Для тих, хто в банку


Для тих, хто в банку

Компанії з управління активами (КУА), створені банками, скористалися активним надходженням депозитів у банківську систему і переорієнтували частину коштів найбільш ризикованих клієнтів у керовані ними фонди.

Завдяки цьому їх частка зросла за рік більш ніж удвічі - до 18% від активів пайових фондів. Головною перевагою банківських КУА є доступ до мережі філій материнських компаній. Решта учасників ринку мережу своїх офісів розширювати не планує, але обіцяє посилення конкуренції.

Банківське тиснення

Керуючі компанії, створені найбільшими торговцями цінними паперами, почали втрачати позиції у сегменті публічних інвестиційних фондів. За останній рік, за даними Української асоціації інвестиційного бізнесу (УАІБ), частка КУА, створених у рамках банківських груп, зросла з 7,9% до 18%, а вартість чистих активів в управлінні - з 33940 тисяч грн до 73,54 млн грн.

Зміцнення позицій банківських КУА відбулося на тлі зниження ринку. Якщо в жовтні 2009 року вартість чистих активів (ВЧА) 60 фондів становила 431 950 000 грн, то минулого місяця - 407 970 000 грн.

Істотно банківські КУА зміцнили позиції у відкритих фондах. Частка 11 компаній у жовтні практично досягла чверті всіх активів - 23,6% проти 8,1% роком раніше. У цілому, ВЧА під їхнім управлінням зросла на 36 млн грн - до 54,2 млн грн. Активи фондів "ОТП Класичний" та "СЕБ Фонд грошового ринку" збільшилися на 95% і 84% відповідно. "Люди після кризи не готові інвестувати на тривалий термін і віддають перевагу фондам із хорошим трек-рекордс - ті, які створені після кризи і не показували істотного падіння ВЧА", - говорить голова правління КУА "УкрСиб Ессет Менеджмент" Максим Купрін. Загальні темпи зростання ВЧА відкритих фондів за останній рік виявилися незначними - вона збільшилася на 3 млн грн, до 230 млн грн.

Динаміка закритих фондів менш показова. Підвищення ВЧА "СЕБ Фонд акцій" та "Дельта Фонд акцій" склало 10%, а "ОТП Динамічний" - 79%. В абсолютному вираженні активи останнього збільшилися всього на 1 млн грн. Частка ВЧА банківських КУА в жовтні в цьому сегменті становила 16,36% - у порівнянні з 8,65% роком раніше. Зростання частки відбулось переважно за рахунок падіння активів закритих фондів на 55 млн грн, в той час як банківські КУА збільшили їх на 2,3 млн грн. Обсяги активів в інтервальних фондах за рік майже не змінилися - частка єдиного банківського фонду "ОТП Збалансований" зросла з 3,3% до 4,9%. Жоден із фондів під управлінням КУА банківських не показав за рік негативних результатів.

Інвестиційна стратегія зростання частки КУА, яка їм належать, обумовлена, перш за все, синергією співпраці, вважає генеральний директор КУА "ОТП Капітал" Григорій Овчаренко: "КУА продає продукти через мережу відділень банку. Налагоджений процес комунікації, мотивації та інформаційної підтримки дозволяє домогтися ефективного процесу продажу і, як результат, хорошого об'єму, чого неможливо досягти, використовуючи дистриб'юторів, які продають продукти всіх своїх партнерів ".

КУА, на відміну від ринкових установ, мають доступ не тільки до постійних інвесторів, але і до клієнтів банку, для яких інвестиційні фонди є новою послугою. Це ускладнює процес продажу сертифікатів, але дозволяє банку побудувати довірчі відносини з клієнтом. "У цьому році цей напрямок добре розвивається. Банки, що мали КУА, звернули увагу на таку послугу, як інвестиційні фонди, оскільки продаж сертифікатів дає банку додатковий комісійний дохід", - зазначив генеральний директор КУА "Райффайзен Аваль" Вадим Мосийчук.

Збільшення портфеля депозитів також вплинуло на обсяги інвестицій у фонди. "Я би звернув увагу на зміну природи депозиту, який втрачає позицію інструменту для заробітку, перетворюючись на інструмент для заощадження коштів, яким він є в західних країнах. Тому клієнти, які використовували депозит з метою примноження вільних капіталів, стали придивлятися до інших інструментів. Це дозволило банківським КУА залучати кошти, використовуючи прямий вихід на клієнта ", - каже Григорій Овчаренко.

Інвестиційні продукти банки продають тільки у частині відділень: у ОТП Банку сертифікати продаються у 153 офісах з 204, в "Райффайзен Банк Аваль" - в 10 з 1134, в УкрСиббанку - тільки в центральних відділеннях великих міст (з 750 відділень), у СЕБ Банк - через усі 60 офісів.

"При правильній побудові продажів продукти фондів не будуть сурогатами банківських депозитів і не конкуруватимуть з ними", - зазначає Максим Купрін. Банк розширює продуктову лінійку, утримує і збільшує клієнтську базу, а також отримує агентську комісію за розміщення та cross-sale своїх продуктів - відкриття поточних рахунків та карткові проекти. Щоб стати клієнтом КУА, необхідно відкрити поточний рахунок і рахунок в цінних паперах, обслуговування якого обійдеться до 200 грн на рік. Тариф за управління активами - 1%.

