Загадка в бокалі: українці п'ють "не те" вино — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Загадка в бокалі: українці п'ють "не те" вино

Аграрний ринок
884
Як мінімум кожна четверта пляшка вина, випущена в Україні - підробка. Про це в один голос говорять і експерти ринку, і самі винороби. На думку останніх - корпорації "Укрвинпром" - ця цифра навіть вища, від 30 до 60%. Але більш точну цифру назвати не може ніхто - ринок винопродукції в Україні практично безконтрольний. Чи можна виправити ситуацію, дізнавалася інтернет-газета "Сейчас" .
Виноробство і виноторгівля в Україні розвиваються найбільш динамічно серед всіх сегментів алкогольного ринку. Бум попиту породжує розмаїтість пропозиції, не завжди якісної. За даними фінансово-аналітичної групи "Про-консалтинг", кількість вітчизняного фальсифікату і "сірого" імпорту на винному ринку України за останній рік виросла у два рази. Експерти бачать причину такої ситуації в нездатності виробників задовольнити попит, чиновники - у відсутності належного контролю над порушниками.
Дешеве гарним не буває?
Вино - третій за популярністю напій в Україні серед алкогольних і слабоалкогольних. За кількістю спожитих літрів воно поступається тільки традиційно улюбленій горілці і пиву, що завоювало молодіжний сегмент аудиторії. Потенціал у напою великий - щороку ринок росте приблизно на 15%. Виробники якісного продукту просто не встигають наситити попит - вважають експерти. Керівник аналітичного відділу групи "Про-консалтинг" Олександр Соколов розповів: "Це та ж тенденція, що існувала кілька років тому на ринку горілки, і зараз вона повторюється на ринку вина. Це пов'язано з активним зростанням ринку". На думку аналітика, цифри, наведені "Укрвинпромом", трохи перебільшені, частка фальсифікату на ринку не перевищує 30%. Але проблема не в кількості, а в тенденції - адже торік частка такого продукту становила 11-15% .
Найбільше невідповідного ДСТ вина продається в нижньому та середньому ціновому сегменті, які зараз розвиваються найбільш активно. Вино преміум-класу займає не більше 10% ринку, і тому зустріти фальсифікат на полиці з дорогими пляшками хоч і можливо, але малоймовірно. Підробки облюбували нижній ціновий сегмент - до 20 грн за пляшку. Люди, для яких основним фактором при покупці залишається ціна, рідше звертають увагу на якість. "Обсяги споживання в нас ростуть, а культури споживання поки ще нема", - вважає Соколов.
Немає управи
Культура - культурою, але навіть недорогий продукт повинен відповідати стандартам. Проблема в тому, що контролювати дотримання нормативів в Україні нема кому. "Зараз якість регулюється тільки ДСТ, і це недостатньо для того, щоб контролювати ринок", - пояснила керівник проекту AlcoMarketReport Людмила Попович.
З нею згодний і головний фахівець відділу розвитку садівництва, виноградарства та виноробства Міністерства аграрної політики Сергій Ченуша. "У нас дуже багато контролюючих органів, але ніхто не доводить контроль до кінця. Держстандарт має право перевірки на підприємстві, але він навіть 1% виробництва не охоплює. Уявіть, скільки всього в Україні підприємств харчової промисловості! Левова частка ринку залишається неохопленою", - розповів він.
На думку фахівця, відсоток фальсифікату, заявлений "Укрвинпромом", дійсно завищений. Справа в тому, що під поняття "фальсифікат" в Україні може потрапляти навіть бездоганна з погляду дотримання технологій продукція, але з помилками на етикетці. Так що відсоток дійсно неякісного вина істотно нижчий. Вичислити виробника, що випускає продукцію без належного дотримання правил, за словами Ченуши, досить просто. Необхідно зіставити кількість зроблених пляшок з наявністю сировинної бази на підприємстві. Але от карати порушників поки що нема кому.
Кому вигідні підробки?
Перевіряльників і контролерів ніхто не любить. Але ситуація з кількістю "фальшивого" вина в Україні змусила самих виробників виступити з ініціативою приставити до них контролера. "Укрвинпром" звернувся в Міністерство аграрної політики із проханням створити Державну інспекцію з виноробства.
Виробників можна зрозуміти - говорить Ченуша. Інформація про величезну кількість фальсифікату серед української продукції відбивається на репутації вітчизняних виноробів, яким зараз і так доводиться нелегко в умовах відкритого ринку та активного просування іноземного продукту. Але "Укрвинпром" міг би і не просити Мінагрополітики про створення інспекції - чиновники вже три роки безуспішно намагаються породити цю структуру. "Ми розробили проект постанови Кабміну про створення інспекції з визначенням всіх її функцій. Ми цей проект відправили по всіх міністерствах, і вже 3 роки підряд Мінфін нам його повертає, тому що немає коштів. А потрібно всього 6 млн. грн. для утримання представництва в столиці і регіональних відділеннях. 10% ринку, виведеного з тіні, дадуть 100 млн. грн річного прибутку бюджету. Я не розумію, чому уряд боїться контролю, хоча навіть підприємства не бояться?", - ремствує Ченуша.
Колись в Україні працювали контролери за якістю вина. Називалася ця служба Державна алкогольна інспекція. Але в 2001 році службу скасували і з тих пір кількість фальсифікату на ринку увесь час росте.
Закон України "Про виноград і виноградне вино" передбачав створення Інспекції з виноробства. Але цього року статтю 14, що пропонує існування такого органу, скасували через відсутність фінансування. А без статті 14 закон фактично не працює.
На думку експертів, подібна ситуація була б неможлива без сильного лобі не дуже чесних виноробів, яким вигідно створити мережу непідконтрольних нікому виноробних виробництв. Постраждає ж вся вітчизняна галузь - у світі алкогольних напоїв репутація країни-виробника відіграє немаловажну роль.
Олена Павленко
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас