Банки оцифровуються


Банки оцифровуються

У 2012 році інтернет-банкінг став головним бізнес-напрямом українських фінустанов.

Українські банки почали кардинально змінювати стратегію розвитку, сконцентрувавши в 2012 році увагу на впровадженні та вдосконаленні дистанційного обслуговування клієнтів. Як стверджують опитані "Мінфіном" банкіри, інтернет-банкінг посприяє утриманню і залученню наступного покоління клієнтів. За їхніми словами, нові технології істотно економлять час клієнтів і спрощують процедуру фінансових операцій. При цьому розрахунки за допомогою інтернет-банкінгу значно безпечніші, ніж готівкою.

Як розповів "Мінфіну" голова правління банку "Форум" Вадим Березовик, в 2012 році банк планує активно розвивати дистанційні канали обслуговування для клієнтів. "Це позбавить компанії та фізособи від відвідування відділень банків для проведення більшості банківських операцій, - поділився він. - Крім того, ми продовжимо розвиватися як універсальний банк з фокусом на роботу з великими і середніми підприємствами".

Працювати в цьому році над удосконаленням дистанційного управління і систем віддаленого доступу клієнтів до рахунків буде і банк "Національний кредит". "Також ми плануємо за рахунок розвитку платіжних сервісів підвищити комісійні доходи, - поділився голова наглядової ради банку "Національний кредит" Андрій Оністрат. - Крім того, будемо активно розвивати мережу терміналів з прийому платежів". При цьому банкір зазначив, що в розвиток програмно-технічних комплексів самообслуговування банк планує інвестувати до 40 млн грн. "Мова йде не тільки про нарощення, а й про розвиток власного процесингу банку, до якого сьогодні підключені понад 1500 терміналів", - розповів він.

При цьому, як пояснив "Мінфіну" начальник управління міжнародного бізнесу банку "Фінанси та Кредит" Олександр Пономаренко, з розвитком інтернет-банкінгу кількість клієнтів банків стрімко зростає. "Тому ми і далі будемо розвивати альтернативні канали продажів, - поділився він, - це допоможе збільшити обсяг комісійно-торговельних доходів, мінімізувавши при цьому вартість проведення однієї транзакції клієнта".

У банку "ПУМБ" також концентруватимуться на розвитку альтернативних каналів надання банківських послуг. "Цього року ми плануємо інвестувати в розвиток мобільних додатків для користування ПУМБ online", - поділився керівник департаменту розвитку карткового і транзакційного бізнесу "ПУМБ" Валерій Пацуй.

Чи безпечний інтернет-банкінг?

Як розповів Андрій Оністрат, абсолютно безпечних систем віддаленого доступу до рахунків клієнта не буває. За словами банкіра, в більшості випадків користувачі, не дотримуючись правил безпеки, самі передають секретну інформацію шахраям.

При цьому в "ПриватБанку" зазначили, що "за останній рік банк не зіткнувся з жодним випадком злому акаунтів клієнтів, оскільки в банку є власна база для розробки нових технологій, система одноразових динамічних паролів, технологія 3D Secure від Visa і Mastercard, а також прив'язка акуаунту користувача до номера його мобільного телефону".

Вадим Березовик зазначив, що безпека роботи в інтернет-банкінгу забезпечується кількома рівнями захисту. Фінансові операції підтверджуються одноразовим числовим паролем, при цьому час сеансу з'єднання з сервером інтернет-банкінгу обмежений. "Якщо протягом 15 хвилин ви не здійснюєте активних дій, система автоматично виходить з облікового запису, - розповів пан Березовик. - Крім того, існує система блокувань можливості входу в систему при певній кількості спроб введення хибних даних".

При цьому користувач може в будь-який момент переглянути історію підключень, встановивши при цьому спроби несанкціонованого доступу до свого облікового запису. "Також не можна відкривати сайт системи інтернет-банкінгу по посиланнях, баннерних або отриманих по e-mail, - зазначив Березовик. - Кібер-шахраї намагаються отримати дані для входу в банківську систему, створюючи підроблені адреси і сайти".

Як розповів Валерій Пацуй з ПУМБу, банківські сайти, де розміщений доступ до сервісу інтернет-банкінгу, захищаються посиленими сертифікатами безпеки "і відображаються в адресному рядку браузера зеленим кольором".

Крім того, забезпечити безпеку інтернет-банкінгу можна за допомогою одноразових паролів та електронно-цифрового підпису (ЕЦП). "Одноразові паролі можуть генеруватися на стороні банку, при цьому користувач отримує їх різними способами: на банкоматі, у вигляді sms-повідомлень", - підкреслив "Мінфіну" голова правління банку "Російський стандарт" Ігор Дорошенко. При цьому він зазначив, що ЕЦП використовують як аналог власноручного підпису для надання електронному документу юридичної сили. "Вона може знаходитися на USB-флешці, смарт-картах, а також використовуватися через веб-браузер", - зазначив банкір.

Електронно-цифровий підпис підвищує безпеку

Варто зазначити, що використання ЕЦП визначено на законодавчому рівні в законі України "Про електронний цифровий підпис" і є рівноправним аналогом графічного підпису.

Як розповів "Мінфіну" Андрій Оністрат, під час введення пароля до ключа ЕЦП в системі може бути використана аутентифікація (перевірка справжності пред'явленого користувачем ідентифікатора - "МФ") клієнта. "Це підвищує безпеку, виключаючи перехоплення ідентифікаційних даних в процесі пересилання на сервери банку. Оскільки щоразу пересилається різна інформація, а при використанні однієї і тієї ж інформації відбувається відхилення банком", - пояснив він.

Оністрат стверджує, що використання ЕЦП в системах дистанційного обслуговування дає низку переваг. "Це зручно для клієнта, особливо, коли мова йде про мобільні версії інтернет-банкінгу. При цьому можна здійснювати операції лише з картковими рахунками, як у випадку з авторизацією за одноразовими паролями, але і з поточними депозитами", - поділився він.

Також існує ще один спосіб захисту від інтернет-шахраїв - використання аватару. "Картинка відома тільки клієнту, - розповідає директор департаменту розвитку карткового бізнесу VAB банку Юлія Морозова. - Якщо при вході в інтернет-банкінг ви побачите інше зображення, це означає, що хтось намагається отримати доступ до ваших даних. В такому випадку ми рекомендуємо нічого не робити, а відразу ж звернутися в банк".

Класика завжди в пошані

Розвиток інтернет-банкінгу не вплине на класичні напрямки роботи банків. Зокрема, більшість з них продовжить свою роботу в напрямку корпоративного бізнесу. Як зазначила директор департаменту роздрібних продуктів "ВТБ банку" Катерина Федоровська, в групі ВТБ ще тривалий час зберігатиметься домінування корпоративного бізнесу.

Особливу увагу розвитку корпоративного бізнесу буде приділяти "Сведбанк", який у зв'язку з виходом з роздрібного сегмента більше не надає послуги інтернет-банкінгу. "У банку нова стратегія розвитку. Починаючи з кінця вересня 2011 року "Сведбанк" фокусує увагу виключно на роботі з корпоративними клієнтами", - зазначили "Мінфіну" у банку.

Крім того, більшість банків цього року продовжать нарощувати свої позиції в роздрібному бізнесі, зокрема споживче кредитування. Як розповів "Мінфіну" голова правління АТ "Ерсте банк" Павло Цвєтковський, в 2012 році банк продовжить збалансовану кредитну діяльність. "Основним фокусом "Ерсте Банку" стане збільшення ресурсної бази, - зазначив він. - Також ми будемо надавати дрібні кредити роздрібним клієнтам в нацвалюті. Подбаємо про фінансування підприємців, корпоративних клієнтів і муніципалітетів".

За словами Катерини Федоровської, одним із пріоритетів групи ВТБ на 2012-2014 роки буде розвиток роздрібного бізнесу в рамках стратегії диверсифікації банківського бізнесу. "Тому темпи приросту активів і зростання частки роздрібного бізнесу по групі і у ВТБ-банку будуть випереджаючими відносно інших сегментів, в першу чергу корпоративного бізнесу", - поділилася Федоровська.

Такої ж позиції дотримуються і в банку "Російський Стандарт", де сфокусуються на роздрібному кредитуванні. За словами Ігоря Дорошенка, кількість та обсяги продажів цих кредитів будуть зростати. Крім того, в 2012 році новий виток розвитку повинен отримати картковий бізнес. "Ми плануємо запустити кілька брендингових продуктів, один з них - віртуальна карта міжнародної платіжної системи, яка не має матеріального носія і призначена для здійснення безпечних покупок в інтернеті", - сказав Дорошенко.

При цьому Павло Цвєтковський зазначив, що незабаром кредити перестануть бути головним продуктом. У зв'язку з цим "Ерсте банк" більше уваги приділятиме щоденним потребам клієнтів, тобто "розрахунково-касовому обслуговуванню та іншим пасивним продуктам".

Олена Куца

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Банки оцифровуються» на Finance.UA - 2.0
В Контексті Finance.UA