Водіїв поставлять "на лічильник"


Водіїв поставлять "на лічильник"

Страховики збираються влаштувати справжнє полювання на винуватців ДТП і неплатників кредитів. У 2010 р. компанії планують подвоїти зусилля з вибивання грошей з громадян, які спровокували страховий випадок. Найбільше дістанеться водіям-невдахам, які будуть визнаватися судами винними в аваріях: залатавши машину свого клієнта, СК стане стягувати витрачену на ремонт суму з особи, що спровокувала ДТП. Не пощастить і недбайливим позичальникам. Якщо з'ясується, що банк застрахував свій кредитний портфель, то вибивати погашення позики буде вже не сам кредитор, а його страховик. У результаті таких радикальних дій СК сподіваються стягнути з українців 60-80% збитків.

"У 2009 році кількість поданих нашою компанією регресних претензій в порівнянні з попереднім збільшилася в шість разів", - розповіла начальник юридичного управління АСК "ІНГО Україна" Наталя Вілько. Збільшення кількості регресів страховики пояснюють зростаючими обсягами бізнесу, а відповідно, і виплат. При цьому загальна сума страхової заборгованості зростає запаморочливими темпами.

"За минулий рік сума регресних позовів, поданих нашою компанією, зросла в порівнянні з 2008 роком в десятки разів", - повідомив начальник управління претензійно-позовної роботи СК "ПРОВІДНА" Олександр Пушкар.

Така ситуація пов'язана не тільки зі збільшенням кількості страхових випадків, але і зі швидким зростанням середнього розміру збитку, зокрема по КАСКО. На початок поточного року цей показник досяг 12 тис. грн. в порівнянні з 8-9 тис. грн. на початку 2009 р.

За статистикою компаній, близько 65-70% регресів пов'язано із автострахуванням. Страховики висувають вимоги про компенсацію проведених виплат по КАСКО винуватцям ДТП. Решта 30-35% регресних претензій припадають на страхування фінансових ризиків.

"Банки часто страхують кредити від неповернення. Якщо настає страховий випадок, після виплати страхового відшкодування банку СК пред'являє позов до недобросовісного позичальника (після страхової виплати банку СК отримує право вимагати її відшкодування у недбайливого позичальника. - ред.)", - розповідає Олександр Пушкар. Регреси за "автоцивілкою" зустрічаються набагато рідше. Перелік випадків, коли страховик може стягнути з клієнта витрачені на виплату кошти, законодавчо обмежений.

"Це можливо лише в ситуаціях, коли водій перебував у стані алкогольного сп'яніння, керував транспортним засобом, не маючи на це права, не повідомив страховика протягом трьох днів про настання страхового випадку та деяких інших випадках", - пояснив "ДС" начальник управління регресно-претензійної роботи НАСК "Оранта" Михайло Сюр.

У більшості випадків компанії намагаються залагодити фінансові питання з боржниками, не доводячи справу до суду. Ефективність судових позовів з регресу, як правило, невисока, що пов'язано зі специфікою позовів.

"На відміну від банківських позичальників, боржникам страхових компаній необхідно ще довести, що вони є боржниками, і що з їх провини було завдано збитків на конкретну суму. Зробити це не завжди просто. Навіть за наявності всіх необхідних документів суд може не визнати боржника винним або не підтвердити розміри збитків. Часто саме в суді з'ясовується, що у виникненні ДТП винні обидві сторони. І претензії компанії задовольняються лише частково", - розповів начальник управління претензійно-позовної та регресної роботи страхової групи "ТАС" Валерій Петрук.

За даними страховиків, питома вага відшкодувань, які СК вдається повернути після всіх етапів розглядів з боржниками, варіюється в діапазоні 30-60%. У докризові часи така ефективність цілком влаштовувала компанії, чиї обсяги бізнесу зростали в півтора-два рази щорічно. "Однак у нинішній ситуації у більшості СК з'явилася потреба в будь-яких, нехай навіть дуже сумнівних активах, зокрема регресних портфелях", - зазначає голова правління СК "Брокбізнес" Вадим Загребний.

Як наслідок, страховики все частіше намагаються перекласти роботу з боржниками на плечі професіоналів - колекторських та юридичних компаній. Як правило, на відкуп віддаються борги, сума яких перевищує 3 тис. грн., але часто колектори не гребують і дрібнішими сумами.

У більшості випадків їм доводиться мати справу з недбайливими водіями, що стали винуватцями ДТП. "Практично 80% від загального обсягу переданих нам справ становлять авторегресії, 20% - фінансові ризики", - розповів генеральний директор компанії CredEx Сергій Демінський. "Обробляючи" страхових боржників, компанії застосовують методи, вже випробувані на банківських позичальниках, - від наполегливих телефонних дзвінків, візитів додому і на роботу, і до судових розглядів. Правда, як і страховики, колектори воліють вирішувати питання з клієнтами поза стінами суду. "Залежно від якості справ нам вдається стягнути в середньому 10-20% заборгованості. З них близько 60% врегульовується в досудовому порядку", - зазначає директор з продажу та маркетингу ІК eCall (колекторське агентство Verdict) Марія Тугай.

Торік колектори неабияк підняли ціни на свої послуги. Більшість з них працюють на умовах одержання комісії, розмір якої варіюється в діапазоні 5-30% заборгованості і залежить від терміну боргу, наявності інформації про боржника тощо. "У докризовий період ставки комісії були на порядок нижчими. Але зараз процедура стягнення ускладнилася, тому цілком природно, що ставки зросли", - пояснює Сергій Демінський. У найближчі місяці компанії готуються взагалі змінити правила роботи зі страховиками і почати викуповувати портфелі страхових боргів. Середній розмір дисконту при цьому буде приблизно відповідати показнику, який застосовується при викупі портфелів беззаставних споживчих кредитів.

"За нашими прогнозами, страхові компанії будуть продавати борги з дисконтом 90-95%", - вважає пані Тугай. "У банків сьогодні не завжди є час чекати погашення заборгованості позичальниками, так що вони вже продають колекторам портфелі проблемних кредитів з солідними дисконтами - до 90%", - доповнила її директор департаменту управління ризиками VAB Банку Олена Домуз.

Незважаючи на зростаючі апетити колекторських компаній, СК планують активізувати співпрацю з ними. В умовах практично повного застою на ринку страховики мають намір боротися за кожну копійку.

"Протягом 2010 року страховики будуть шукати будь-які шляхи для оптимізації витрат. І робота з колекторськими компаніями дає для цього гарні можливості. Зокрема, вона дозволить знизити витрати на ведення регресно-позовної роботи. До того ж СК, які побудують ефективну роботу з повернення боргів, зможуть запропонувати клієнтам більш низькі тарифи, а значить, виявляться більш конкурентоспроможними", - прогнозує директор юридичного департаменту СК "PZU Україна" Василь Зубач.

Згідно з нинішніми прогнозами, в 2010 р. до рук колекторів може потрапити до 60% регресів з автострахування і до 80% від загального обсягу боргів з фінансових ризиків.

Євгенія Андреєва

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Водіїв поставлять "на лічильник"» на Finance.UA - 2.0
В Контексті Finance.UA