Альянс найсильніших


Альянс найсильніших

Альянси вітчизняних роздрібних мереж із закордонними операторами й створення спільних підприємств між власниками ФПГ та ритейлерами - ключові тренди українського роздробу. Хто й скільки готовий поставити на кін, щоб згодом пожинати "наторговані" плоди?

Захід захлиснула хвиля банкрутств торговельних мереж. Тільки в США за минулий рік банкрутами оголосили себе більше 10 ритейлерів. А в сусідній Росії один за одним закривають торговельні об'єкти в регіонах такі великі оператори, як "Патерсон", "Техносила", "Евросеть", "Арбат Престиж". Як відбилася криза ліквідності на українському ринку й кому на руку заморожування грандіозних планів з розвитку локальних мереж?

Золотий кредит

Сказати, що український ритейл переживає нелегкі часи - не сказати нічого. Пов'язано це з тим, що у своїй більшості роздріб розвивається на позикові кошти, які сьогодні в Україні на вагу золота. Звичні способи запозичення стали доступними і вигідними далеко не всім торговцям, плани з широкої експансії нерезонними, а нерентабельні об'єкти один за одним ідуть з молотка.

Для значного числа ритейлерів боргове фінансування зараз взагалі недоступно. Боргове навантаження в них і так дуже велике, а банки почали дуже консервативно підходити до оцінки ризиків. Для тих же, хто все-таки може собі дозволити таку послугу, значно погіршилися умови її одержання - підвищилася процентна ставка й посилились вимоги до застави.

"Кредитні ставки сьогодні становлять більше 20%", - ремствує Олег Крижанівський, заступник генерального директора з розвитку "ПАККО Холдингу". Все це приведе до того, що плани з розвитку й розширення роздрібних мереж будуть сильно урізані або скасовані зовсім, робить невтішний прогноз для українських мереж директор інвестиційно-банківського департаменту Dragon Capital Андрій Пивоварський.

Причому, за словами експерта, в Україні цілком можливі випадки банкрутства роздрібних мереж. Цьому ризику піддаються всі учасники ринку й у продуктовому, і в будівельному секторі. Але чим більше мережа, тим менше ймовірність її банкрутства. Скоріше, ця загроза буде актуальною для регіональних компаній. "Для виходу із цієї ситуації потрібно буде або погоджуватися на нові умови банкірів, або шукати інші джерела акціонерного капіталу, зокрема фонди приватного інвестування", - відзначив Андрій Пивоварський.

Втім, затишок у вітчизняному торговельному роздробі зіграв на руку тим, хто давно придивлявся до ринку України, але не зважувався ввійти. Сформована ситуація стала шансом для великих закордонних ритейлерів зайти на український ринок, а локальним бізнесменам - відкусити свій шматок "роздрібного пирога".

Хто до нас поспішає?

Зайти на український роздрібний ринок - справа далеко не легка. Приміром, на створення великої торговельної мережі з оборотом біля $1 млрд. у рік знадобиться не менше чотирьох років.

Тому поглинання локальних мереж - єдиний спосіб для іноземних ритейлерів швидко зайняти помітну частку ринку. До України не перший рік прицінюються багато західних операторів. У числі перших, хто зайде до нас найближчим часом, експерти називають французького ритейлера Carrefour. На думку Андрія Пивоварського, ця мережа веде переговори про придбання мережі гіпермаркетів "Караван".

Однак в "Каравані" спростували інформацію про переговори, що ведуться, з продажу пакета акцій компанії. "Пропозиції від провідних мереж про продаж тієї або іншої частини бізнесу надходять до нас постійно, - прокоментував генеральний директор групи компаній "Караван" Денис Случинський. - Ми розглядаємо їх і зустрічаємося з представниками компаній, які просять нас про зустріч. Але переговори про продаж пакета акцій гіпермаркетів "Караван" французькій мережі продуктових гіпермаркетів Carrefour група компаній "Караван" не веде, це однозначно".

Тим часом існує ще один варіант, яким можуть скористатися французи. Минулого місяця на ринку мусувалася інформація про те, що акціонер донецького роздрібного оператора "Амстор" - Midland Group шукає покупця мережі. Причому, за словами Світлани Дригуш, фінансового аналітика зі споживчих ринків компанії "Ренесанс Капітал Україна", договір про пошук покупця мережі між власниками "Амстора" і компанією Morgan Stanley був підписаний ще рік тому.

Але після закінчення дії терміну договору цим питанням зайнялася інша компанія - Credit Suisse. Із самого початку мережа створювалася у форматі, що був би цікавий для стратегічного або портфельного інвесторів, розповіла аналітик. На її думку, французький ритейлер Carrefour - один з найбільш імовірних покупців мережі, тому що йому підходить формат "Амстора", і він має бажання вийти на український ринок. "Оскільки на створення мережі з нуля буде потрібно дуже багато часу, то купівля "Амстора" - мережі з репутацією, торговельними об'єктами й можливостями росту - представляє перспективи.

Не думаю, що "Амстор" зацікавить когось з вітчизняних або російських мереж. Вартість "Амстора" торік становила біля $500 млн., у поточному - не менш $600 млн.", - відзначила Світлана Дригуш.

Цілком імовірно, що дніпропетровська мережа "АТБ-маркет" може залучити стратегічного інвестора. На ринку мусується інформація про те, що вже більше двох місяців мережа виставлена на продаж. Однак у самій компанії інформацію про пошук покупця не підтвердили.

Союз нерушимий

Ще один варіант виходу на український ринок - альянс. В одному сполученні на українському ринку ритейла вже працює один з найбільших світових ритейлерів - французька компанія Auchan, що торік придбала 20% вітчизняного торговця "Фуршет". За словами Світлани Дригуш, цілком імовірно, що за кілька років спільної діяльності Auchan викупить всі торговельні об'єкти цієї мережі.

До того ж у цей час актуальна й практика альянсів торговельних мереж і фінансово-промислових груп. Так, цього року про створення спільних підприємств заявили відразу декілька власників ФПГ. У квітні російська роздрібна мережа "Мосмарт" та інвестиційно-консалтингова компанія EastOne Group, що управляє активами Віктора Пінчука, створили спільне підприємство, на основі якого буде розвиватися мультиформатна роздрібна мережа в Україні.

Вона буде включати близько 500 магазинів крокової доступності й близько 100 гіпермаркетов і супермаркетів. До 2012 року партнери мають намір інвестувати в проект більше $300 млн. "Планується, що в першій половині 2009 року буде відкритий перший гіпермаркет. Але це залежить від декількох факторів - комплектації команди й складності в Україні з пошуком нерухомості під сучасні формати торгівлі", - поділився інформацією голова правління - президент групи EastOne Геннадій Газин.

Він пояснив рішення участі в спільному проекті тим, що починати роздрібний бізнес з нуля - апріорі програшно, оскільки конкурувати доведеться не з аматорами, а з найбільшими глобальними гравцями. Було ухвалене рішення вступити в партнерство з тим, хто вже продемонстрував успіх своєї моделі роботи. З іншого боку, хотілося працювати з незалежним гравцем, в якого в майбутньому є можливість вийти на IPO. Адже ціль - не участь у грошових потоках, а участь у капіталізації, і потім продаж частки або на ринку, або стратегічному інвесторові.

Не дуже давно про створення СП з розвитку мережі продовольчих магазинів в Україні та Бєларусі заявили міжнародний інвестиційний холдинг Finstar, якому належить мережа продовольчих магазинів "СМАК", і сербська компанія Delta Holding. Інвестиції в розвиток мережі складуть біля $700 млн. протягом п'яти років. Відповідно до угоди існуючі в Україні шість супермаркетів "СМАК" змінять свою вивіску на бренд Maxi. При цьому нові об'єкти будуть запускатися під назвами Maxi (формати міні- і супермаркети) і Tempo (гіпермаркети).

У партнерстві зі співвласником Приватбанку Геннадієм Боголюбовим буде будувати в Україні гіпермаркети формату DIY (Do It Yourself - будматеріали й товари для будинку) і німецька компанія OBI. Партнери на паритетних засадах створили СП, що планує цього року відкрити перші три гіпермакети в Україні. До цього ритейлер біля трьох років поспіль безуспішно намагався вийти на український ринок самостійно, говорять учасники ринку.

Існує велика кількість різних комбінацій, при яких альянси взаємовигідні: від спільної закупівельної діяльності для одержання більш вигідних умов від постачальників до спільного фінансування й галузевого лобіювання, розповідає Олексій Гессен, генеральний директор компанії "Український Ритейл" (мережа магазинів під ТМ "Брусниця"). При цьому він відзначив, що поки що в компанії немає планів на створення яких-небудь альянсів. Частково це викликано тим, що ринок до цього не готовий. Зараз сучасним підприємцям конкуренція ближче за духом, чим співробітництво. "У багатьох великих мереж в Україні є штат моніторщиків, які відслідковують цінові коливання в магазинах конкурентів. У Німеччині ж, наприклад, великі мережі відправляють інформацію про свої ціни конкурентам електронною поштою - навіщо всім дарма витрачати гроші?" - задається питанням експерт.

Внутрішні пертурбації

Сьогодні сегмент мережної роздрібної торгівлі в Україні вступив у стадію консолідації, тому в найближчій перспективі ми побачимо угоди з придбання невеликих регіональних мереж великими українськими ритейл-мережами, говорить Віталій Струков, управляючий директор, глава департаменту інвестиційно-банківських послуг Concorde Capital.

З його думкою погоджується віце-президент з маркетингу групи компаній Fozzy Group Михайло Дудник. Він відзначив, що в 2008-2009 р. більшість угод будуть відбуватися між внутрішніми гравцями. Експерт пояснює це особливостями ведення бізнесу в Україні. "Місцеві гравці - більше рухливі, готові працювати в існуючих умовах ринку. Крім того, для покупок важливими є такі поняття, як довіра й репутація саме в сфері укладання угод. Сильні українські гравці створили собі позитивну репутацію завдяки історії успішно укладених угод", - підкреслив пан Дудник.

Про пошук об'єктів для купівлі "Інвестгазете" розповіли в холдингу "ПАККО", компанії "Український Ритейл" та інших. "Ми періодично розглядаємо існуючі торговельні мережі на предмет придбання, але, хоча купівля інших мереж допомагає підвищити темпи зростання, цей підхід набагато більше капіталомісткий і значно скорочує повернення на вкладені кошти. На ринку роздробу поки відсутній раціональний механізм розрахунку капіталізації, що робить придбання діючих мереж малопривабливим", - розповів Олексій Гессен.

Для успішного розвитку в Україні торговельні мережі повинні пропонувати своїм покупцям повноцінне та якісне обслуговування при конкурентній ціні товарів та їхній високій якості. "А такі вимоги може задовольнити тільки великий торговельний оператор. У зв'язку з цим для великих ритейл-мереж одним з найбільш прийнятних варіантів розвитку є поглинання дрібних операторів", - поділився думкою Аксель Лухи, директор "МЕТРО Кеш енд Керрі Україна".

Точку зору щодо угод M&A висловив Олег Крижанівський з "ПАККО Холдингу". Він стверджує, що найближчим часом можливі злиття й поглинання тих мереж, які мають низьку маржу й невеликі товарообіги на квадратний метр. Останнім часом дуже підсилилася конкуренція в роздробі, у тому числі й у регіонах. Якщо не дуже давно відкривався один магазин у районі або в місті, то сьогодні мова йде про розташування торговельних об'єктів практично в 300 метрах друг від друга. Рівень беззбитковості торговельного об'єкта сьогодні становить $400-500 на 1 кв. м. Якщо товарообіг менше, фактично цей об'єкт збитковий.

Серед продуктових мереж консолідацію ринку можуть очолити Fozzy й "Велика Кишеня", що за умови вдалого проведення IPO в 2009 році може пустити частину грошей на злиття й поглинання, поділився думкою Андрій Пивоварський з компанії Dragon Capital. "Фуршет" й Metro, швидше за все, продовжать розвиток еволюційним шляхом, тобто будуть розширюватися не за рахунок покупок, а посідаючи вільні місця на ринку. У сфері мереж з продажу будматеріалів гарні перспективи в "Нової Лінії" та "Епіцентру". Вони будуть першими в черзі на покупку іноземними інвесторами. Що стосується сфери побутової техніки, електроніки й фармацевтики, то отут ми, швидше за все, будемо спостерігати внутрішні консолідаційні процеси, великі гравці продовжать поглинати дрібних.

За прогнозом Вікторії Чорновол, партнера департаменту податково-юридичних послуг групи "Ритейл", компанії "Делойт", в Україні буде рости й поступово заповнюватися ніша гіпермаркетів, що сьогодні залишається фактично вільною. Сюди, швидше за все, і будуть заходити міжнародні інвестори, включаючи Росію.

Мережі, що заявили про вихід на український ринок

Наприкінці 2007 року одна з найбільших у Європі мереж дискаунтерів - Netto - оголосила про вихід на український ринок. Протягом найближчих двох років компанія має намір відкрити від 20 до 30 магазинів, почавши з Києва. Інвестиції Netto можуть скласти $12,6-16,2 млн.

На початку 2008 року українська група компаній "Євротек" створила однойменну ритейл-компанію для розвитку мережі продовольчих магазинів під брендом "Фреш". До цього компанія була відома як виробник рафінованої соняшникової олії "Стожар".

Не дуже давно колишні акціонери найбільшого українського виробника соків "Сандора" Ігор Беззуб і Раймондас Туменас заснували компанію BT Invest, що управляє їхніми активами, у тому числі в сфері продуктового ритейла та девелопмента.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Фондовий ринок
Рейтинг популярності матеріалу «Альянс найсильніших» на Finance.UA - 2.0
В Контексті Finance.UA