Хто сів на електронний залізничний квиток?


Хто сів на електронний залізничний квиток?

Українським залізницям не потрібно винаходити колесо, а варто лише вивчити досвід сусідів, прибрати у себе "слабкі ланки" і залучити успішних партнерів.

"Укрзалізниця" вже давно пасе задніх за рівнем сервісу, який пропонується пасажирам. Навіть "Російські залізниці" (РЗ), не кажучи вже про Євросоюз, в цьому питанні пішли далеко вперед. Це стосується передусім системи продажу квитків.

Вітчизняна залізнична монополія продовжує реалізовувати квитки в основному по-старому - через свої каси, під якими людям доводиться витрачати свій час і нерви. Мабуть, єдиною вигодою пасажиру за терпіння і згаяний час буде те, що квиток все ж удасться придбати без зайвих комісій, якщо, звісно, він буде в наявності.

Тим же, хто не хоче ризикувати і стояти в чергах, УЗ пропонує можливість замовлення проїзних документів по телефону з доставкою додому. Але ця послуга обійдеться додатково в 25 грн. При цьому додзвонитися операторі не завжди вдається навіть з 10 разу. А якщо звернутися в туристичні і квиткові агентства, то вартість зросте ще на 20 грн. у зв'язку з наявністю комісії.

На цьому фоні показовий приклад РЗ (раніше були єдиним комплексом з нашою Укрзалізницею), які вже реально запровадили у себе можливість замовляти квитки через інтернет. Після оплати через усесвітню павутину пасажир може отримати проїзний документ як в касі РЗ, так і на стійці реєстрації "Електронного квитка" або за допомогою транзакційного терміналу самообслуговування.

Більше того, в РФ при використанні послуги електронної реєстрації пасажиру достатньо пред'явити провіднику вагону свій паспорт на прізвище, вказане в замовленні на покупку квитків, тобто наявність оформленого проїзного квитка не потрібна. Таким чином, відпадає необхідність стояти в черзі.

Відзначимо, що Україна має всі передумови організувати подібну систему продажу квитків "Укрзалізниці", і навіть краще. Торік вітчизняні залізниці вже почали продаж квитків через інтернет, але перший млинець як завжди не вдався. Сплатити замовлення можна платіжною карткою Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП), з якою працює лише один "Експрес-банк" (підконтрольний менеджменту УЗ), або міжнародною картою (VISA, MasterCard). Після оформлення замовлення і оплати - пасажир може роздрукувати бланк замовлення або запам'ятати унікальний цифровий код. А ось для отримання квитка найчастіше доведеться простояти енну кількість часу в черзі в квиткових касах УЗ.

При цьому комісійні платежі зростають пропорційно ціні квитка й інколи досягають 40%, що суперечить самій логіці купівлі через інтернет (де, як правило, дешевше). Сплатити квиток через інтернет треба також карткою "Експрес-банку" (окреме питання - скільки коштуватиме оформлення такої картки).

Придбання квитків за допомогою VISA і MasterCard, які поширені в Україні набагато більше, обійдеться ще дорожче. І, звичайно ж, додаткові збори осідають у все тому ж "Експрес-банку", який і тут знімає комісію за обслуговування. Наприклад, в тій же Росії набагато ширший спектр таких послуг. Зокрема, оплата замовлення здійснюється за допомогою Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro міжнародних платіжних систем Visa International, MasterCard International.

Сформована ж УЗ і "Експрес-банком" система зборів і комісій звужує коло споживачів електронних квитків. Але найголовніше: незважаючи на всю свою прогресивність, технологія продажу квитка через інтернет у виконанні УЗ не позбавляє пасажира від необхідності звертатися в залізничні каси для отримання проїзного документа і змушує все одно стояти в черзі.

В червні в "Укрзалізниці" з'явилася можливість не лише наздогнати, але й обігнати РЗ. Приватбанк, послугами якого користується кожен четвертий дорослий житель країни, звернувся до Міністерства транспорту України і "Укрзалізниці" з пропозицією продавати квитки через свою інфраструктуру. При цьому пропонується залучати не лише традиційні механізми продажів, але й інноваційні технологічні рішення. "Приватбанк" готовий запропонувати жителям України купувати квитки через свої відділення, банкомати, інтернет-кіоски, WAP, IVR, мобільний банк, інтернет-банк "Приват24". Вже зараз активна частина населення має можливість оцінити зручність даних сервісів - через систему "Приватбанку" споживачі, котрі цінують свій час, купують авіаквитки авіакомпаній "Аеросвіт", "Дніпроавіа", Windrose, "Мотор Січ" і Wizzair.

Більше того, окрім розгалуженої і зручної для споживача інфраструктури Приватбанк має так само необхідний досвід продажу залізничних квитків. У лютому поточного року "Москомприватбанк" (дочірня структура "Приватбанку") почав продавати в Росії залізничні квитки на всі напрями РЗ. Досвід продажів називають успішним.

В Україні ж поки співпраця примарна. В усякому разі, в ЗМІ вже прозвучали відмовки про нібито нездатність діючої системи "Експрес-УЗ" витримати збільшення навантаження в разі збільшення покупців квитків через інтернет.

Експерти відзначають, що на шляху до поліпшення обслуговування пасажирів і розвитку стабільної системи продажів через інтернет, швидше за все, знову стане корупційна складова всередині УЗ. Прикладів непрозорості і закритості - достатньо.

Досить звернути увагу на те, який колосальний опір чинить монополія поверненню до практики іменних квитків. Адже реальне впровадження і доступність електронних квитків ще більше підірве тіньові грошові потоки - від вокзальних спекулянтів до "залізничних генералів". Чи потрібно це окремим керівникам на "Укрзалізниці"? Відповідь на це питання буде очевидна найближчим часом, адже робоча група з розгляду пропозицій про подальший розвиток інтернет-продажів має почати роботу до кінця липня.

Валерій Стасовець

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Хто сів на електронний залізничний квиток?» на Finance.UA - 2.0
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.UA