Утримання продажів

Не зважаючи на активні дії банківських КУА, лідери ринку поки утримують позиції. Найбільшими відкритими фондами на кінець жовтня, за даними УАІБ, були "Класичний" (18,3%, або 42,1 млн грн) і "Альтус-збалансований" (8,7%, або 20,1 млн грн). За рік частка "Класичного" скоротилась на 3,1 відсоткового пункту (-1,2 млн грн), "Альтус-збалансований" - на 9,2 п.п. (-16,1 Млн грн). "У ринкових КУА більше професіоналізму, менше залежності від банківського ринку і банку як материнської структури, фінансове становище якої дуже сильно позначається на довірі до її керуючої компанії", - вважає керуючий директор КУА "Драгон Ессет Менеджмент" Андрій Золотухін. "У банків немає сильних аналітичних підрозділів по ринку цінних паперів, немає відділу оцінки ризиків. Вони не є основними гравцями на ринку акцій. КУА не може отримати додаткові переваги від співпраці із цими підрозділами банку", - говорить директор КУА-АПФ "Трійка Діалог Україна" Олександр Панченко.

Максим Купрін зазначає, що законодавчі вимоги до ліцензування філій банків, що займаються професійною діяльністю на ринку цінних паперів, звужують географію продажів. "Ми починали створювати продукт разом з Родовід Банком задовго до кризи. Щоб продавати цінний папір, потрібно мати ліцензію торговця в кожній точці, де проводиться реалізація продуктів. Банк зазвичай бере ліцензію тільки на центральний офіс, і вся торгівля могла йти тільки через нього. Коли продають через відділення, то договори укладаються тільки в головному офісі ", - говорить глава ІГ ТАСК Сергій Бродович.

За його словами, банки не цікавляться продажем продуктів інших КУА через високу собівартість роботи з клієнтом.

Шляхи для зростання

Банківські КУА не поспішають ділитися своїми клієнтами з конкурентами. "Оскільки сам процес не до кінця відпрацьований, не думаю, що інші КУА зможуть увійти в мережу банків", - вважає Вадим Мосійчук. Максим Купрін зазначає, що, продаючи продукти інших КУА, банк бере на себе репутаційні ризики, пов'язані із можливими непрофесійними діями КУА: "Зараз банків, готових взяти на себе такі ризики, дуже мало".

Учасники ринку не планують переглядати стратегію розвитку із урахуванням збільшеної активності банківських КУА. "Компанії найближчим часом самі не будуть розвивати мережу. Якщо розвиток і буде, то тільки в операціях з банками, - говорить директор ІГ "АРТ-Капітал" Леонід Городецький .- Це спочатку збитковий проект. Відділення банків окупаються за рахунок інших операцій". Компанії, до кризи мали представництва у великих містах, також поки не планують їх відновлювати.

"Найбільш ефективним ми вважаємо продаж сертифікатів фондів самою компанією і її представництвами, оскільки їх співробітники детально знають особливості, переваги та можливості інвестфондів", - зазначив директор з продажу та маркетингу КУА Citadele Asset Management Ukraine Костянтин Гришко. Ще в 2007 році кілька КУА створили "Мережу фондових магазинів", але в 2010 році вона була ліквідована. "У такому проекті закладені потужні внутрішні конфлікти. Фондовий магазин припинив існування, показавши свою неспроможність", - підкреслив Андрій Золотухін.

Очікується посилення конкуренції, від чого виграє клієнт. "У короткостроковому періоді тенденція збільшення активів у банківських КУА продовжиться, але далі нас чекає більш жорстка конкуренція, в якій основним мотивом при виборі пайового інвестиційного фонду стане його дохідність у минулому", - вважає Олександр Панченко. За словами Андрія Золотухіна, конкуренція між двома видами керуючих компаній існує в усьому світі, і популярність небанківських КУА набагато більша.

"Важливу роль у боротьбі за роздрібний ринок зіграють такі переваги, як наявність мережі відділень і єдині корпоративні стандарти, які недоступні ринковим КУА. Це дозволить значно збільшити ринкову частку, потіснивши відомих грандів", - упевнений Григорій Овчаренко. Банки розраховують збільшити продажі за рахунок клієнтів, яких не задовольняють ставки із депозитів. "При ставках, які швидко знижуються, клієнт змушений шукати альтернативу депозиту", - додав Вадим Мосійчук.

Динаміка надходження коштів до публічних фондів у 2010 році, тис. грн

Місяць банківські КУА решта КУА
Січень -268,95 -8011,93
Лютий 434,30 -898,58
Березень 12139,31 3313,49
Квітень 4501,22 -5763,20
Травень -1244,27 -2781,15
Червень 11166,04 -11447,68
Лмпень 5075,09 -2835,32
Серпень 3773,75 -8195,91
Вересень 3156,38 -17160,73
Жовтень 4349,30 -4242,68

Джерело: Українська асоціація інвестиційного бізнесу

Микола Максимчук

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Для тих, хто в банку» на Finance.UA - 2.0
В Контексті Finance.UA