Криза глибше, бензин дорожче — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Криза глибше, бензин дорожче

Енергетика
2908
Минулої середи водії виявили, що літр бензину А-95 за ніч виріс у ціні на 30 копійок. Нафтотрейдери нарікають на світові тенденції
Буквально за добу до цінового стрибка аналітики і учасники ринку одноголосно говорили, що паливо буде дорожчати, але дуже поступово, тому що ніяких причин для ривків і потрясінь немає. Проте до ранку 20 травня відразу декілька брендових мереж АЗС синхронно підняли ціну на бензин. На заправленнях ОККО ("Концерн Галнафтогаз"), WOG (група "Континіум"), КЛО, "Веста", " УТН-Схід" ("Укртатнафта"), "Гефест", "Паралель", "Донбаснафтопродукт" (останні три - System Capital Мanagement) бензин А-95 виріс у ціні на 30 копійок, до 6,18-6,30 грн/л. Рідкісну солідарність ці мережі продемонстрували і за іншими видами пального: А-80 і А-92 подорожчали на 20 копійок. Однак дизпаливо, як не дивно, на 20 копійок подешевшало і коштує тепер на цих АЗС 5,18-5,28 гривні за літр. Мережа АЗС "Золотий Гепард" (ТНК-BP) у Києві підвищила ціни на всі бензини на 20 коп./л, до 6,18 гривні за літр А-95, і знизила ціну на дизпаливо на 10 коп./л - до 5,28 грн/л.
Зазвичай роздріб реагує на зміни оптової ціни з лагом як мінімум у два тижні. Чотирнадцять днів тому оптові ціни були стабільними. Нафтотрейдери говорять, що в українському подорожчанні палива винні світові котирування. Ціна високооктанового бензину в Європі з початку травня збільшилася більш ніж на 100 доларів за тонну (з 513 до 618 дол./т, FOB Середземномор'я, дані агентства Platts). При цьому дизпаливо майже не змінилося в ціні. Щоправда, нафта за 20 днів травня подорожчала на десять доларів за барель ( близько 22%).
Валюта і нафта
Втім, така жорстка залежність вітчизняного ринку від закордонних цін не цілком очевидна. Минулою осінню пік падіння світових цін на нафту пройшов повз українських автомобілістів. Вони ще дивувалися: у світі нафта впала більш ніж утричі (майже з 150 до 35 доларів за барель), а на місцевих заправленнях таких змін не спостерігається. Їм у відповідь вказували на зростання курсу долара.
"Експерт" перерахував ціну на нафту з доларів за барель у гривні за літр за курсом на відповідну дату. Приблизний підрахунок показує, що з липня до грудня 2008 року, тобто приблизно зі свого максимуму до мінімуму, світова нафта подешевшала в гривневому еквіваленті на 54%. За цей же час український бензин у роздробі впав у ціні тільки на 28%, а дизпаливо - на 21. Після цього нафтопродукти вже не дешевшали. На 20 травня нафта зросла в гривні на 48,5%, а бензин - на 32. У цілому виходить, що ціна бензину в Україні варіювалася пропорційно зміні вартості нафти. Крім того, не варто забувати, що в січні через підвищення акцизу на бензин з 60 до 110 євро на тонні останній подорожчав у роздробі приблизно на 60 копійок - до 5,59 грн/л.
При цьому дизпалива подорожчання не торкнулося, оскільки підвищення акцизу на нього відкладене до листопада 2009-го. Зараз воно навіть дешевшає. Можливо, причина - у значному зниженні попиту на нього, тоді як споживання бензинів залишається відносно стабільним. Продажі А-95 (у літрах) за підсумками чотирьох місяців поточного року впали на сім відсотків, а от дизпалива - на 20%. Солярку в Україні тепер купують менше через скорочення перевезень вантажним автотранспортом. Крім того, багато аграрних підприємств скоротили закупівлі й перейшли на менш якісне паливо (з міні- і мікронафтопереробних заводів), яке в офіційній статистиці не враховується. За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, ринок дизпалива перебуває в стані "перманентного профіциту", тому трейдери не піднімають ціну. При цьому, додає експерт, вона вже досягла того рівня, коли подальше її зниження при нинішньому борговому навантаженні нафтових компаній стає збитковим.
Не виключено, що заради збереження заробітку нафтотрейдери "перекидають" маржу з одного виду палива на інше, тобто дотують дизпаливо за рахунок високооктанового бензину.
Своє і чуже
Торік вітчизняні заводи скоротили нафтопереробку майже на 25%. В результаті частка імпортних нафтопродуктів у роздробі перевищила 50%. Але з початку цього року внутрішні виробники повернули собі колишні позиції на ринку. "В умовах зменшення попиту ми в першу чергу обираємо паливо українського виробництва, Одеського нафтопереробного заводу (НПЗ). А відсутнє додаємо за рахунок імпорту. Так чинять й інші підприємства. Адже в нашій країні немає власників НПЗ заводів, які не мають при цьому своїх мереж", - пояснює начальник центру громадських зв'язків компанії " Лукойл-Україна" Валерій Рясик.
За даними аналітиків ринку, на початку 2009-го частка українських НПЗ зросла до 60, а наприкінці квітня - початку травня досягла вже 80%. Найбільш сильні позиції займають два заводи - Лисичанський (ЛИНИК, належить компанії ТНК-BP) і Кременчуцький ("Укртатнафта").
Здавалося б, зменшення залежності від імпорту повинне привести до зниження або хоча б стабілізації цін. Однак цього не відбувається. Справа в тому, що уряд побоюється змови підприємств. Тому має намір затвердити нову формулу розрахунків цін на нафтопродукти, виключивши з неї відпускну ціну вітчизняних НПЗ. Рекомендована роздрібна ціна буде прив’язуватися тільки до котирувань агентства Platts. В уряді пояснюють це бажанням запобігти підвищенню цін на паливо в травні-червні.
Із грудня 2006 року секретаріат експертно-аналітичної групи при Міністерстві палива та енергетики визначає рекомендовану роздрібну ціну на бензин А-95 і дизельне паливо з коридором плюс-мінус півтора відсотка щодекади. Ціна розраховується на основі формули, яка враховує світові ціни на нафту і нафтопродукти, внутрішні оптові ціни, витрати на транспортування палива і утримання АЗС, ризики трейдерів, валютний курс, а також "достатні рівні рентабельності для всіх учасників ринку". Ця ціна не є обов'язковою, але дозволяє нафтотрейдерам захистити свою цінову політику перед державними органами.
Цікаво, що самі нафтопереробники не мають нічого проти виключення власних оптових цін з роздрібного ціноутворення. Така формула їм зараз вигідна. Поки світові котирування нафти зростають, ціни, розраховані за новою методикою, будуть підвищуватися з деяким випередженням порівняно із собівартістю виробництва на НПЗ. Наприклад, "Укртатнафта" переробляє не імпортну, а вітчизняну сировину. Остання весь минулий рік продавалася за низькою ціною завдяки тому, що контроль над підприємством одержала група акціонерів Приватбанку, який управляє також видобувною компанією "Укрнафта". Середня ціна нафти вітчизняного видобутку на аукціоні 22 квітня на Українській міжбанківській валютній біржі склала лише 1269,50 грн/т (163 дол./т або 22 дол./барр.). А за даними Мінпаливенерго, бензин виробництва АТ "Укртатнафта" зараз займає приблизно шосту частину ринку.
За словами Сергія Куюна, орієнтація на світові котирування при розрахунках рекомендованих роздрібних цін робить ціноутворення об'єктивнішим. У заступника директора науково-технічного центру (НТЦ) "Психея" Геннадія Рябцева інша думка: "Ми завжди вважали формулу великим лихом для ринку, оскільки вона штучна. Ця методика стриже всіх під одну гребінку, уніфікуючи витрати великих мереж і поодиноких станцій. Крім того, вона зрівнює в ціні менш якісний бензин А-95 українського виробництва і сегмента преміум. А якщо в ній не будуть ураховуватися ціни наших заводів, взагалі виходить нонсенс, адже вітчизняна продукція переважає на ринку".
Рябцев стверджує: установлюючи рекомендовані ціни для ринку, секретаріат експертно-аналітичної групи при Мінпаливенерго захищає інтереси великих нафтотрейдерів. У той же час, за інформацією НТЦ "Психея", наприкінці квітня близько 25% АЗС в Україні не дотримувалися цінового коридору, запропонованого секретаріатом.
Паливо продовжить дорожчати
Експерти ринку не сумніваються в тому, що нинішнє подорожчання - тільки початок. На думку аналітиків АТ "Укртатнафта", до липня бензин А-95 може коштувати більше 6,50 грн/л, а дизпаливо - 5,80 грн/л. Вони пояснюють: "За червень-серпень 2009-го ціни на нафтопродукти зростуть. Це обумовлено сезонністю попиту (період відпусток), збільшенням споживання в Китаї та США (найбільші споживачі), а також можливістю зниження обсягів видобутку нафти в результаті зустрічі членів ОПЕК у Відні 28 травня. Враховуючи тенденцію зміни цін з початку року, можна припустити, що зростання цін у найближчі два місяці може скласти п'ять-десять відсотків".
При цьому зміцнення національної валюти не зупинить подорожчання пального. Травневий консенсус-прогноз "Експерта", заснований на даних 16 організацій, показує, що середньорічний курс долара фахівці очікують на рівні 8,40 гривні. А виходить, на десять відсотків вище, ніж зараз. Стрибок курсу долара може відбутися восени через зрослі політичні ризики і м'яку бюджетну політику. Сергій Куюн говорить, що кожна гривня в курсі долара дає 26-27 копійок у ціні літра бензину.
Поштовхом до підвищення цін може стати і введення мита на імпорт нафтопродуктів. Поки Верховна Рада бариться із прийняттям відповідного закону, хоча лобісти в нього є. В "Укртатнафті" збільшення імпортних мит вважають необхідним заходом для виходу нафтового ринку із кризи, оскільки це "дозволить збільшити загрузку вітчизняних НПЗ". Про це постійно говорят і власники інших підприємств. Однако це ствердження не виглядає безперечним. По-перше, імпортні потоки останнім часом і так суттєво зменшилися. По-друге, скорочення завантаження, наприклад, "Укртатнафти" з кінця 2007-го пов'язане із припиненням поставок на завод російської сировини, а не із проблемами збуту або цінової конкуренції з імпортом. За оцінками експертів, введення імпортних мит у будь-якому випадку зробить нафтопродукти дорожчими ще на 15-20%.
Крім того, ближче до зими автолюбителів очікують нові податкові сюрпризи. З 1 листопада набирає чинності підвищений акциз на дизпаливо (50 євро/т проти нинішніх 35). Із січня 2010-го власників транспортних засобів можуть змусити сплачувати податок з кожного літра палива. Скільки доведеться платити і до яких меж подорожчає бензин, поки незрозуміло. Чотирнадцятого травня у Верховній Раді зареєстрований законопроект "Про податок на паливо із власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів". Зараз автовласники сплачують податок з обсягу двигуна. Якщо закон ухвалять, з'явиться новий податок для споживачів палива, який буде включений у роздрібну ціну нафтопродуктів. Перспектива цих подій теж сприяє зростанню цін на пальне.
Марія Помазан
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас