продається заводом "Укртатнафта" Ігоря Коломойського і компанією ТНК-ВР. І, граючи на вартості палива, група зможе чинити тиск на можливого майбутнього власника авіакомпанії.
Причин підготовки до можливого продажу може бути декілька. Найпростіший варіант - спроба продати частку в компанії, від якої "Приват" отримав все що міг. Ще однією версією може бути тиск на групу Коломойського з метою змусити монополіста на ринку авіаперевезень продати "АероСвіт". Подібні чутки мусуються на ринку і щодо активів бізнесмена в інших галузях, зокрема, "Укртатнафти". І, нарешті, нинішні події можуть бути пов'язані з можливим розблокуванням продажу державного пакета "АероСвіту", що становить 22,4%. Нагадаємо, що в жовтні 2009 року окружний адміністративний суд Києва заборонив його відчуження. Не виключено, що виведення активів - це спроба зберегти максимум важелів впливу на авіакомпанію незалежно від того, хто стане співвласником авіаперевізника разом з "Приватом".
Артем Захарченко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас