Медстрахування - Чи можна заробляти гроші на збитковому бізнесі
Клієнти набагато частіше хворіють, ніж вмирають або горять, іронізують страховики. Жартома обігруючи цей цілком реальний тренд, менеджмент СК намагається вирішити проблему високого рівня виплат з добровільного медичного страхування (далі ДМС).
Мікромасштаб
Незважаючи на інтерес страхового ринку до розвитку ДМС, цей сегмент все ще залишається в зародковому стані. Так, за підсумками дев'яти місяців 2010 року частка медстрахування (безперервного страхування здоров'я) в загальних преміях страхового ринку склала всього 4%. Слід зазначити, що даний вид страхування переважно затребуваний у корпоративних клієнтів, а для фізосіб є малодоступним через високу ціну страхової послуги. Так, середня річна премія з ДМС становить 3-4 тис. грн., при цьому страхувальник не зможе розраховувати на максимально повне покриття ризиків. Повсюдне поширення в корпоративному секторі ДМС неможливо через відсутність податкових пільг для юросіб щодо віднесення даного виду страхування на валові витрати. "Страхові платежі по ДМС роботодавці повинні платити з прибутку, і це часто стає причиною або відмови від ДМС, або пошуку іншого рішення", - констатують в СК "Універсальна".
Стримує розвиток ДМС і загальну недосконалість медичної інфраструктури. З одного боку корупція, з іншого - важке фінансове становище ряду медустанов гальмують надання повного і рівною мірою якісного сервісу по всій території України. Саме тому для розвитку добровільного медстрахування в Україні потрібно провести медичну реформу. Втім, це питання ще складніше, ніж проведення пенсійної реформи. Як показали обговорення на різних рівнях, український бізнес і суспільство не готові платити додаткові податки, що фактично буде потрібно при введенні обов'язкового медстрахування як невід'ємного елементу в реформуванні медичної галузі. Сподіватися страховикам залишається тільки на розвиток корпоративних продажів ДМС. Однак робота і в цьому сегменті медстрахування зажадає від компаній нових підходів до ведення бізнесу.
Констатація збитків
ДМС дає компанії непоганий грошовий потік, відзначають страховики, проте добровільне медстрахування збиткове. Рівень виплат в даному сегменті коливається від 60 до 120%. Чим вища компанія в обсягах зборів по ДМС, тим більш збитковим цей вид може ставати для компанії. Сьогодні провідні гравці ринку ДМС готові боротися далеко не за всіх страхувальників. Як вважають у Групі компаній АХА в Україні, найбільш привабливі для СК середні за чисельністю (100-500 чоловік) компанії-страхувальники. При цьому цікавий для СК розмір страхового платежу перебуває на рівні більше 500 тис. грн. В боротьбі за такого клієнта СК готові вдатися до демпінгу, відзначають в НАСК "Оранта". Адже такий клієнт не вимагає великих витрат трудового ресурсу СК і водночас припускає відчутний обсяг збору страхових платежів.
У портфелях СК корпоратив і ритейл по ДМС представлені в пропорції 80 до 20. Збитковість ДМС за окремим фізичним особам завідомо дуже висока і зараз продовжує збільшуватися, констатують в СК "Брокбізнес". З огляду на зростання збитковості по ряду категорій страхувальників, а також зростання вартості медичних послуг та медикаментів, ДМС з року в рік дорожчає. Цього року вартість такої страховки зросте на 15-20%. Однак навіть підвищуючи вартість поліса, компанії лише вирівнюють ситуацію зі збитковістю, адже подібне подорожчання фактично знаходиться на рівні темпів інфляції. Паралельно СК вдаються і до інших методів підвищення рентабельності, наприклад, скорочення адміністративних витрат. Тільки відмовившись від послуг зовнішнього асистансу і організувавши внутрішній колл-центр, можна заощадити до 20%. Компанії переглядають і наповнення продуктового ряду, намагаючись запропонувати клієнту покриття, яке хоч і подорожчало, але з оптимальним для клієнта наповненням ризиків.
Перспективи
ДМС все більше ставатиме притулком для професійних гравців, вважають страховики. За динамікою за останній рік вже видно, що п'ятірка лідерів СК у даному сегменті страхування зазнала змін. І якщо перші три позиції ділять між собою все ті ж компанії ("Кредо-Класик" - так само "Уніка" після ребрендингу), то на четвертій і п'ятій строчкерейтингу опинилися компанії, які за підсумками дев'яти місяців 2009-го посідали набагато більш низькі позиції. При цьому, аналізуючи долю даного виду в портфелі компаній, а також рівень виплат, можна констатувати, що СК ведуть боротьбу за зростання прибутку. Скоротилася чисельність компаній, які пропонують свої послуги на умовах демпінгу. Досвідчені страховики прагнуть вести рентабельний бізнес, підтверджують в СК "ПРОВІДНА", тоді коли компанії, які виходять на ринок і не мають досвіду в страхуванні, будуть боротися за будь-яких, особливо іміджевих клієнтів для створення привабливого іміджу свого страхового портфеля.
Якщо говорити про категорії страхувальників, то на сплеск в сегменті фізосіб очікувати не доводиться, принаймні, до відновлення колишніх темпів розвитку економіки. Тому найближчими роками двигуном розвитку ДМС буде залишатися корпоративний сектор. Переважно страхують медицину міжнародні корпорації або компанії з іноземним менеджментом. Що цікаво, навіть за період кризи вони неістотно урізали бюджети на медстрахування свого персоналу, лише частково відмовляючись від профілактичних опцій. Інша частина корпоративного сектору так і не усвідомила важливість наявності поліса ДМС для працівників. За оцінками СК, саме податкові пільги могли б масово залучити роботодавця в сегмент добровільного медстрахування. Ну а поки сегмент ДМС швидше тупцює на місці. За підсумками минулого року даний вид страхування збере приблизно стільки ж, скільки зібрав у 2009 році. Можливо, деяке пожвавлення ринку в 2011-м дозволить ДМС побити докризові показники.
За матеріалами: Інвестгазета
Поділитися новиною